| کد مطلب: ۱۰۹۵۷

اسرائیل را نمی‏‌توان با ابزارهای نظامی نابود کرد

اسرائیل را نمی‏‌توان با ابزارهای نظامی نابود کرد

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، گفت‌وگویی با نشریه نیوزویک انجام داده‌است که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید:

۱

 

آرمان فلسطینی از لحاظ ماهیت و بنیان‌ها با انقلاب اسلامی ایران درهم‌تنیده است. آرزوی مشترک هر دو پایان دادن به اشغالگری و تاکید بر حقوق مردم فلسطین است اما گروه‌های فلسطینی به‌صورت مستقل استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متنوعی برای رسیدن به این اهداف در پیش می‌گیرند.

۲

 

در چارچوب کلی جبهه مقاومت، هر گروه در هماهنگی کلی با دیگران عمل می‌کند اما از استقلال در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و رویکردهای تاکتیکی براساس هویت‌های سازمان و ملی خود برخوردار است. در طول عملیات طوفان‌الاقصی، شاخه نظامی حماس خودمختارانه بدون نیاز به مشورت و هماهنگی با دیگر گروه‌های جبهه مقاومت تصمیم‌هایش را گرفت، برنامه‌ریزی کرد و برنامه‌هایش را اجرا کرد.

۳

 

مهم‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران حفاظت از جان غیرنظامیان است. همزمان با اینکه گروه‌های جهادی با اراده خود مسیر نبرد را برگزیده‌اند و آگاهانه هزینه‌ها را برای خودشان و خانواده‌های‌شان پذیرفته‌اند، منطقی است که افراد عادی و به‌ویژه زنان و کودکان از تبدیل شدن به قربانیان جنگ در امان باشند. موضع تزلزل‌ناپذیر ایران حمایت از آتش‌بس فوری و پایدار است که شامل توقف بمباران‌ها و کشتار شهروندان غیرنظامی در غزه باشد. جنگ میان مقاومت و اسرائیل تا پایان اشغال‌گری ادامه خواهد یافت اما این نبرد باید به میادین جنگ محدود بماند و غیرنظامیان را تحت تاثیر قرار ندهد.

۴

 

توانایی نظامی مقاومت فلسطینی قرار نیست باعث سقوط یا محو اسرائیل شود، بلکه با هدف جلوگیری از توسعه اشغالگری و ترغیب این رژیم به تخلیه مناطق اشغالی به کار گرفته می‌شود. اساساً رژیمی را که به سلاح هسته‌ای مسلح است و یکی از بزرگترین قدرت‌های نظامی جهان محسوب می‌شود، نمی‌توان تنها با اقدام‌های نظامی از بین برد. در نتیجه دورنمای سقوط اسرائیل از طریق ابزارهای نظامی اتفاق نمی‌افتد، بلکه بر اثر عوامل داخلی رخ می‌دهد.

۵

 

کشتارها باعث تقویت آرمان فلسطین می‌شود و تعداد بیشتری را به سمت مقاومت می‌کشاند. درحالی‌که اسرائیل تلاش می‌کند تا افرادی را درون گروه حماس هدف قرار دهد اما روشن است که نمی‌توان کلیت این سازمان را از میان برداشت. در عوض این اقدام‌ها باعث افزایش قدرت مقاومت می‌شود و باعث می‌شود نیروهای جدیدی با حماس همراه شوند یا گروه‌های جدیدی تشکیل شوند که به مقاومت پایبند هستند. باور ما این است که بحران فلسطین با استفاده از ابزارهای نظامی پایان پیدا نمی‌کند، بلکه راه‌حل آن پایان دادن به اشغالگری و اجرای حق بنیادین مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت است.

۶

 

اسرائیل توانایی لازم برای تجاوز نظامی [به ایران] بدون کمک بلا قید و شرط آمریکا ندارد. با استمرار جنگ غزه هزینه‌های حمایت آمریکا به شکل روزافزونی افزایش پیدا می‌کند. اسرائیل به شکل روزافزونی در حوزه هزینه‌های مادی، سیاسی و به‌ویژه اخلاقی و حیثیتی در صحنه جهانی به یک بار اضافه روی دوش آمریکا تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی نه منافع استراتژیک آمریکا و نه ظرفیت‌های اسرائیل اجازه آغاز یک جنگ جدید نمی‌دهد. ایران در عزم قاطع خود برای اجتناب از آغاز جنگ با هر کشوری پایدار است. به‌ویژه یک جنگ پیش‌دستانه هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد. با این حال کشور در بالاترین آمادگی ممکن برای مقابله با هر تهدید احتمالی قرار دارد و با تمام قوا از خودش، مردمش و منافعش دفاع خواهد کرد.

۷

 

مادامی که این باور وجود داشته‌باشد که مقاومت علیه آنها [آمریکا] توسط ایران یا دیگر نیروها سازماندهی می‌شود، مسئله اصلی حل‌نشده باقی می‌ماند. این تصور وجود داشت که حذف فرمانده پیشین نیروی قدس باعث از بین رفتن موانع می‌شود. با این حال نه‌تنها این هدف محقق نشد، بلکه امنیت آنها از قبل هم متزلزل‌تر شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی