| کد مطلب: ۱۶۵۷۶

تشییع در مشهد

پیکر رئیس‌جمهور فقید در حرم امام رضا خاکسپاری شد

تشییع در مشهد

گروه خبر: روز یکشنبه 30 اردیبهشت، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، ‌مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، سیدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، دچار سانحه هوایی شده و جان خود را از دست دادند.

این حادثه در مسیر بازگشت رئیس‌جمهور از مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی به شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داد. مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور فقید روز پنجشنبه سوم خرداد در مشهد انجام شد.

تشییع رئیس‌جمهور در مشهد

پیش از ظهر روز پنجشنبه پیکر رئیس‌جمهورِ فقید، سیدابراهیم رئیسی وارد فرودگاه مشهد شد و مورد استقبال رسمی مسئولین استان از جمله استاندار، فرماندار و شهردار مشهد و مقامات نظامی قرار گرفت.

در این مراسم مصطفی خامنه‌ای، فرزند ارشد رهبری، محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، سردار سلامی، سردار قاآنی، آیت‌الله علم‌الهدی و حجت‌الاسلام مروی نیز در در حرم رضوی حاضر شدند.

پیکر ایشان حدود ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در حرم امام رضا به خاک سپرده شد.  براساس اعلام مسئولان در معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خراسان رضوی، علاوه بر سرکنسول‌ها و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مستقر در مشهد مسئولانی از عراق و افغانستان وارد مشهد شده و در مراسم تشییع حاضر شدند.

براساس اعلام نمایندگی وزارت خارجه در مشهد، کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان و عربستان و سازمان ملل در مشهد دارای کنسولگری و دفتر نمایندگی فعال هستند.

«سلیم حقانی» مسئول منطقه کابل در وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و نایب‌رئیس این مجموعه سیاسی و سرتیپ «علی حمدانی»، نماینده حشدالشعبی عراق از دیگر مهمانان خارجی تشییع رئیس‌جمهور بودند.

همچنین دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه از اعضای مجمع عمومی خواست به احترام سیدابراهیم رئیسی در جایگاه خود بایستند و یک دقیقه سکوت کنند.

تشییع پیکر استاندار آذربایجان شرقی در مراغه

صبح روز گذشته آئین تشییع پیکر مالک رحمتی، استاندار فقید آذربایجان شرقی، در مراغه، زادگاه او برگزار شد. احمد وحیدی، وزیر کشور ضمن حضور در این مراسم گفت:«ما در گام دوم انقلاب شهید بزرگ سلیمانی و شهید زاهدی را دادیم و این شهدا نیز به آنها پیوستند. شهید رحمتی بر عهد خود صادق و پایدار بود و به عهد خود عمل کرد و در اجرای آن کوتاهی نورزید.

گام دوم انقلاب به انرژی‌های مضاعف برای یک حرکت پرتلاش نیاز دارد و این‌ها انرژی‌هایی است که حرکت ما را به سوی قله‌ها و دست یافتن به آنچه که خداوند بزرگ برای این ملت ترسیم فرموده، میسر می‌سازد. این دم به دم خون دادن در پیکر جامعه برای حرکت روبه جلو است و امروز نوبت این شهدای بزرگ و والا مقام بود.»

او اظهار کرد:«مردم در این روزها حماسه آفریده و ایمانی از خود بروز دادند که این حقیقت و باطن ملت است. شهید مالک رحمتی کمتر از چهار ماه در این استان بود. هر کسی به من مراجعه کرد از محبت خود نسبت به این شهید گفت؛ از اینکه این شهید متناسب با اسم مبارک خود، چقدر رحیم و عطوف بوده و با همه ارتباط خوب داشته و در مدت کم حسابی در دل همه جا باز کرده است. این آن چیزی است که یک خدمتگزار می‌تواند از خود نشان دهد و ملت خود را سرافراز کند. مسئولینی که ملت انتخاب کردند کسانی هستند که منتخب خدا هم بودند و خداوند بر این انتخاب ملت صحه گذاشت و آنها را پیش خود برد.»

ولیعهد عربستان تسلیت گفت

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در گفت‌وگوی تلفنی با محمد مخبر، سرپرست قوه مجریه ایران شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران را تسلیت گفت.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد این کشور در این تماس تلفنی ضمن تسلیت شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه فقید ایران، برای آنان و دیگر قربانیان طلب رحمت و مغفرت کرد. سرپرست قوه مجریه ایران نیز از ابراز همدردی ولیعهد عربستان قدردانی کرد.

طرفین همچنین روند پیشرفت در روابط دوجانبه در عرصه‌های گوناگون را شایسته تحسین دانستند و بر اهمیت ادامه این روند تأکید کردند.

سخنرانی سیدحسن نصرالله در بیروت

مراسمِ روز گذشته‌ی بزرگداشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران در بیروت با حضور جمع کثیری برگزار و دبیرکل حزب‌الله لبنان در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

نصرالله در ابتدای سخنان خود گفت که به دلیل مواجه شدن با ایام حزن و اندوه شهادت این دو تن امسال مراسم «عید مقاومت» و سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی برگزار نشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به خدمات سیدابراهیم رئیسی در دوران ریاست‌جمهوری گفت: «از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979، ایران در معرض محاصره اقتصادی و تحریم‌ها قرار گرفته است که روزبه‌روز گسترش می‌یابد که با جنگ تحمیلی و ترور‌ها همراه شد. هر رئیس‌جمهوری که در ایران مسئولیت به دوش می‌گیرد مقابل خود پرونده‌های بسیار بزرگی از جمله پرونده‌های اقتصادی و معیشتی، ارز، گرانی و سیاست خارجی را می‌بیند که همه این‌ها نتیجه تحریم و محاصره است. در دوره 3 ساله(ریاست‌جمهوری) این شهید در شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی هزاران کارخانه احیا و فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد شد».

او همچنین تاکید کرد که در دوره مسئولیت رئیس دولت سیزدهم حضور دیپلماسی ایران در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد یک تحول بود و اولویت به توسعه روابط با کشورهای همسایه و شرق داده شد.

نصرالله اظهار کرد:«یکی از دلایل شکست سیاست‌های آمریکا در قبال منطقه انکار واقعیت‌ها است. ایران کشوری قوی، منسجم و استوار است که با شهادت رئیس‌جمهور و جمع پربرکت شخصیت‌هایش دچار تزلزل و ضعف نمی‌شود. این مسائل جزو ریشه‌ها و اصول جدانشدنی جمهوری اسلامی است و با درگذشت مسئولانش دچار تغییر و تحول نمی‌شود و یک امر ثابتی است به‌طوری‌که از زمان پیروزی انقلاب در سال 1979 جمهوری اسلامی به حمایت خود از جنبش‌های مقاومت به شکل علنی و واضح افزوده است و همگی این را به‌خوبی می‌دانند.»

عکس: president

نخستین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد

مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نخستین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه را منتشر کرد.

در متن گزارش آمده است: «به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می‌رساند هیئت عالی‌رتبه ستادکل نیرو‌های مسلح برای بررسی ابعاد و عوامل به‌وجودآورنده سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور، شهید حضرت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان آن شهید والامقام با سازماندهی گروه‌های کارشناسی تخصصی و فنی صبح روز دوشنبه مورخه 1403/02/31 ساعت ۵:۳۰ بامداد از تهران اعزام و رأس ساعت ۹ صبح همان روز در محل سانحه بالگرد حاضر شدند. بخش قابل توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می‌توانست در وقوع سانحه دخیل باشد، جمع‌آوری گردیده است.»

براساس این بیانیه «برخی از اقدامات برای اظهارنظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی بوده و برخی از موارد را می‌توان با قاطعیت اعلام نمود که مورد اشاره قرار می‌گیرند:

۱-بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین‌شده پروازی خارج نگردیده است.

۲-حدود یک‌ونیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه‌دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار نموده است.

۳- آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی‌مانده بالگرد سانحه‌دیده مشاهده نگردیده است.

۴- بالگرد سانحه‌دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش‌سوزی شده است.  

۵- به دلیل پیچیدگی منطقه، مه‌گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیرو‌های زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.

۶-در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نگردیده است.

در پایان یادآوری می‌شود بخش قابل‌توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحه بالگرد یادشده جمع‌آوری شده است و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری می‌باشد که پس از اتقان‌سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی به سمع و نظر ملت شریف و انقلابی ایران خواهد رسید؛ لذا تقاضا دارد به اظهارنظر‌های غیرکارشناسی که براساس گمانه‌زنی‌های بدون اطلاع دقیق از واقعیات صحنه و یا بعضاً با هدایت رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و... منتشر می‌گردد توجه نشود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی