| کد مطلب: ۱۷۸۳۵

بررسی عملیات تروریستی برای ربودن یک صندوق رای در سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با معین‌‌الدین سعیدی

تروریسم علیه انتخابات

تروریسم علیه انتخابات

گروه خبر: روز گذشته آرای صندوق‌های ریاست‌جمهوری شمارش و نتیجه نهایی آن هم مشخص شد. اما صیانت فیزیکی از آرای مردم بی‌دردسر به پایان نرسید و در استان سیستان و بلوچستان که مردم آن مشارکتی تقریباً 40 درصدی را رقم زده‌ بودند، حادثه‌ای تلخ ثبت شد. آنطور که مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان صبح دیروز اعلام کرد؛ افرادی برای ربودن صندوق آرای منطقه جکیگور در محور راسک – جکیگور به خودروی عوامل اجرایی و انتظامی صندوق اخذ رای از چند جهت تیراندازی کردند.

اگرچه در این حمله مسلحانه صندوق حاوی آرای شهروندان حفظ شد اما دو جوان با نام‌های سرباز وظیفه انتظامی «فرهاد جلیل» و گروهبان یکم مرزبانی «ابراهیم مرمزی» در این حادثه جان خود را از دست دادند. از طرف دیگر ۵ نفر از عوامل اجرایی و انتظامی هم مجروح و به مرکز درمانی منتقل شدند. شهید مرمزی 25 ساله اما خوزستانی بود، خبری که لطفعلی پاکباز فرمانده مرزبانی استان خوزستان اعلام کرد.

شهادت این دو جوان البته واکنش احمد وحیدی وزیر کشور را هم به‌دنبال داشت:«یاد می‌کنیم از دو شهید عزیز ما در فراجا که حین انتقال یکی از صندوق‌های رای توسط عوامل مزدور و ضدمردمی مورد هجوم قرار گرفتند و در منطقه جکیگور سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند؛ یادشان را گرامی می‌داریم.»

مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست‌جمهوری هم از کنار این حادثه تلخ بی‌تفاوت گذر نکرد و نوشت: «خبر شهادت مظلومانه نیرو‌های غیور انتظامی شهرستان راسک از سوی اشرار جنایت‌کار که در حین صیانت از آرای مردم مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفت، موجب تأثر و تألم فراوان شد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه اسبق ایران هم در توئیتی نوشت:«درود بر غیورمردان نیروی انتظامی که برای ایران و پاسداری از مردم‌سالاری جان خود را تقدیم کردند. اجازه دزدی آرای مردم دلاور سیستان و بلوچستان را ندادند و در این راه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. تسلیت به فرماندهی نیروهای مسلح، خانواده‌ها و همکاران این شهیدان والامقام.»

سعید جلیلی هم در پیامی نوشت:«خبر تلخ شهادت دو تن از مدافعان آرای مردم در استان سیستان و بلوچستان موجب تأثر و تأسف گردید. این جنایت، رفتار برخاسته از استیصال دشمنان مردم ایران است که چشم دیدن حضور آن‌ها، به‌ویژه مردم عزیز سیستان و بلوچستان را در صحنه ندارند. این حادثه را به خانواده‌های این شهدای عزیز و به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.»

البته نخستین بار نیست که این استان پهناور مورد هجمه گروهک‌های تروریستی قرار می‌گیرد. مردم این استان بارها شاهد رفتارهای خشونت‌بار علیه خود بوده‌اند. در بررسی خبرهای مرتبط با عملیات تروریستی در این استان،‌ تاریخ 6 فروردین سال جاری زودتر از همه جلوه‌نمایی می‌کند. در این تاریخ میان یگان تکاوری انتظامی خاش و یک گروهک تروریستی درگیری رخ می‌دهد، واقعه‌‌ای که منجر به از دست رفتن جان یک نفر از کارکنان یگان تکاوری می‌شود. چند روز بعد یعنی 16 فروردین اما یک عملیات تروریستی همزمان در شهرستان‌های سرباز، راسک و چابهار رخ می‌دهد. این‌بار مقر نظامی در این شهرستان‌ها مورد حمله قرار می‌‌گیرد. به دنبال این درگیری پنج نیروی موسوم به مدافع امنیت جان خود را از دست می‌دهند. البته در این عملیات مهاجمین هم کشته و دستگیر می‌شوند.

21 فروردین هم آبستن حادثه دیگری است؛ دو خودروی نیروی انتظامی در محور مواصلاتی سوران-مهرستان مورد حمله مسلحانه قرار می‌گیرند، در این عملیات هم تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی شهید و تعدادی نیز مجروح شدند.

24 آذر سال گذشته هم 11 نیروی فراجا در حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک به شهادت می‌رسند و 6 نفر دیگر هم مجروح می‌شوند. از این دست حملات در استان سیستان و بلوچستان زیاد است با این حال این‌بار و در روز گذشته همانطور که گفته شد صندوق رای مردم هدفی بود که بهای حفاظت از آن را دو نفر از نظامیان جوان کشور با جان‌شان دادند؛ موضوعی که اهمیت صیانت از آرای مردم را بیش از پیش مشخص می‌کند.

 80 درصد آرای استان متعلق به پزشکیان است

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم در این‌باره به هم‌میهن می‌گوید:«تا جایی که می‌دانم به جز این یک حادثه، هیچ رخداد قابل ذکر دیگری که در فرایند انتخابات اهمیت داشته باشد رخ نداده است. با این حال متاسفانه بعد از اتفاقات تلخ 1401 بستری ایجاد و فعالیت‌های تروریستی افزایش یافته است. با توجه به اینکه پزشکیان وارد عرصه انتخابات شده است، تلاش بسیاری از دلسوزان استان این بود که بتوانیم فضای انتخاباتی را پرشور کرده و مردم با وجود همه زخم‌هایی که در این مدت بر پیکره استان وارده شده است، مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنیم.»

او معتقد است که بخشی از این حرکات ایذایی برای این است که مردم را از آینده کشور ناامید کنند:«از طرف دیگر دشمنان خارجی تمایل دارند تصویری ناامن از استان سیستان و بلوچستان در داخل کشور ارائه دهند. این درحالیست که تا پیش از دولت آقای رئیسی ما در این استان‌ کمترین بحران‌های امنیتی را داشتیم و شاخص‌های امنیتی در این استان به شدت افزایش یافته بود. اما در حال حاضر در این خلأهایی که به‌ویژه بعد از اتفاقات تلخ 1401 ایجاد شده است، گاهی شاهد چنین فعالیت‌هایی هستیم. مشابه این عملیات را در فروردین‌ماه شاهد بودیم.»

این فعال سیاسی خطاب به مردم استان عنوان می‌کند:«برای ما مشخص است که دشمن ما صلاح مردم استان را نمی‌خواهد و هرگز چنین روش‌هایی نتوانسته زمینه استیفای حقوق مردم استان را فراهم کند. بنابراین از جامعه سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود که در وهله اول این رخداد را محکوم کنند کما اینکه مراجع و جریان‌های مختلف به شدت چنین رفتارهای تلخی را محکوم می‌کنند. از طرف دیگر فکر می‌کنم با توجه به شرایط ویژه‌ انتخاباتی، حضور مردم پای صندوق‌های رای شاید بتواند بسیاری از برنامه‌هایی که دشمن برای استان ما برنامه‌ریزی می‌کند را خنثی کند.»

همچنین بنا بر اعلام سعیدی بیش از 80 درصد آرای مشارکت‌کنندگان در انتخابات در سیستان و بلوچستان، متعلق به پزشکیان بوده است. او با تاکید بر بی‌اطلاعی خود از چرایی سکوت مولوی عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان درباره انتخابات می‌گوید:«من با ایشان برخوردی نداشتم و نمی‌توانم اعلام مواضع درستی از این موضوع داشته باشم اما به صورت کلی متاسفانه در بخش بزرگی از جامعه احساس سرخوردگی مشاهده می‌شود. مسئولان کشور باید پیام عدم حضور این عزیزان پای صندوق‌های رای را درک کنند و صدای‌شان باید شنیده شود. فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از این عدم حضور به دلیل اتفاقات تلخ سال 1401 در کشور و در استان ما بوده است.»

سعیدی معتقد است با وجود دردهای بسیاری که استان و به‌ویژه جامعه اهل سنت استان دارد اما حضور پای صندوق‌های رای و رای به پزشکیان می‌تواند به‌عنوان یک رای اعتراضی، بسیار مؤثر باشد تا از این رهگذر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی