| کد مطلب: ۱۸۸۴۹

از یکشنبه سیاه تا سه‌شنبه سفید

سیدمحمود کمال‌‏آرا، دانشجوی روابط بین‌‏الملل دانشگاه شهید بهشتی

از یکشنبه سیاه تا سه‌شنبه سفید

ملت ایران روزهای سیاه و سفید بسیاری در مجلس دیده است. از ۲۲ سال پیش که تحصن و استعفای دسته‌جمعی برخی نمایندگان - به دلیل اعتراض به وقایع آن روزها - گرفته تا یکشنبه سردی که در آن مصالح و منافع جمعی فدای تنش‌زایی قوه مجریه با قوای مقننه و قضائیه شد و بهارستان شاهد سیاه‌ترین روز تاریخی خود بود تا سه‌شنبه گرمی که در آن پیش‌بینی می‌شود روزهای سفید و روشنی برای ملت ایران رقم بخورد.

با مروری بر وقایع تاریخی و نتایج همکاری بهارستان و پاستور، باید گفت یکی از ضروری‌ترین مؤلفه‌های پیشرفت و اقتدار نظام، تعامل سازنده فی‌مابین مجلس و دولت است. بدون شک مقدمه این همگرایی و تعامل، نیازمند اقدام روشن و اثرگذار توسط دو قوه است که پزشکیان در جایگاه نماینده مردم در مجلس و رئیس‌جمهور منتخب با ایجاد پیوندی منطقی میان این دو، در اقدامی پیشتازانه با حضور خود در صحن علنی مجلس به جایگاه این مهم در سرنوشت‌سازی و حل مسائل کلان ملی تاکید کرد. درک این مسئله، عمل به آن و همگرایی سازنده به تعبیر (تیلور)، یکی شدن و پیشروی به سوی ایجاد یک جامعه ایمن را در برابر درگیری و مناقشات احتمالی در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر تعامل سازنده میان مجلس و دولت و تنظیم روابط منسجم میان این دو منجر به وحدت ملی و نتیجه آن در گام اول، روی کار آمدن کابینه مدبر و کارآمد برای خدمت‌رسانی به ملت است.

در تاکید دیگر برای پرداختن به ابعاد این موضوع، لازم است به فرمایشات اخیر رهبری در جمع رئیس و نمایندگان دوره دوازدهم مجلس اشاره کرد که برخی مضامین قابل تأمل و مرتبط با یادداشت پیش رو را در عناوینی همچون؛ «موفقیت رئیس‌جمهور، موفقیت همه ماست، باید در مسائل مهم از دولت و مجلس یک صدا شنیده شود. مجلس نباید متشنج باشد و امنیت روانی مردم حفظ شود، کار فوری مجلس رای اعتماد به کابینه است.» می‌توان دسته‌بندی کرد. با مرور این نکات کلیدی و راهبردی و همچنین مشکلات عدیده داخلی و تهدیدات خارجی، درحالی‌که هنوز دولت چهاردهم روی کار نیامده و رئیس‌جمهور منتخب پاستور را به صورت رسمی تحویل نگرفته است، باز هم در روزهای اخیر ملت ایران شاهد اتفاقات تلخی همچون شعارهای نابه‌جا در نمازجمعه، تیترها و محتوای متشنج و اختلاف‌افکن در برخی رسانه‌ها و از همه مهم‌تر بیان مواضعی غیرهمسو و زاویه‌ساز از معدود کرسی‌های مجلس بوده است.

باید در نظر داشت پزشکیان که خود در ادوار مختلف مردم را در بهارستان نمایندگی کرده، به‌خوبی از پیچ و خم تالارهای کمیسیون‌های مجلس و تشریفات مربوطه آن مطلع است و از این رو شورای راهبری انتقالی را برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های کشور (اعم از مذاهب، زنان و جوانان) به منظور تنظیم کابینه پاستور ترتیب داده و برای پیوند راهبردی میان قوا با برنامه‌ای منطقی و عملی وارد میدان شده است. بنابراین «تعامل سازنده میان دولت و مجلس»، که پیشگامی آن باحضور رئیس‌جمهور منتخب مردم در میان نمایندگان دوره دوازدهم شکل گرفت، می‌تواند با در نظر گرفتن کلیدواژه‌هایی همچون؛ کسب موفقیت جمعی با حفظ امنیت روانی و وحدت ملی در گام اول با رای اعتماد به کابینه دولت چهاردهم متجلی ‌شود.

در پایان به نظر می‌رسد ذکر این نکته ضروری باشد که دو قوه با در نظر گرفتن احترام به اندیشه اکثریت آرای ملت از روز سه‌شنبه گرم مردادماه امسال، با کارایی و محوریت قانون، ضمن کاهش چالش‌ها و هزینه‌های نظام و پاسخ به مطالبات رهبری، مردم و نخبگان، یکشنبه سرد زمستان سال‌های نه‌چندان دور بهارستان را فراموش کرده، به کارآمدی مجلس و دولت بیش از پیش بیافزایند و توقع روزهای اخیر پیرامون «تعامل سازنده میان دولت و مجلس» را با چشم‌اندازی مشترک، در راستای منافع ملی و برنامه‌های پیشرفت وارد فضایی جدید و عملیاتی کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی