| کد مطلب: ۱۰۷۲۰

وزیر دفاع اسرائیل حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‏‌ها را محکوم کرد

توبه گرگ

حضور هواداران جنبش صهیونیسم در فلسطین چند دهه پیش از تاسیس اسرائیل با اعمال خشونت و قتل و کشتار فلسطینی‌ها آغاز شده است. گروه‌های شبه‌نظامی یهودی چون هاگانا و هاشومیرو ایرگون سه دهه پیش از اعلام موجودیت اسرائیل تاسیس شدند و با اعمال تروریستی به خشونت و کشتار فلسطینیان روی آوردند. شعار سازمان ایرگون «فقط اسلحه، همین» بود. این خشونت‌های غیرقانونی پس از تاسیس اسرائیل نیز ادامه پیدا کرد و شهروندان غیرنظامی افراطی همواره با تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی به اعمال خشونت علیه فلسطینیان می‌پردازند که همه این اقدامات نیز بدون مجازات باقی می‌ماند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در اقدامی نادر در یک کنفرانس خبری خشونت علیه فلسطینیان از سوی شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری را محکوم کرده و گفته است: «در یک دولت قانونی، فقط پلیس و ارتش حق استفاده از زور را دارند. متأسفانه خشونتی از جانب افراط‌گرایان وجود دارد که ما مجبوریم آن را محکوم کنیم.» گالانت در حالی اقدامات خشونت‌بار ارتش اسرائیل را قانونی شمرده که این اقدامات نیز بارها از سوی سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل و حتی شورای امنیت محکوم شده است. ارتش اسرائیل در حالی به اقدام نظامی و کشتار فلسطینیان می‌پردازد که برخلاف قطعنامه‌های صریح سازمان ملل از ایجاد دولت مستقل فلسطینی ممانعت می‌کند و در عین حال در قلمرو مرزهای ۱۹۴۸ مصوب سازمان ملل برای کشور مستقل فلسطینی اقدام به شهرک‌سازی کرده است و همین شهرک‌نشینان اکنون شروع به حملات نظامی علیه شهروندان فلسطینی کرده‌اند. از سال ۲۰۲۲ یک گروه شبه‌نظامی از یهودیان افراطی به نام گاردهای مدنی تشکیل شده است که مسئولیت عمده این حملات بر عهده این گروه است. 

این سخنان گالانت که در حد اظهار محکومیت شفاهی باقی مانده و اقدام عملی از آن پشتیبانی نمی‌کند در نتیجه فشارهای بین‌المللی اتخاذ شده است تا به‌نوعی مسئولیت دولت اسرائیل در قبال این خشونت‌ها را کاهش دهد. طی ماه‌های گذشته خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست علیه شهروندان فلسطینی کرانه باختری بارها از سوی کشورها و نهادهای بین‌المللی محکوم شد. در شاخص‌ترین آنها جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته در تماس با وزرای خارجه عربستان، اردن و مصر و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی مسئله کرانه باختری را مطرح و نسبت به اقدامات شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌های این منطقه ابراز نگرانی کرده و آن را محکوم کرد. 

دولت جو بایدن نیز از سال ۲۰۲۱ ضمن انتقاد از ساخت و گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری ابراز نگرانی کرده و از خشونت‌های این شهرک‌نشینان انتقاد کرده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده سال ۲۰۲۱ در گزارشی به مطبوعات گفت «ما از طرحی که اسرائیل برای ایجاد هزاران واحد مسکونی در شهرک‌هایی که برخی در دل کرانه باختری واقع‌اند، اعلام کرده، عمیقاً نگرانیم.» جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ماه گذشته ضمن تاکید بر آنچه حق اسرائیل در دفاع از خود خواند، از حمله شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به فلسطینی‌ها در کرانه باختری انتقاد کرد و شهرک‌نشینان افراطی را به دمیدن بر آتش متهم کرد و درباره حملات آنها به فلسطینی‌ها در کرانه باختری هشدار داد.

مهمترین موضع‌گیری آمریکا مربوط به ماه گذشته است که لوید آستین، وزیر دفاع دولت بایدن حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها را در درازمدت به زیان اسرائیل دانست. آستین هنگام سخنرانی در کمیته تخصیص اعتبارات سنا گفت، او «هر بار» که با همتای اسرائیلی خود صحبت می‌کند به این موضوع می‌پردازد. او خشونت شهرک‌نشینان علیه مردم فلسطین را «نسبتاً نگران‌کننده» توصیف کرد. آستین تاکید کرد: «اگر اسرائیلی‌ها تصمیمی برای کنترل این موضوع نگیرند، در آینده این اقدامات به ضرر آن‌ها خواهد بود.»

تارنمای اکسیوس رسانه امنیتی نزدیک به کاخ سفید در خبری غیررسمی به نقل از دو مقام دولت جو بایدن اعلام کرد که انتظار می‌رود وزارت امور خارجه آمریکا به‌زودی تحریم‌هایی را علیه ده‌ها شهرک‌نشین اسرائیلی که در حملات علیه فلسطینی‌ها دخیل بودند و نیز ده‌ها فلسطینی، وضع و سفر آنها به آمریکا را ممنوع کند. آکسیوس نوشت: «این اقدام نشان‌دهنده نگرانی شدید دولت بایدن از تشدید حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی و عدم اقدام رژیم اسرائیل برای جلوگیری از خشونت است. به گفته مقامات، این اولین بار از زمان دولت بیل‌کلینتون است که دولت آمریکا شهرک‌نشینان افراطی را تحریم می‌کند. به گفته مقامات آمریکایی، دولت بایدن سه سال است که نگرانی‌های خود را در مورد خشونت شهرک‌نشینان با دولت اسرائیل به‌صورت خصوصی و علنی مطرح کرده است.» وزارت امور خارجه فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای به محکومیت این حملات پرداختند. وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه خود نوشت: «خشونت‌های شهرک‌نشینان علیه مردم فلسطین در حال افزایش است. این غیرقابل‌قبول است و باید متوقف شود.»

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان درباره حملات اسرائیل به غزه گفت: «آلمان از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس حمایت می‌کند، اما اسرائیل باید در برابر خشونت شهرک‌نشینان افراطی نیز تدابیری اتخاذ و از فلسطینیان محافظت کند. خشونت در کرانه باختری شدت گرفته؛ حملات و خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان را محکوم می‌کنیم. آخر هفته حوادث وحشتناکی در منطقه رخ داد، از اسرائیل می‌خواهیم که از فلسطینیان در برابر اقدامات شهرک‌نشینان افراطی محافظت کند.»

مجموعه این فشارها اکنون تنها به محکوم کردن این حملات از سوی وزیر دفاع اسرائیل منجر شده است. البته تارنمای آمریکایی اکسیوس نیز مدعی شده است: «مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند، مایک هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، هفته گذشته سندی را به وزارت خارجه و کاخ سفید ارائه کرد که در آن جزئیاتی در مورد تعداد حملات و اقداماتی که دولت اسرائیل برای جلوگیری از آنها انجام داده است، ارائه شده بود. این سند ادعا می‌کرد که تعداد حملات در هفته‌های اخیر کاهش یافته است، اما مقامات آمریکایی به سفیر اسرائیل گفته‌اند که آمار حملات همچنان بالا است. مقامات آمریکایی اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در جریان سفر هفته گذشته خود به سرزمین‌های اشغالی موضوع خشونت شهرک‌نشینان را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در میان گذاشته است.»

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز چند هفته پیش در اظهاراتی بیان کرد: «اسرائیل تدابیر سختگیرانه‌ای علیه خشونت غیرقابل قبولِ شهرک‌نشینان در کرانه باختری، اتخاذ کند. اسرائیل هرگز امن نخواهد بود، مگر اینکه امنیت و ثبات برای مردم فلسطین ایجاد شود.» وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۲۱ از شورای امنیت و دولت آمریکا درخواست کرد به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال جنایات شهرک‌نشینان صهیونیست بر علیه ملت بی‌دفاع فلسطین عمل کنند. در بیانیه این نهاد تشدید حملات و جنایات نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست در شهرها و روستاهای فلسطینیان، به‌ویژه آنچه در شهر برقه در شمال نابلس اتفاق می‌افتد، محکوم شده است. وزارت خارجه فلسطین تاکید کرده است که حملات شبه‌نظامیان صهیونیست به خانه‌های شهروندان فلسطینی و هجوم مستمر نیروهای اشغالگر به مناطق سکونت فلسطینیان به وضعیت روزمره مردم تبدیل شده و به‌عنوان یک سیاست استعماری و غیرانسانی توسط رژیم صهیونیستی برای فشار بر مردم فلسطین و بستن هرگونه راهی برای برپایی دولت فلسطین استفاده می‌گردد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی