| کد مطلب: ۱۲۵۵۳

دبیر شورایعالی امنیت ملی با مقامات عالی‏‌رتبه عراق دیدار کرد

ملاقات مهم در بغداد

ملاقات مهم در بغداد

در سفر روز گذشته دبیر شورایعالی امنیت ملی به عراق، علاوه بر تاکید مجدد بر اجرای توافق‌نامه امنیتی مشترک تهران-بغداد، بر بهبود برقراری روابط دو کشور تاکید شد. علی‌اکبر احمدیان در فرودگاه بغداد، توسط عصام‌السعدی، معاون مشاور امنیت ملی عراق مورد استقبال قرار گرفت. دبیر شورایعالی امنیت ملی در جریان این سفر با محمدشیاع‌‌السودانی، نخست‌وزیر و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در آستانه سفر اخیر خود به پاکستان، از سفر دبیر شورایعالی امنیت ملی به بغداد خبر داده بود. با توجه به تحولات اخیر منطقه، حمله موشکی ایران به اربیل و عملیات‌های اخیر آمریکا علیه گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، این ملاقات از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از حمله موشکی ایران به یک ساختمان متعلق به یکی از عناصر مرتبط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل در اربیل، دولت عراق ضمن اعلام اعتراض رسمی خود نسبت به اقدام ایران، از تهران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

 

ملاقات با همتای عراقی

اولین دیدار، ملاقات دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان با همتای عراقی بود. این دیدار در دفتر مشاور امنیت ملی عراق برگزار شد و محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد نیز در آن حضور داشت. قاسم‌الاعرجی در این دیدار گفت: «روابط بغداد و تهران متمایز و راهبردی است و دو کشور و دو ملت دوست، ایران و عراق، اشتراکات زیادی با هم دارند. عراق همواره به‌دنبال تقویت روابط خود با همه طرف‌ها در راستای منافع مشترک و براساس احترام متقابل است. سفرهای متقابل میان تهران و بغداد نشان‌دهنده عمق روابط میان دو کشور و رویکرد مشترک آن‌ها در مقابله با خطرات و چالش‌ها است و این امر نیازمند راه‌حل‌های مستقیم است و نباید مواضع به‌طور یکجانبه اتخاذ شود.» احمدیان نیز در این دیدار تاکید کرد که ایران براساس احترام به حاکمیت عراق رفتار می‌کند و تمام مشکلات از طریق گفت‌وگوهای هدفمند و سازنده قابل حل است.

 

دیدار با نخست‌وزیر عراق

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در ادامه سفر خود به بغداد، با شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع) السودانی در این دیدار گفت: «عراق با هر اقدام یکجانبه‌ای از سوی هر کشوری که با قوانین بین‌المللی مبتنی بر احترام متقابل به حاکمیت در تعارض باشد، مخالف است.» نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: «دولت عراق بر پایبندی به اصل حسن همجواری و برقراری بهترین روابط با کشورهای منطقه و کشورهای جهان تاکید کرده و در عین حال در خصوص حاکمیت و امنیت خود تعارف ندارد.» دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان نیز در این دیدار، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به امنیت و ثبات عراق و تمایل ایران برای ادامه همکاری براساس توافقنامه امنیتی مشترک تهران و بغداد به‌صورتی که امنیت دو کشور را تامین کند، تاکید کرد و خواستار اجرای این توافق شد.

روز گذشته سایت نورنیوز در تحلیل این سفر نوشت: «امروز[دیروز] درحالی منابع خبری از ورود دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان به بغداد خبر دادند که مهمترین محور، آخرین دیدار وی با «قاسم الاعرجی» همتای عراقی‌اش در تهران، اجرای کامل موافقتنامه امنیتی میان دو کشور بود. شاید بتوان مهمترین جنبه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه امنیتی را «توافقنامه همکاری‌های امنیتی» میان دو کشور دانست که مهمترین ابعاد آن در سه محور اصلی خلاصه می‌شود: نخست، جلوگیری از نفوذ افراد مسلح به کشور همسایه، دوم، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور حکم بازداشت قانونی و سوم، خلع سلاح و برچیدن پایگاه‌های گروه‌های تروریستی. علاوه بر این یکی از مهمترین پیام‌های این توافقنامه را نیز می‌توان در صحبت‌های «قاسم‌الاعرجی» دبیر شورای امنیت ملی عراق در دیدار چهار ماه گذشته‌اش با احمدیان  مشاهده کرد که اظهار داشت: «عراق حضور گروه‌های تهدیدکننده امنیت کشورهای همسایه در خاک خود را برنمی‌تابد. حال پس از تحولات اخیر و اقدامات تروریستی مخرب از سوی گروه‌های وابسته به موساد در خاک کشورمان از یک سو و حمله موشکی به مقر تروریست‌های موساد در مناطقی در اربیل و اقلیم کردستان عراق از سوی دیگر، این سفر می‌تواند معنا و مفهوم جدیدی مبنی بر تاکید دوباره ایران بر اجرای توافقنامه امنیتی میان دو کشور داشته باشد. از این رو پیگیری اجرای تعهدات دو کشور در توافقنامه امنیتی، تنها راه تضمین‌کننده امنیت مرزهای ایران و عراق و دستیابی به نقشه راه معقول و مناسب برای حذف مؤلفه‌های ناامن‌کننده در مرزهای دو کشور و منطقه خواهد بود.»

 

توافق امنیتی تهران – بغداد

توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق عصر روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمدشیاع‌السودانی» نخست‌وزیر عراق، توسط علی شمخانی دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «قاسم‌الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شد. همان زمان اعلام شد امضای این موافقتنامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تأثیر تعیین‌کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته بین دو کشور به دنبال خواهد داشت که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد. بررسی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که برخی اقدامات ضدامنیتی که در گذشته توسط عوامل رژیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده نیز با هماهنگی و همکاری گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان انجام شده است.

متن و جزئیات توافقنامه امنیتی مشترک تهران – بغداد تاکنون منتشر نشده است. اما با توجه به نزدیکی نورنیوز و شورایعالی امنیت ملی و ذکر ۳ محور اصلی این توافق، می‌توان فرض را بر صحت این ادعا گذاشت. ایران بارها در خصوص حضور گروهک‌های تروریستی و عناصر مرتبط با اسرائیل در اقلیم کردستان به بغداد هشدار داده و پیش از این نیز چند عملیات علیه مواضع مرتبط با گروهک‌ها و رژیم صهیونیستی در این منطقه، از سوی ایران انجام شده است. استقرار این گروه‌ها در منطقه اقلیم یکی از نگرانی‌های امنیتی بزرگ تهران است. شهریور امسال، رسانه‌های عراقی از تخلیه اردوگاه‌های متعلق به این گروهک‌ها خبر دادند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی