| کد مطلب: ۱۱۲۲۳

واکنش به گزارش «ادغام رشته‏‌های دبیرستان؟»

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به مطلب منتشرشده در روزنامه هم‌میهن به تاریخ ۲۳ آذرماه با عنوان «ادغام رشته‌های دبیرستان؟»، پاسخی ارسال کرده است که به شرح ذیل است: 

آموزش و پرورش عهده‌دار آموزش نیمه‌تخصصی در شاخه نظری پس از آموزش عمومی است که ضمن زمینه‌سازی فراگیری علوم نظری، دانش‌آموزان را از طریق تقویت روحیه استدلال و تفکر و آشنایی با مبادی علوم و فنون، آنها را برای ورود به آموزش عالی آماده می‌کند. از این رو باتوجه به اهداف و ماموریت‌های وزارت متبوع و نیز تغییرات گسترده علوم و رشته‌های شغلی در زیست‌بوم جدید که عمده‌تخصص‌ها در مدارج بالاتر صورت می‌پذیرد. همچنین در راستای پرهیز از حافظه‌محوری وزارت آموزش و پرورش وظیفه تربیت دانش‌آموزان و کسب شایستگی‌های پایه را داشته و افراد را برای ورود به دانشگاه آماده می‌نماید. با چنین نگاهی، بازنگری در ساختار دوره متوسطه و رشته‌های تحصیلی به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود.

موضوع تجمیع و ادغام رشته‌های دوره دوم متوسطه در برخی از رشته‌های شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی جاری محقق شده است. رویکرد آن نیز آمایش سرزمینی و همچنین نیازهای کشور و بازار کار بوده است. در دوره دوم متوسطه نظری هم موضوع ادغام رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک باتوجه به قرابت محتوایی، مدنظر است.

نکته مهم و قابل‌توجه این است که اگر ادغامی در رشته‌های نظری اتفاق بیفتد طبیعتاً کنکور هم متناسب با آن، تغییر و گروه آزمون هم ادغام خواهد شد که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اعلام آمادگی شده است. بنابراین پذیرش رشته‌های دانشگاهی هم براساس تغییرات انجام خواهد شد، یعنی دروس مختلف در آزمون قطعاً وجود خواهد داشت فقط ضرایب آن متفاوت می‌شود. هرگونه تغییراتی از قبل به دانش‌آموزان اعلام خواهد شد و نباید ذهن دانش‌آموزان پشت کنکوری با حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای و فضاسازی برخی ذینفعان کنکور درگیر این موضوع شود. در پایان باید اشاره کرد که این طرح در سطح بررسی‌های کارشناسی قرار داشته و هنوز تصمیم‌ نهایی اتخاذ نشده است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی