| کد مطلب: ۲۳۸۰۹

دور جدید سفرهای منطقه‌ای وزرای خارجه ایران و آمریکا همزمان با تشدید تنش‌ها آغاز شد

آتش در ضاحیه دیپلماسی در خاورمیانه

آتش در ضاحیه دیپلماسی در خاورمیانه

دور جدید سفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حالی کلید خورد که جنوب و پایتخت لبنان زیر آتش قرار دارد و درگیری‌های زمینی شدید در نوار غزه به خصوص اردوگاه‌های پناهندگان نیز ادامه پیدا کرده است.

گروه خبر: درحالی‌که شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه، ضاحیه جنوبی بیروت زیر بمباران شدید نیروی هوایی اسرائیل قرار داشت و تنش در منطقه افزایش یافته، وزیر امور خارجه کشورمان دور جدیدی از سفرها را برای رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده آغاز کرد. سیدعباس عراقچی عصر دیروز تهران را به مقصد منامه، پایتخت بحرین ترک کرد و پس از انجام رایزنی‌ها و ملاقات‌ها، به کویت می‌رود.

دور جدید سفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حالی کلید خورد که جنوب و پایتخت لبنان زیر آتش قرار دارد و درگیری‌های زمینی شدید در نوار غزه به خصوص اردوگاه‌های پناهندگان نیز ادامه پیدا کرده است. روز یکشنبه احسان داکسا فرمانده تیپ ۴۰۱ زرهی ارتش اسرائیل همراه با سه افسر ارشد دیگر، در کمین مین‌های حماس افتادند و کشته شدند. داکسا ارشدترین نظامی صهیونیست محسوب می‌‌‌شود که در جریان جنگ فعلی کشته شده است. 

مخالفت پادشاه بحرین با جنگ

araghchi_Kristoffer Ronneberg

 وزیر خارجه ایران شب گذشته با پادشاه بحرین دیدار کرد. عراقچی در این دیدار، از لزوم تلاش‌های جدی کشورهای منطقه برای توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی گفت و خواستار توسعه روابط دو کشور شد. عیسی بن سلمان آل خلیفه نیز در این دیدار ابتدا به خاطره خوب از سفر به تهران و دیدار با رهبر انقلاب ایران پرداخت و ابراز امیدواری کرد که باز هم در تهران حاضر شود. پادشاه بحرین بر توقف هر گونه جنگ و تجاوز در منطقه تاکید کرد و گفت که بحرین به دنبال زندگی عزتمندانه برای تمام مردم منطقه است.

بلینکن در خاورمیانه

blinken

با افزایش سطح تنش، وزیر امور خارجه آمریکا نیز راهی منطقه شد. سفر اخیر بلینکن به خاورمیانه که از اسرائیل آغاز شد، یازدهمین حضور او در منطقه پس از آغاز جنگ است. بر اساس بیانیه‌ای رسمی که دستگاه دیپلماسی آمریکا منتشر کرد، دیگر مقاصد سفر آنتونی بلینکن در جریان این سفرها مشخص نشده است. اما اخبار غیررسمی حاکی از آن است که وزیر خارجه آمریکا پس از پایان رایزنی‌ها در اسرائیل، به قاهره سفر خواهد کرد.

از عربستان، قطر، امارات و اردن نیز به‌عنوان دیگر مقاصد سفر بلینکن یاد می‌شود. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «بلینکن در سفر به خاورمیانه درمورد اهمیت پایان دادن به جنگ غزه، آزادی گروگان‌های اسرائیلی و لزوم دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک بین اسرائیل و حزب‌الله رایزنی‌ خواهد کرد.»

آتش‌باران بیروت و جنوب

شامگاه یکشنبه، یکی از گسترده‌ترین حملات هوایی اسرائیل به لبنان در جنگ اخیر اتفاق افتاد. اسرائیل اعلام کرده بود که یکشنبه ساختمان‌های متعلق به مؤسسه خیریه قرض‌الحسن وابسته به حزب‌الله را تحت عنوان زیرساخت‌های مالی این جنبش مقاومت، هدف قرار خواهد داد. بر اساس گزارش‌ رسانه‌های لبنانی، این مؤسسه مالی ۳۰ شعبه در سراسر لبنان دارد که ۱۵ شعبه آن در پایتخت است.

صبح روز گذشته و  پس از پایان عملیات هوایی اسرائیل، رسانه‌های این رژیم از هدف گرفتن بیش از ۱۵ ساختمان تنها در بیروت خبر دادند. منابع نزدیک به حزب‌الله زمانی که هشدار اسرائیل مبنی بر بمباران ساختمان‌های مؤسسه مالی این گروه منتشر شد، اعلام کردند که ساختمان‌های قرض‌الحسنه پیش از این تخلیه شده‌اند. اسرائیل به دنبال هدف قرار دادن شعبه‌های این مؤسسه، حملاتی به دره بقاع در شرق و مناطقی در جنوب نیز انجام داد.

بر اساس گزارش‌ها، ساختمان شبکه تلویزیونی المنار لبنان – وابسته به حزب‌الله – نیز در جریان حملات به ضاحیه به‌طور کامل ویران شد. هرچند این پخش زنده شبکه بدون اختلال ادامه پیدا کرد. بخشی از اهدافی که اسرائیل مورد حمله قرار داد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت قرار داشت. رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که ساختمان‌های اطراف فرودگاه نیز متعلق به مؤسسه مالی حزب‌الله بودند. 

هشدار به حزب‌الله

شبکه العربیه عربستان عصر روز گذشته مدعی شد که اسرائیل به حزب‌الله هشدار داده است که اگر عملیات‌های مقاومت برای هدف قرار دادن مقامات این رژیم ادامه پیدا کند، ضاحیه جنوبی بیروت – منطقه تحت کنترل حزب‌الله – را ویران خواهد کرد. این هشدار ادعایی منتشرشده در این شبکه عربستانی، به دنبال حمله پهپادی به یکی از محل‌های استقرار بنیامین نتانیاهو در منطقه قیساریه در شمال تل‌آویو مطرح شده است. 

گلایه میقاتی و واکنش ایران

نخست‌وزیر موقت لبنان روز گذشته طی گفت‌وگویی که با شبکه تلویزیونی العربیه انجام داد، بار دیگر نسبت به ایران موضع گرفت. نجیب میقاتی گفت: «از مقامات ایرانی خواستم عواطف خود را نسبت به لبنان کم کنند. مصاحبه قالیباف را خودم مرور کردم و اعتراضم را به مقامات ایران ابلاغ کردم و پیامم رسید. درک می‌کنم که ایران از مذاکرات حمایت می‌کند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند به نیابت از دولت لبنان صحبت کند.»

رئیس مجلس کشورمان در جریان سفر به ژنو و گفت‌وگویی که با روزنامه فرانسوی فیگارو داشت، به دنبال یک مجموعه پرسش و پاسخ درباره اقدامات چندجانبه برای پایان دادن به جنگ در لبنان، از مذاکره و گفت‌وگو با طرف‌های مختلف از جمله فرانسه برای رسیدن به آتش‌بس پایدار و اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ حمایت کرده بود.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری در این باره گفت: «ما با هر ابتکاری که منجر به توقف جنایات در غزه و لبنان شود استقبال می‌کنیم و ایران هیچ‌گاه قصد و نیت دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداشته و ندارد. مقاومت و حزب‌الله یکی از گروه‌های مؤثر داخل لبنان هستند و بهترین راهکار گفت‌وگوهای لبنانی - لبنانی است تا به اجماع نظری در خصوص سرنوشت خود دست یابند.»

دستگیری هفت جاسوس در اسرائیل

پلیس امنیت داخلی اسرائیل – شین‌بت – روز گذشته از دستگیری هفت نفر به اتهام جاسوسی برای ایران خبر دادند. آن‌طور که شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از مقامات امنیتی و قضایی این رژیم گزارش داد، این هفت شهروند اسرائیلی طی دو سال گذشته به جاسوسی برای ایران مشغول بودند و بخشی از اطلاعاتی که آن‌ها جمع‌آوری کردند، در حمله موشکی اخیر ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

دستگاه امنیتی اسرائیل مدعی شد که آن‌ها مشغول جمع‌آوری اطلاعات از اهداف استراتژیک برای اقدامات احتمالی بعدی ایران بودند.  به‌رغم حملات هوایی سنگین اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت، شرق و جنوب لبنان، حزب‌الله نیز عملیات‌های راکتی خود را ادامه داد. براساس گزارش‌های منتشرشده از سوی رسانه‌های عبری، شمال اسرائیل از حیفا تا کریات‌شمونا هدف شلیک راکت‌های حزب‌الله قرار گرفت.

بعضی از این راکت‌ها رهگیری شدند و بخش دیگری، از سامانه‌های پدافندی اسرائیل عبور کردند. اخبار حاکی از آن است که اسرائیل همچنان مشغول تقویت سیستم پدافندی و تسلیحاتی خود است. آن‌طور که رسانه تلگرامی صابرین‌نیوز – نزدیک به سپاه پاسداران – مدعی شده، ارتش آمریکا طی یک هفته گذشته بیش از ۲۰ پرواز ترابری نظامی به اسرائیل انجام داده است.

براساس اعلام رسمی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ارسال سامانه پدافندی تاد به اسرائیل تکمیل شده و این سامانه به زودی در وضعیت عملیاتی قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی