| کد مطلب: ۲۳۱۴۳

آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی تاد به اسرائیل می‌فرستد؟

آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی تاد به اسرائیل می‌فرستد؟

به گفته مقام‌های آمریکایی، ایالات متحده آمریکا در حال بررسی ارسال سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته به اسرائیل هستند که قرار است توسط اپراتورهای آمریکایی اداره شود و در صورت حمله انتقامی ایران به اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، ایالات متحده آمریکا در حال بررسی ارسال سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته به اسرائیل هستند که قرار است توسط اپراتورهای آمریکایی اداره شود و در صورت حمله انتقامی ایران به اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

اسرائیل وعده داده‌است که بعد از عملیات نظامی ایران در اول اکتبر با ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائیل به این عملیات واکنش نشان دهد و واشنگتن به دنبال این است که اسرائیل این حمله را با آمریکا هماهنگ کند و ابعاد آن را محدودتر کند.  براساس گزارشی که روز شنبه منتشر شد، مقام‌های آمریکایی اینگونه تصور می‌کنند که اسرائیل فهرست اهداف احتمالی خود را محدودتر کرده‌است.

 درحالی‌که ایران تاکید کرده‌است که هر اقدام نظامی اسرائیل را با اقدامی مشابه پاسخ خواهد داد، رسانه‌های عبری‌زبان روز شنبه اعلام کردند که قرار است آمریکا سامانه‌های موشکی تاد (THAAD پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) به اسرائیل ارسال کند تا توانایی اسرائیل در مقابله با موشک‌های بالستیک که نیروهای نیابتی ایران هم در ماه‌های اخیر از آن استفاده کرده‌اند، بهبود پیدا کند. 

یک مقام آمریکایی که به شرط پنهان ماندن نامش با تایمز آو اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد تایید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی احتمال ارسال چنین سامانه‌هایی به اسرائیل است، اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده‌است.  ایالات متحده آمریکا مجموعه متنوعی از سامانه‌های دفاع موشکی را از جمله سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت، در سراسر خاورمیانه و اروپا مستقر کرده‌است.  مقام‌های آمریکایی ماه‌هاست که در حال بررسی این موضوع هستند که چه سامانه‌هایی را به منطقه ارسال کنند و در چه مناطقی مستقر کنند. 

اقدام به ارسال سامانه تاد به اسرائیل به معنای اعزام سربازان آمریکایی است تا این سامانه‌های پیچیده را اداره کنند. براساس گزارشی که ماه آوریل مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا منتشر کرد، ارتش آمریکا ۷ سامانه تاد در اختیار دارد. این سامانه به عنوان مکمل سامانه پاتریوت شناخته می‌شود اما می‌تواند محیط وسیع‌تری را پوشش دهد و اهدافی را در فاصله ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر هدف قرار دهد. 

هر سامانه تاد شامل ۶ لانچر مستقر روی کشنده، ۴۸ رهگیر و تجهیزات رادیویی و راداری هستند که عملیاتی کردن آن به ۹۵ سرباز نیاز دارد.  یک سال پیش لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دستور داد که یک سامانه تاد و تعدادی از گردان‌های پاتریوت به خاورمیانه ارسال شود تا حفاظت از نیروهای آمریکا در منطقه تقویت شود و امکان دفاع از اسرائیل بهبود پیدا کند.

ایران در حال آمادگی برای مقابله با حمله انتقامی اسرائیل در واکنش به عملیات نظامی اول اکتبر است.  بر اساس گزارش شبکه خبری NBC آمریکا مقام‌های واشنگتن معتقدند که اسرائیل فهرست اهداف خود را در حمله احتمالی به اهداف نظامی و زیرساخت‌های انرژی محدود کرده‌است.  بر اساس این گزارش به نقل از مقام‌های بدون نام آمریکایی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسرائیل قصد داشته‌باشد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند یا اقدام به ترور اشخاص کند.  این گزارش تاکید می‌کند که اسرائیل هنوز تصمیم نهایی را برای زمان و نحوه حمله نگرفته‌است.

روز شنبه سی‌ان‌ان گزارش داد که ایران از طریق قطر به ایالات متحده آمریکا پیام داده‌است که اگر حمله‌ای به خاک ایران انجام شود، تهران واکنش نشان می‌دهد.  این شبکه خبری به نقل از معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده‌است که اگر به زیرساخت‌های انرژی ایران حمله شود، ایران نیز تاسیسات انرژی اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.

ایران مدعی است که حمله قبلی که تاحدود زیادی ناموفق بود، فقط تاسیسات نظامی را هدف قرار داد.  براساس گزارش‌ها آمریکا به اسرائیل فشار می‌آورد تا در واکنش انتقامی به حمله ایران از حمله به تاسیسات هسته‌ای یا زیرساخت‌های انرژی خودداری کند، چراکه نگران تشدید حملات تلافی‌جویانه میان دو قدرت منطقه‌ای است. نقل‌قول‌های مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که نسبت به عدم شفافیت اسرائیل در مورد برنامه‌های حمله به ایران دچار سرخوردگی شده‌اند، هرچند مقام‌های اسرائیل و آمریکا هفته گذشته اعلام کرده‌بودند که پس از تماس تلفنی روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هماهنگی نزدیک‌تری میان آمریکا و اسرائیل ایجاد شده‌است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی