| کد مطلب: ۲۳۶۸۱

مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی بر اثر مصرف سیگار

مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی بر اثر مصرف سیگار

معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست کشوری کنترل دخانیات، از جان باختن سالانه حدود ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف سیگار خبر داد و بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اقدامات مؤثر برای کاهش این آمار تاکید کرد.

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از مهر، معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر علیرضا رییسی، در نشست کشوری کنترل دخانیات که امروز (شنبه) ۲۸ مهرماه در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، به بررسی وضعیت صنعت دخانیات و مصرف سیگار در ایران پرداخت. وی با بیان این که سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در کشور به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند، بر لزوم اقداماتی جدی برای مقابله با این معضل تأکید کرد.

رییسی با اشاره به تأثیر رسانه‌ها در تغییر نگرش‌ها نسبت به مصرف سیگار، گفت: «بسیار مهم است که در رسانه‌ها و تلویزیون فرهنگ‌سازی مناسبی در مورد مضرات سیگار انجام شود و نباید به اشتباه آن را به عنوان وسیله‌ای برای آرامش معرفی کرد.» او افزود که اصلاح فرهنگ‌سازی منفی در سریال‌های تلویزیونی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش مصرف سیگار داشته باشد.

معاون بهداشت همچنین به آمار نگران‌کننده افزایش مصرف سیگار در سال‌های اخیر اشاره کرد. او گفت که در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است. همچنین، او به افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در این مدت اشاره کرد و علت اصلی این موضوع را گسترش تنباکوهای معطر با رایحه‌های مختلف دانست که به جذب بیشتر افراد به مصرف دخانیات کمک کرده است.

رییسی معرفی و ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آنها ممنوع است را یک اقدام کلیدی دانست و گفت: «هر چه بیشتر در این حوزه فرهنگ‌سازی شود، شاهد پاکسازی بیشتری از اماکن عمومی خواهیم بود.» او همچنین بر ممنوعیت مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و عدم فروش سیگار به آنها تاکید کرد که با همکاری نهادهای قانونی به اجرا درخواهد آمد.

معاون بهداشت، برنامه ترک سیگار را یکی از اهداف کلیدی برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده برشمرد و به اهمیت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی اشاره کرد. وی همچنین بر لزوم استانداردسازی بسته‌بندی سیگار با همکاری وزارت صمت تأکید کرد و بیان کرد که طراحی ساده بسته‌بندی سیگار می‌تواند در کاهش جذب افراد و قاچاق دخانیات مؤثر باشد.

رییسی سیگار الکترونیک را یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و افزود: «ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیک با درصد نیکوتین کمتر موجب افزایش جذب جوانان و خطر ابتلا به مشکلات بیشتر خواهد شد.»

وی همچنین به افزایش مالیات بر سیگار به عنوان یک راهکار مؤثر برای کاهش مصرف آن اشاره کرد و افزود: «سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و افزایش قیمت آن می‌تواند به کاهش تقاضا کمک کند.»

در پایان، دکتر رییسی دخانیات را از ریسک‌فاکتورهای مهم بیماری‌های مزمن در دنیا دانست و بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی تأکید کرد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی