| کد مطلب: ۱۶۵۲۳

دیدارهای دیپلماتیک رهبری

دیدارهای دیپلماتیک رهبری

گروه خبر: مراسم وداع با  سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان‌شان که در سانحه دلخراش سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، صبح روز گذشته چهارشنبه (۲ خرداد) در تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم مقام معظم رهبری با حضور در دانشگاه تهران بر پیکر سیّدابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان‌شان، نماز اقامه کردند. پس از اقامه نماز توسط رهبری، پیکر رئیس‌جمهور فقید و همراهان جهت انتقال به مشهد و خاکسپاری در حرم رضوی در میان عزاداران به سمت میدان آزادی تشییع شد. مراسم خاکسپاری رئیسی امروز در مشهد انجام می‌گیرد.

ادای احترام مقامات خارجی به شهدا

براساس اخبار منتشرشده مراسم ادای احترام به جان‌باختگان حادثه 30 اردیبهشت با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری ساعت ۱۴ روز گذشته در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد. براساس اخبار اعلام‌شده حدود ۵۰ هیئت عالی‌رتبه خارجی در این مراسم شرکت کردند.

ابراهیم بوغالی، رئیس مجلس الجزایر، ‌السودانی، نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه، ویاچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه و والنتینا ماتوینکو، رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه، از جمله افرادی بودند که برای شرکت در مراسم ‌بدرقه رئیس‌جمهور فقید و همراهانش وارد تهران شدند و  به آنان ادای احترام کردند.

رئیس مجلس قزاقستان، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، رئیس مجلس ازبکستان و وزیر امور خارجه بلاروس، ‌نورلانبک شکیف، رئیس پارلمان قرقیزستان، نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ملی ترکیه، رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی و مجلس عالی جمهوری تاجیکستان نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای و با تماس تلفنی، به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس این ضایعه را تسلیت گفتند.

تمیم‌بن حمد آل ثانی، امیر قطر، وزیر و معاون نخست‌ وزیر صربستان و هیئت همراه، رؤسای جمهور تاجیکستان، شهباز شریف، نخست‌وزیر و اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان،‌ نخست‌وزیر عراق و همراهان معاون رئیس‌‌جمهور ترکیه،  فرستاده ویژه عمان،‌ فرستاده ویژه چین، عبدالله الیحیا، وزیرخارجه کویت به‌عنوان فرستاده امیر کویت، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، جاک دیپ دانکار، معاون رئیس‌جمهور هند،‌ نخست‌وزیر ارمنستان و علی اسدوف، نخست‌وزیر و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان،‌ از دیگر مقاماتی بودند که طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای شرکت در مراسم تشییع و ادای احترام وارد تهران شدند.

دیدار رهبری و رئیس دفتر حماس

در حاشیه این مراسم،‌ دیدار و گفت‌وگوهایی میان رهبری و برخی از مقامات خارجی برگزار شد. یکی از این نشست‌ها مربوط به ملاقات رهبری با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه او بود که پیش از ظهر روز گذشته صورت گرفت.

رهبری در این دیدار با اشاره به مقاومت فوق‌العاده مردم غزه که موجب تعجب جهانیان شده است، گفتند: «چه کسی باور می‌کرد که روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود.»

ایشان تاکید کردند: «در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باورکردنی نیستند. اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «نهر» تا «بحر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید. آقای مخبر که براساس قانون اساسی مسئولیت امور اجرایی کشور را برعهده دارد سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور فقید را درباره فلسطین، با همان انگیزه و روحیه ادامه خواهد داد.»

امکان اوج‌گیری دوباره روابط با پاکستان

pakestan

عصر روز گذشته همچنین در دیدار آیت‌الله خامنه‌ای و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان،‌ شریف دیدار و پیام تسلیت و همدردی دولت و ملت این کشور را به ایشان و ملت ایران ابلاغ کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز ضمن تشکر صمیمانه از ابراز همدردی دولت و ملت برادر پاکستان گفتند: «برای جمهوری اسلامی ایران، روابط با پاکستان بسیار اهمیت دارد و به این کشور نگاه کاملاً برادرانه دارد اما روابط دو کشور در سال‌های گذشته با فرازونشیب‌هایی همراه بوده است و ما معتقدیم در دولت جدید پاکستان امکان اوج‌گیری مجدد این روابط وجود دارد. ارتباطات دوستانه بین کشورهای برادر همیشه آسان به پیش نمی‌رود و باید بر موانع فائق آمد و پیشرفت همکاری‌ها را با جدیت و در عمل دنبال کرد.»

نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار، سفر چندی پیش آقای رئیسی به پاکستان را بسیار مفید و زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط و نقشه راه آینده دانست و اظهار امیدواری کرد که روابط در زمینه‌های مختلف ارتقاء یابد.»

فرصتی برای احیای چهره تونس

toones

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس نیز روز گذشته برای شرکت در مراسم شهدای سانحه هوایی وارد تهران شد. این نخستین بار بود که یکی از مقامات تونسی وارد کشور می‌شود.

او و هیئت همراه عصر روز گذشته با رهبری دیدار و پیام تسلیت ملت و دولت این کشور را به ملت ایران ابلاغ کرد.

در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز مسرت از شکل‌گیری تجدید مطلع در روابط ایران و تونس به دلیل سفر رئیس‌جمهور این کشور، گفتند: «حضور شخصیت فاضل و دانشگاهی همچون آقای «قیس سعید» در رأس کشور تونس، یک فرصت است تا این کشور بعد از سال‌ها حاکمیت استبدادی و قطع رابطه با دنیای اسلام، چهره جدید و خوبی را از خود به نمایش بگذارد.»

رهبری با اشاره به ظرفیت‌های خوب ایران و تونس برای گسترش روابط گفتند: «دولت رئیس‌جمهور فقید ما، دولت کار و تحرک و ارتباط بود و اکنون نیز آقای دکتر مخبر با اختیارات کاملی که در اختیار دارند همان مسیر را برای توسعه روابط ادامه خواهند داد.»

ایشان اظهار امیدواری کردند، همدلی‌ها و همزبانی‌های کنونی میان دو کشور به همکاری‌های میدانی تبدیل شود.

در این دیدار قیس سعید رئیس‌جمهور تونس با ابراز تسلیت قلبی و خالصانه دولت و ملت تونس به دلیل حادثه تلخ اخیر، گفت: «آخرین دیدار ما با رئیس‌جمهور فقید ایران، چندی پیش در الجزایر بود و در همان جا توافق کردیم که من به تهران بیایم اما هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که برای ابراز تسلیتِ فوت ایشان به تهران بیایم.» رئیس‌جمهور تونس با اشاره به اراده مشترک دو کشور برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها اظهار امیدواری کرد که با پیگیری توافق‌ها، گسترش همکاری‌ها به صورت عملی تحقق یابد.

تاکید رهبری بر گسترش روابط با ارمنستان

armanestan

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در دیدار با رهبری مراتب تأثر و همدردی ملت و دولت ارمنستان را اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن قدردانی از ابراز همدردی نخست‌وزیر ارمنستان، به مشترکات تاریخی و جغرافیایی و منافع مشترک ایران و ارمنستان اشاره کردند و گفتند:«سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روزافزون روابط با ارمنستان، تحت هدایت آقای مخبر ادامه پیدا خواهد کرد.»

ایشان با اشاره به تاکید نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر راهبردی بودن روابط دو کشور افزودند: «تاکید اینجانب مبنی بر گسترش همکاری‌ها ناظر بر راهبردی بودن روابط است اما مهم این است که روابط ایران و ارمنستان مخالفینی دارد که بر همین اساس باید مسائل مربوط به دو کشور با دقت و مراقبت انجام شود. رئیس‌جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم.»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار گفت: «ما مطمئنیم که تحت هدایت‌ها و رهبری شما خللی در امور ایران به‌وجود نخواهد آمد.»

ادامه همکاری‌ها با دولت عراق

aragh

یکی دیگر از دیدارهایی که رهبری با مقامات کشورهای خارجی داشتند، مربوط به گفت‌وگوی ایشان با محمد شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق بود.

در این دیدار که روز گذشته انجام شد، السودانی این ضایعه را به آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت.

او در این دیدار خطاب به رهبری گفت: «تصاویری که من امروز از تلویزیون دیدم، پیام‌های روشنی داشت که مهمترین پیام آن، عمق ارتباط مستحکم مردم با مسئولان در جمهوری اسلامی، به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و این حادثه ناگوار است. پیام دیگر حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع است که باید به مردم خدمت کرد و این تشییع باشکوه، نتیجه خدمت به مردم است و این درس باید سرلوحه ما در عراق نیز باشد.»

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این دیدار، با قدردانی از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران برای ابراز همدردی، گفتند: «ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. اکنون آقای مخبر براساس قانون اساسی مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌اند و ان‌شاءالله همان مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها با دولت عراق ادامه پیدا خواهد کرد.»

دیدار امیر قطر

ghatar

در ادامه این دیدارها شیخ «تمیم‌بن حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر نیز عصر روز گذشته در دیدار با رهبری به نمایندگی از دولت و ملت این کشور، ضایعه درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت.

حضور مقامات مصر و تونس برای اولین بار در ایران

mesr

یکی از اتفاقات قابل توجه در مراسم وداع با شهدای خدمت،‌ حضور «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در تهران و برای شرکت در این مراسم بود. این اولین سفر سامح شکری به‌عنوان وزیر خارجه مصر به ایران بعد از انقلاب اسلامی است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در حاشیه مراسم ادای احترام سران و مقامات کشورهای خارجی به رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران با مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری دیدار و ضایعه فقدان این دو مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

مخبر در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و تمدنی و علاقه دو ملت ایران و مصر به یکدیگر اظهار کرد:«احیای روابط و توسعه و تعمیق تعاملات میان دو کشور به‌ویژه در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با قوت استمرار خواهد یافت.»

شکری هم در این دیدار ضمن ابراز تأسف عمیق از این ضایعه تأسف‌بار و همدردی با دولت و مردم ایران گفت: «دوست داشتیم در شرایطی بهتر به ایران سفر کنیم اما اکنون حامل پیام تسلیت و تعزیت آقای عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور و آقای احمد‌الطیب شیخ‌الازهر در پی این ضایعه تلخ به دولت و ملت ایران هستیم.

جمهوری اسلامی ایران نظامی ریشه‌دار و دارای ارکان مستحکم است، اطمینان داریم به‌رغم این اتفاق ناگوار از این برهه حساس نیز عبور خواهد کرد و مصر خواهان تقویت روابط با ایران است.»

عکس: اقامه نماز رهبری بر سر پیکر رئیس‌جمهور فقید

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی