| کد مطلب: ۱۵۸۰۲

جلال محمودزاده نماینده مهاباد:

هیئت رئیسه مجلس یازدهم جناحی عمل کرده است

هیئت رئیسه مجلس یازدهم جناحی عمل کرده است

دستکاری در لوایح و طرح‌های مجلس قبل از رسیدن به شورای نگهبان در برنامه بودجه و زمان برنامه هفتم توسعه مطرح شد. این موارد در طرح «عفاف و حجاب» نیز بار دیگر عنوان شد، با این تفاوت که این‌بار نوک پیکان ایجاد تغییرات در مصوبات مجلس، هیئت رئیسه را نشانه گرفت.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با هم‎میهن درباره عملکرد هیئت رئیسه سخن گفته است که در ادامه می‎آید:

*‌انتقاداتی به عملکرد هیئت رئیسه شده است که یکی از موارد آن دستکاری در مصوبات است؛ تحلیل و نظر شما درباره عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس چیست؟

در رابطه با دستکاری لوایح و طرح‌های مصوب مجلس، ما شاهد بودیم که در یکی دو مورد این اتفاق رخ داد. یکی بحث بودجه و تغییر در جداول و دیگری لایحه عفاف و حجاب بود. یکی از نکات منفی مجلس یازدهم تغییر و دستکاری در لوایح قبل از رسیدن به شورای نگهبان است. پس از آنکه بسیاری از نمایندگان درباره این موارد به هیئت رئیسه مجلس هشدار دادند، باز هم این موضوع تکرار شد.

*‌چرا با توجه به هشدار نمایندگان موضوع دستکاری در لوایح تکرار شد؟

این به جناحی عمل کردن مجلس برمی‌گردد. در حقیقت نمایندگان براساس تفکرات سیاسی و جناحی هیئت رئیسه را انتخاب کردند. اگر سایر جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی نیز در هیئت رئیسه حضور داشتند، مطمئناً این موضوعات پیش نمی‌آمد و ترکیب هیئت‌رئیسه در سال‌های مختلف تغییر می‌کرد. اما دایره حضور اصولگرایان در مجلس این دوره پررنگ بود و خطاهای هیئت‌رئیسه را نادیده می‌گرفتند.

‌*چقدر نگاه سیاسی در انتقادات واردشده به هیئت‌رئیسه مجلس مؤثر است؟

موضوع این است که الان موقع انتقاد نبود و این ایرادات را دیر به هیئت‌رئیسه وارد کردند. اگر این انتقادات از سر دلسوزی است و مسائل سیاسی پشت آن قرار نگرفته، ایرادات را در زمان خودش اعلام می‌کردند تا اصلاحی در امور صورت گیرد. با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان برای عضویت در هیئت رئیسه اعلام آمادگی کردند، معتقدم این ایرادات را بهانه کردند تا به ریاست مجلس دوره دوازدهم برسند.

در مجلس آینده رقابت برای کرسی ریاست بیشتر از مجلس یازدهم بوده و رقابت برای رسیدن به کرسی‌های هیئت‌رئیسه نیز زیاد است. حتی شاهدیم که تعدادی از نمایندگان متقاضی ریاست از تامین مسکن و خودرو برای نمایندگان صحبت می‌کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی