| کد مطلب: ۱۰۷۳۰

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

AP آسوشیتد پرس

دیپلماسی برق‌آسای پوتین در خاورمیانه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به‌عنوان بخشی از یک دوره دیپلماسی رعدآسا در خاورمیانه از جمله سفر به امارات متحده عربی و عربستان سعودی با هدف ارتقای جایگاه مسکو به‌عنوان یک قدرت تعیین‌کننده در منطقه، روز پنج‌شنبه میزبان رئیس‌جمهور ایران بود.  پوتین جنگ اسرائیل و حماس را به‌عنوان شکست دیپلماسی آمریکا مطرح کرد و با توجه به روابط دوستانه‌ای که هم با اسرائیل و هم با فلسطینی‌ها دارد، عنوان کرد، مسکو می‌تواند در این منازعه وساطت کند.  پوتین در خوشامدگویی به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت: «خیلی مهم است که در خصوص وضعیت منطقه،  به‌خصوص در مورد وضعیت فلسطین، تبادل‌نظر شود.»  رئیسی تاکید کرد، توقف سریع بمباران نوار غزه توسط اسرائیل ضروری است و گفت: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه به قتل می‌رسد.» او به پوتین گفت: «این فقط یک مسئله منطقه‌ای نیست، بلکه یک مسئله برای بشریت است... ضروری است که یک راهکار فوری پیدا شود.»

ایران که حامی تمام‌عیار حماس بوده‌است، بارها هشدار داده‌است که جنگی که در روز ۷ اکتبر آغاز شد، ممکن است به دیگر نقاط منطقه سرایت کند. گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه پوتین و رئیسی در مسکو در ادامه مذاکرات قبلی ژوئیه ۲۰۲۲ در تهران بود که در آن ایران کاملاً از اقدام‌های روسیه در اوکراین حمایت کرد. روسیه بعد از آنکه ماه فوریه ۲۰۲۲ نیروهایش را به اوکراین گسیل کرد، روابطش را با تهران بیشتر توسعه داد و توانست از ایران پهپادهای انتحاری وارد کند که به شکل گسترده‌ای از آنها در اوکراین استفاده کرد. ماه گذشته کاخ سفید اظهار نگرانی کرد که ایران ممکن است موشک‌های بالستیک برای استفاده در اوکراین، در اختیار روسیه قرار دهد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به بیانیه ایران در خصوص تکمیل توافق خریداری جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه، اشاره کرد، ایران قصد خرید تجهیزات نظامی دیگری نیز از روسیه دارد که شامل هلی‌کوپترهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزش نظامی می‌شود.

مذاکرات پوتین و رئیسی یک روز بعد از گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور روسیه در امارات متحده عربی و عربستان سعودی در خصوص منازعه در غزه رخ داد.  این دو کشور از جمله شرکای اصلی مذاکرات برای آتش‌بس در جنگ هستند.  پوتین روابط شخصی نزدیکی با محمدبن زاید آل‌نهیان، رئیس امارات متحده عربی و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی دارد.  هرچند امارات متحده عربی و عربستان سعودی روابط نزدیکی با آمریکا دارند اما روابط اقتصادی خود را با روسیه نیز گسترش داده‌اند.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بدو ورودش به قصر الوطن ابوظبی با ۲۱ گلوله توپ و پرواز جت‌های جنگنده اماراتی که با دودهای رنگین خروجی‌شان پرچم روسیه را در آسمان ابوظبی رسم کرده‌بودند، مورد استقبال قرار گرفت. در مذاکرات روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین و محمد بن‌سلمان، در خصوص همکاری‌های دو کشور در قالب اوپک‌پلاس گفت‌وگو و تاکید کردند، دولت‌های متبوع‌شان مسئول ثبات در بازار جهانی نفت هستند. پیش از نشست با رئیسی، پوتین روز پنج‌شنبه از ذی‌یزن بن‌هیثم آل‌سعید، ولیعهد عمان میزبانی کرد و چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی و گردشگری را تحسین کرد.

پوتین که از زمان آغاز تجاوز نظامی به اوکراین سفرهای خارجی محدودی داشته‌است، ماه اکتبر سال جاری به چین رفته‌بود و در ماه‌های اخیر به تعدادی از جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی هم سفر کرد.  برای پوتین به دلیل اتهام‌هایش در جنگ اوکراین، توسط دیوان بین‌المللی کیفری حکم بازداشت صادر شده‌است.  نه امارات متحده عربی و نه عربستان سعودی پیمان تاسیس دیوان بین‌المللی کیفری را امضا نکرده‌اند، در نتیجه این دو کشور هیچ تعهدی برای بازداشت پوتین براساس حکم بازداشت صادرشده از سوی دیوان ندارند. در حکم دیوان آمده‌است، پوتین شخصاً در ربایش کودکان از اوکراین در طول جنگ مسئول است. پوتین اخیراً به دلیل گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال بازداشت او در صورت ورود به آفریقای جنوبی، از شرکت در اجلاسی در این کشور خودداری کرد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی