| کد مطلب: ۲۱۵۴۶

با گذشت ۲ روز هنوز خبری از ۱۴ کارگر معدنجوی طبس نیست

48 ساعت در التهاب

رئیس قوه‌قضائیه: اگر نظام مهندسی معدن مقصر است، برخورد می‌شود

 48 ساعت در التهاب

در حالیکه با گذشت 2 روز هنوز خبری از 14 کارگر معدنجوی طبس نیست، رئیس قوه‌قضائیه گفته است که اگر نظام مهندسی معدن مقصر است، برخورد می‌شود.

در کنار جست‌وجوها برای پیدا کردن کارگران محبوس در معدن معدنجو طبس، واکنش‌ها به این حادثه هم ادامه دارد. دیروز ظهر بود که علی خضریان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت که درمجموع ۵۲ نفر از کارگران معدن جان باخته‌اند. به گفته او، تصاعد گاز متان و انفجار در محل بلوک «C » معدن زغال‌سنگ طبس و سرایت آن به تونل بلوک « B» موجب شد ۵۲ نفر از کارگران این معدن جان‌شان را از دست بدهند: «این سؤال برای تیم اعزامی مجلس وجود دارد که گاز متان در چه فاصله زمانی به بلوک «B » رسیده و آیا امکان خروج کارگران این بلوک در این مدت زمانی وجود داشته است یاخیر؛ تاکنون پاسخی برای آن مشخص نشده است.» او این را هم گفت که حقوق کارگران فوت‌شده به‌صورت کامل ۳۰ روزه به همراه خسارت و دیه آنها در کمتر از یک‌ماه آینده پرداخت می‌شود.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر اما بعد از انتشار این خبر گفت که آمار ۵۱ فوتی در حادثه معدن زغال‌سنگ طبس را تایید نمی‌کند و آمار رسمی و اصلی فوتی‌های این حادثه ۳۱ نفر است.

سهل‌انگاری شد، کارگران مردند

واکنش‌های قضایی هم درباره این حادثه همچنان ادامه دارد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه دیروز در نشست شورایعالی قوه‌قضائیه گفت که  مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط باید آسیب‌شناسی دقیقی به عمل آورند که دیگر شاهد تکرار این‌قبیل حوادث ناگوار نباشیم: «بعضاً در وقوع این حوادث تلخ، سهل‌انگاری‌ها نقش دارند و به‌واسطه لحاظ نشدن تدابیر ایمنی و سهل‌انگاری‌هایی، جان چند فرد زحمتکش که در اعماق زمین در شرایط سخت، مشغول کار و تلاش هستند گرفته می‌شود.»

او ادامه داد: «در حادثه تلخ به‌وقوع پیوسته در معدن زغال‌سنگ طبس، نظام مهندسی معدن، مسئولیت دارد و باید به دقت بررسی و رسیدگی شود که آیا این بخش، وظایف و مسئولیت‌های خود را در حوزه اطمینان از رعایت اصول ایمنی در معدن زغال‌سنگ طبس، به‌درستی انجام داده است یا خیر؟ قطعاً چنانچه قصور یا تقصیری در این عرصه به وقوع پیوسته باشد، با جدیت رسیدگی و برخورد خواهد شد.»

رئیس قوه‌قضائیه گفت: «مسئولان ذی‌ربط قضایی در استان خراسان جنوبی و در مرکز، با جدیت مشغول بررسی موضوع هستند و چنانچه هر بخشی اعم از مدیریت معدن زغال‌سنگ طبس یا نظام مهندسی معدن، مرتکب قصور یا تقصیر شده باشند، رسیدگی‌ها و برخوردهای مقتضی به عمل خواهد آمد. علاوه بر رسیدگی به موضوع و برخورد با عوامل و عناصر قصورها یا تقصیرهای احتمالی منجر به حادثه تلخ معدن زغال‌سنگ طبس، آنچه در این قضیه مهم است، آن است که به‌گونه‌ای آسیب‌شناسی، تمهید و تدبیر شود که از وقوع اتفاقات مشابه جلوگیری شود.»

معاون دادستان کل: ایمنی رعایت نشده بود

غیر از او، غلامعباس ترکی، معاون دادستان کل کشور هم گفته بنابر مشاهده برخی سوابق اداره کار مشخص شد برخی موارد، رعایت نشدن ایمنی مشهود بوده است: «تذکر‌هایی داده شده، اما برخی از موارد عدم رعایت ایمنی اصلاح نشده است. موضوع ابعاد قضایی، فنی و پیچیدگی‌های خاصی دارد. اسناد مربوط به اداره کار و کارشناسی‌های مربوط به حوزه ایمنی و نقشه‌های استخراج باید بررسی شوند. بنابر مشاهده برخی سوابق اداره کار مشخص شد، برخی موارد عدم رعایت ایمنی مشهود بوده است. تذکر‌هایی داده شده، اما برخی از موارد عدم رعایت ایمنی اصلاح نشده است. تا زمان تکمیل تحقیقات قضایی از اعلام نظر خودداری شود، باید به جمع‌بندی قضایی برسیم. عزم دستگاه قضایی، رسیدگی دقیق و قاطع به قصور‌های احتمالی است.»

حداقل استاندارها نبود

رعایت نشدن ایمنی در این معدن هم همچنان محل بحث است؛ دیروز رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که حداقل‌ استانداردها و ایمنی در معدن طبس رعایت نشده است: «قرار نیست در اثر عدم رعایت حداقل استانداردها تعدادی از کارگران جان خود را از دست بدهند، با افزایش سختگیری‌ها در حوزه رعایت استانداردها و ایمنی از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری می‌کنیم. طبق شواهد موجود، تجمع گاز و انفجارها در شکل عادی در این نوع برداشت در معادن وجود دارد، ولی ظاهراً این معدن حداقل‌های استانداردها و ایمنی را رعایت نکرده است. شاید یک زمان نیم‌ساعته طول کشیده تا گاز مونوکسیدکربن از بلوک«C » به بلوک«B » برسد ولی ساده‌ترین اطلاع‌رسانی هم نشده است. در روند عادی برداشت از معادن بارها تجمعات گازی اتفاق می‌افتد و امر نادری نیست که ابراز بی‌اطلاعی کنیم که غیر قابل پیش‌بینی بوده است. بی‌تردید اگر نشتی گاز به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌شد، افراد محصور شده در بلوک «B » محل حادثه را ترک می‌کردند. لذا از مسئولان مربوط به‌ویژه وزرای کار، کشور و صمت در خواست دارم این موضوع را مورد رسیدگی و کارشناسی قرار دهند.»

تحریم بودیم،‌کارگران را از دست دادیم

از طرف دیگر دیروز حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم گفته که به‌واسطه‌ی تحریم‌ها نتوانستیم تکنولوژی‌های هشدار‌دهنده را داشته باشیم تا ۱۰ دقیقه قبل از حادثه به کارگر معدن اخطار دهد: «در معادن معمولاً حوادث وجود دارد، اما در کشور ما حوادث نسبت به کشور‌هایی مثل چین و ژاپن و آسیا میانه، خیلی بیشتر است. حوادث ما با کشور‌های دیگر قابل قیاس نیست. علت این حوادث عدم دسترسی ما به تکنولوژی روز است. آثار تحریم را در حوادث معدن هم می‌بینیم اما نمی‌خواهیم باور کنیم که تلفات معدنی ما ناشی از عدم تکنولوژی است.

چرا هرساله باید شاهد حادثه باشیم؟ معدن شازند ۱۴ کارگر را زیر آوار کرد، معدن گرگان هم همینطور و هر چندماه این حوادث تکرار می‌شوند. حوادثی که ۱ یا ۲ نفر کشته می‌دهد دیگر اخبارش درز نمی‌کند. عمده دلیل مشکل ما عقب ماندگی تکنولوژی در حوزه حفاظت و ایمنی کار در معادن است. ما حتی این ایمنی را در صنایع هم داریم. تشکل‌های کارگری آمریکا باید از دولتشان بخواهند که اجازه دسترسی به ایران برای ایمنی معادن را بدهند.

چرا همه چیز باید به تحریم‌های سیاسی مربوط باشد؟ چرا کالایی که برای ایمنی کارگران است باید مشمول تحریم شود؟ عمده این حوادث مربوط به تحریم است. خود چین در این حوزه به روز است. به محض اینکه انفجاری در راه باشد، سیستم‌های هشدار‌دهنده به صدا در می‌آیند. اکثر کشور‌هایی که تحریم نیستند، خودشان را به این سیستم‌ها مجهز کرده‌اند. این درحالی‌است که هر روز ابعاد فجایع معدن در ایران گسترده‌تر می‌شود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی