| کد مطلب: ۲۲۷۱۵

بیژن مقدم تحلیلگر سیاسی اصولگرا:

پزشکیان کلیشه اصولگرا و اصلاح‌طلب را شکست

پزشکیان کلیشه اصولگرا و اصلاح‌طلب را شکست

تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید: آقای پزشکیان شخصیتی است که مقداری با قضاوت‌های قالبی و کلیشه‌های پیشین ما در سیاست که همان دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگراست، فاصله دارد. در واقع می‌توانیم بگوییم پزشکیان با ادبیات و دیدگاه‌هایش، این قواعد و شکل‌دهی به تحلیل‌ها را به هم زده است.

مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود، راهبرد وفاق ملی را ابرپروژه خود اعلام کرد. تقریباً هیچ رویدادی یا سخنرانی‌ای نیست که رئیس‌جمهور به فراخور موضوع، جناح‌های مختلف را به کنار گذاشتن اختلافات سیاسی و تجمع حول محور ایران دعوت نکند. پزشکیان از زمان انتخاب وزرا، نگاه جامع خود را با به‌کارگیری وزرای تکنوکرات و همچنین نگاه‌های سیاسی مختلف (اصلاح‌طلب و اصولگرا) از ظفرقندی و میدری تا اسکندر مومنی نشان داد.

در این میان، او یک قدم جلوتر رفت و با سرسخت‌ترین مخالفان سیاسی‌اش دور یک میز نشست و به گفت‌وگو پرداخت. بیژن مقدم، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است که باید به جلساتی مثل آنچه شامگاه یکشنبه میان رئیس‌جمهور و اعضای جبهه پایداری برگزار شد، به چشم تمرینی برای گفت‌وگو و نشان دادن تکثر سیاسی نگاه کرد.

او درباره این جلسه به «هم‌میهن» گفت: «نفس این دیدار از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. آن‌هایی که در این جلسه نشستند، دو طرفِ انتخابات پیشین بودند که یکی از آن‌ها موفق به رای‌آوری نشد و دیگری با رای مردم رئیس‌جمهور شده است. معتقدم که این دیدارها باید تکرار و حرف‌ها مستقیم زده شود. وقتی به جای اینکه افراد روی تفسیرها و اخبار اظهارنظر کنند، دور هم جمع می‌شوند و نظرات همدیگر را می‌شنوند، خیلی از سوءتفاهم‌ها برطرف می‌شود. مهم نیست که دعوت از کدام طرف بوده و کدام طرف آن را پذیرفته است. اصل دیدار اهمیت دارد.» 

وی افزود: «آن‌طور که من در اخبار خواندم، دو طرف به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند. اعضای جبهه پایداری دیدگاه‌های خودشان را در مورد مسائل مختلف اعم از انتصابات دولتی، حمایت از جبهه مقاومت، توجه به جوانان و به‌کارگیری سلایق مختلف در تشکیلات دولتی به شرط کارآمدی، و نگرانی‌هایی که داشتند مطرح کردند. رئیس‌جمهور هم به بعضی از این موارد پاسخ داده است. از دل پاسخ‌های رئیس‌جمهور متوجه می‌شویم که بعضاً اشتراک دیدگاهی جدی وجود دارد و آن فاصله معناداری که شاید بعضی‌ها دنبالش بودند را نمی‌بینیم. در صحبت‌های رئیس‌جمهور اعتقاد و عمل به ارزش‌ها و شعارهای انقلاب و امام و رهبری وجود دارد. بحث جذب حداکثری را مطرح می‌کند. بر دعوت به وحدت و انسجام ملی تاکید دارد. این جلسه واگرایی ندارد و باید سمت و سویش جذب و همدلی باشد. ارزیابی من بر اساس اخبار این است که جلسه خوب، صریح و صمیمانه بوده است.»

مقدم تاکید کرد: «آقای پزشکیان شخصیتی است که مقداری با قضاوت‌های قالبی و کلیشه‌های پیشین ما در سیاست که همان دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگراست، فاصله دارد. در واقع می‌توانیم بگوییم پزشکیان با ادبیات و دیدگاه‌هایش، این قواعد و شکل‌دهی به تحلیل‌ها را به هم زده است. رئیس‌جمهور را نمی‌توانیم یک اصلاح‌طلب به معنی عرفی و جاافتاده آن ببینیم، از سوی دیگر یک اصولگرا به معنای عرفی آن نیز نیست. اما پزشکیان هم به اصول پایبند است و هم نگاه اصلاح‌طلبانه دارد. خیلی خوب است که مواضع دو طرف در چنین جلسه‌هایی به صورت شفاف و صریح مطرح شود. برگزاری چنین جلساتی و ادامه دادن آن‌ها نشان می‌دهد که ما کشور متکثری هستیم که علاوه بر قومیت‌ها، زبان، آداب و رسومی که ذیل یک مفهوم یکپارچه به نام ایران جمع شده، از نظر سیاسی نیز دارای تنوع و گرایش‌های متفاوت هستیم. این دست دیدارها، تمرین احترام به یکدیگر و گفت‌وگو در عین تفاوت است. به نظرم شروع خوبی‌ است.» 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی