| کد مطلب: ۲۳۴۳۰

گزارش‌ها از نهایی شدن تصمیم نتانیاهو در قبال ایران با حمایت تندروترین چهره‌های کابینه حکایت دارد

آرایش جنگی اسرائیل؟

آرایش جنگی اسرائیل؟

رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند که تصمیم نهایی درباره پاسخ اسرائیل به ایران گرفته شده است. طی روزهای گذشته، این گمانه زنی‌ها جدی‌تر شده است. یکی از نشانه‌های اجرایی شدن عملیات احتمالی اسرائیل، ابراز رضایت دو وزیر افراطی دولت نتانیاهو، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی است.

رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند که تصمیم نهایی درباره پاسخ اسرائیل به ایران گرفته شده است. آن‌ها همچنین گزارش می‌دهند که اهداف نیز تعیین شده‌اند. از زمانی که مسئله پاسخ اسرائیل به ایران مطرح شد، گزینه هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای در رسانه‌ها مطرح می‌شد. حتی نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در پیامی ویدئویی، خواستار حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران شد. طی روزهای گذشته، این گمانه‌زنی‌ها جدی‌تر شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه به نقل از دو مقام آمریکایی که نام آن‌ها فاش نشد، ادعا کرد که «اسرائیل به آمریکا اطمینان داده که در واکنش به عملیات موشکی ایران، به تاسیسات نفتی و هسته‌ای این کشور حمله نخواهد کرد.» در ادامه گزارش نیز آمده است: «مقامات آمریکایی هشدار دادند که تضمین‌های اسرائیل همیشه قاطع نیست و ممکن است شرایط تغییر کند.»

در حال حاضر، آنچه از سوی رسانه‌های عبری و آمریکایی مطرح می‌شود قصد اسرائیل برای هدف قرار دادن اهداف نظامی است. 

به دنبال این گزارش‌ها، کانال ۱۲ اسرائیل ضمن طرح این ادعا که تصمیم قطعی برای پاسخ به ایران گرفته شده، مدعی ارائه فهرست اهداف پیشنهادی، به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم شد.

براساس این گزارش، یک مقام دولتی نیز به این شبکه گفت تصمیم گرفته و اهداف مشخص شده و الان فقط مسئله زمان مطرح است.

حمایت دو وزیر افراطی

یکی دیگر از نشانه‌های اجرایی شدن عملیات احتمالی اسرائیل، ابراز رضایت دو وزیر افراطی دولت نتانیاهو، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی است. آن‌طور که شبکه دولتی کان اسرائیل گزارش داد، اسموتریچ و بن‌گویر، از طرح‌های تصویب‌شده برای پاسخ نظامی به ایران ابراز خرسندی کردند و آن‌ها را مناسب و در راستای انتظارات خود دانسته‌اند. این ابراز رضایت از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که این دو سیاستمدار افراطی اسرائیل از حامیان اصلی ادامه جنگ هستند.

اسموتریچ چندی پیش خواستار گرسنگی دادن به مردم غزه شده بود و این روزها فیلمی مربوط به قبل از وزیر شدنش در شبکه‌های اجتماعی اسرائیل دست به دست می‌شود که در آن از ایدئولوژی مشهور اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات صحبت می‌کند.

آن‌طور که العربیه گزارش داده است، این سیاستمدار افراطی اسرائیلی در اظهاراتی که سه‌شنبه‌شب داشت، از فرصت ایجادشده برای حمله به ایران استقبال و از «تلاش‌های شجاعانه نتانیاهو» تقدیر کرد. 

ورود محدود آمریکا به منازعه

سه‌شنبه کاخ سفید از نامه جو بایدن به کنگره خبر داد. بر اساس این گزارش که از سوی العالم بازنشر شده، در نامه بایدن آمده است: «در ماه‌های اخیر، ما وضعیت نظامی ایالات متحده را تغییر داده‌ایم تا حفاظت از نیروهای آمریکایی و افزایش حمایت از دفاع اسرائیل را بهبود بخشیم. این تغییرات شامل تمدید ماموریت گروه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن همراه با ناوشکن‌های اسکورت و اسکادران هوایی حامل آن شامل جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ است.»

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در آخرین هفته‌های ریاست‌جمهوری خود به سر می‌برد، در نامه خود به کنگره کشورش نوشت: «ما همچنین ناوشکن‌هایی با قابلیت دفاع موشکی بالستیک، زیر دریایی جورجیا با قابلیت پرتاب موشک، کشتی تهام آبی‌خاکی، چندین اسکادران جنگنده و تهاجمی شامل جنگنده‌های نسل چهارم و پنجم مانند اف-۲۲، اف-۱۵ و اف ۱۶، همچنین هواپیماهای تهاجمی ای-۱۰ و نیروهای دیگر را در منطقه مستقر کرده‌ایم.»

بایدن ادامه داد: «نیروهای ایالات متحده همچنان در منطقه مستقر خواهند ماند تا منافع ملی مهم از جمله حفاظت از افراد و دارایی‌های آمریکا را در برابر حملات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های همسو با آن، و ادامه حمایت از دفاع اسرائیل تامین کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «من دستور استقرار سامانه دفاع موشکی ضدبالستیک و پرسنل نظامی ایالات متحده را که قادر به کار با آن هستند، به اسرائیل صادر کردم تا در برابر هرگونه حمله موشکی بالستیک دیگر از این کشور دفاع کنند. دستور تقویت موقعیت نظامی‌ در خاورمیانه را بر اساس مسئولیت‌هایم به عنوان فرمانده کل و مطابق با اختیاراتم صادر کرده‌ام.»

کنار هم گذاشتن این اخبار، از آمادگی طرف‌های مختلف منازعه خاورمیانه برای افزایش سطح بحران خبر می‌دهد. ابتدا خبر ارسال سامانه پدافندی THAAD به اسرائیل از سوی پنتاگون تائید شد. یکی از روزنامه‌نگاران شناخته‌شده اسرائیلی زمانی که خبر تائیدنشده ارسال این سامانه منتشر شده بود، در توئیتر ادعا کرد که اسرائیل پاسخ خود به حمله موشکی ایران را به بعد از دریافت تاد موکول کرده است.

این سامانه‌ همراه با ۱۰۰ نظامی آمریکایی وارد اسرائیل شد. تحلیلگران نظامی پس از تائید خبر به‌کارگیری سامانه تاد در اسرائیل، بیش از پیش به این نتیجه رسیدند که تل‌آویو قصد پاسخ به ایران را دارد. چراکه ایران به طور رسمی اعلام کرده بود در صورت واکنش رژیم اسرائیل به عملیات وعده صادق ۲، پاسخی دردناک‌تر به تل‌آویو خواهد داد.

اسرائیل در حال حاضر زیر آتش حزب‌الله است و پاسخ از طریق جبهه مقاومت هر اندازه که شدید باشد هم نمی‌تواند به عنوان انتقام متقابل ایران ارزیابی شود. بنابراین، با نگاه به اینکه ایران در جریان عملیات‌های خود از موشک‌های بالستیک – از جمله موشک هایپرسونیک فتاح – استفاده می‌کند، استفاده از سامانه تاد تحلیلگران را به این نتیجه رساند که طرف اسرائیلی قصد واکنش دارد و می‌خواهد ضعف‌های پدافند خود که در جریان حمله موشکی ۱ اکتبر (۱۰ مهر) به سایت‌های نظامی‌اش آشکار شده بود را ترمیم کند. 

هشدار برای وضعیت غزه

دولت آمریکا از ارسال نامه هشدار رسمی از سوی وزرای خارجه و دفاع این کشور به همتایان اسرائیلی‌شان خبر داد. آن‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، در این نامه که آنتونی بلینکن و لوید آستین فرستاده‌اند، به مقامات اسرائیلی هشدار داده‌اند که ظرف ۳۰ روز آینده اقداماتی برای بهبود وضعیت انسانی وخیم غزه انجام می‌دهند یا ممکن است دسترسی به تسلیحات آمریکایی را از دست بدهند. آمریکا بزرگ‌ترین حامی سیاسی، مالی و تسلیحاتی اسرائیل طی جنگ در یک سال گذشته بوده است. 

از جمله اقداماتی که این دو مقام آمریکایی از همتایان اسرائیلی خواستند، فراهم کردن شرایط ورود روزانه حداقل ۳۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه، بازگشایی گذرگاه پنجمی برای تحویل کمک‌های انسانی، ارتقای امنیت اماکن ثابت امدادی، بشردوستانه و تشکل‌ها، همچنین لغو کردن دستورهای تخلیه در صورت وجود نداشتن ضرورت‌های عملیاتی است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی