جنگ تجاری ترامپ بهچه معناست
تعرفههای دونالد ترامپ بر کانادا، چین و مکزیک میتواند تحول بزرگی در تجارت آمریکا ایجاد کند.
تعرفههای دونالد ترامپ بر کانادا، چین و مکزیک میتواند تحول بزرگی در تجارت آمریکا ایجاد کند. اول فوریه رئیسجمهور آمریکا تعرفههایی را بر کانادا، چین و مکزیک، بزرگترین شرکای تجاری ایالات متحده اعمال کرد. واردکنندگان آمریکایی برای تمام کالاهایی که از کانادا و مکزیک وارد میکنند باید 25درصد مالیات بپردازند. این اقدام ترامپ برای مجبور کردن این کشورها برای جلوگیری از مهاجرت و قاچاق مواد مخدر به آمریکا است. در این میان، واردات کالاهای چینی با 10درصد تعرفه روبهرو میشود که تنبیهی برای شکست پکن برای جلوگیری از قاچاق مواد شیمیایی مورد نیاز برای ورود فنتانیل به کانادا و مکزیک است؛ مکانهایی که فنتانیل برای مشتریان آمریکایی ساخته میشود.
نزدیک به نیمی از کل واردات آمریکا، بیش از 1/3 هزار میلیارد دلار، از کانادا، چین و مکزیک میآید. با این حال، تحلیلهای موسسه اقتصادی بلومبرگ نشان میدهد که تعرفههای جدید میتواند واردات آمریکا را تا 15درصد کاهش دهد. در حالی که بنیاد مالیات واقع در واشنگتن دیسی تخمین میزند که تعرفهها میتوانند سالیانه 100 میلیارد دلار در درآمدهای مالیاتی فدرال نقش داشته باشند و همچنین هزینههای قابلتوجهی در بخشهای دیگر اقتصاد داشته باشد؛ اختلال در زنجیرههای تامین، افزایش هزینهها برای کسب و کارها، حذف صدها هزار شغل و در نهایت افزایش قیمت برای مصرفکنندگان.
برخی از بخشهای اقتصاد آمریکا ضربه سختی خواهند خورد که شامل صنعت خودرو، انرژی و مواد غذایی خواهد بود. قیمت بنزین میتواند بهاندازه 50درصد بهازای هر گالن در ایالتهای میانهغربی افزایش یابد چون کانادا و مکزیک بیش از 70درصد از واردات نفت خام پالایشگاههای آمریکا را تامین میکنند. آمریکا همچنین بیش از نیمی از قطعات خودرو را از همسایگان شمالی و جنوبی خود وارد میکند.
اعمال تعرفه 25درصدی بر کانادا و مکزیک هزینه تولید را برای خودروسازان آمریکایی افزایش میدهد که هزینه حدود 16 میلیون خودرویی که سالیانه در آمریکا بهفروش میروند، 3هزار دلار افزایش مییابد. هزینه مواد غذایی هم میتواند افزایش یابد چنانچه مکزیک بزرگترین منبع تامینکننده میوه و سبزیجات آمریکاست و بیش از 60درصد از واردات صیفیجات و نزدیک به نیمی از واردات میوه و آجیل آمریکاست.
با این حال آمریکا نسبت به دیگر اقتصادهای صنعتی از جمله آلمان، ژاپن و انگلستان وابستگی کمتری به تجارت دارد. واردات و صادرت نزدیک به یکچهارم تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل میدهند و منابع آمریکا را مجموعه گستردهای از کشورها تشکیل میدهند. کانادا و مکزیک بهویژه به تجارت با آمریکا وابستهاند. بیش از 80درصد از صادرات مکزیک از جمله خودرو، ماشینآلات، میوه، سبزیجات و تجهیزات پزشکی از آمریکا به سمت شمال این کشور میروند که 15درصد از کل واردات آمریکا را تشکیل میدهند. این وابستگی بهویژه در مرز شمالی مکزیک پررنگتر است.
در اینجا، ایالتهای صنعتی شامل چیواوا، کواویلا، نووو لئون، بایا کالیفرنیا نیمی از صادرات مکزیک به آمریکا را تشکیل میدهند و سالانه کامپیوترها، لوازم الکترونیک، تجهیزات حمل و نقل و دیگر محصولات به ارزش بیش از 200 میلیارد دلار را صادر میکنند. اعمال تعرفه یکجانبه 25درصدی بر این محصولات میتواند تولید ناخالص داخلی مکزیک را نزدیک به 16درصد کاهش دهد و صنعت خودروسازی مکزیک بیشترین آسیب را خواهد دید.
مکزیک نزدیک به 80درصد از خودروهایی که تولید میکند را برای آمریکا میفرستد که شامل سالانه حدوداً 2/5 میلیون خودرو در سال است. عوارض مالیاتی همچنین بخش انرژی مکزیک را تهدید میکند. آمریکا دریافتکننده حدوداً 60درصد از صادرات نفت مکزیک است که بخش بزرگی از آن شامل نفت خامی است که برای پالایشگاههای آمریکا فرستاده میشود. در عین حال، مکزیک مقصد اصلی صادرات نفت پالایششده آمریکاست که بیش از 70درصد از تقاضای داخلی را برطرف میکند.
تعرفههای آمریکا احتمالاً قیمت بنزین را گرانتر میکند و بر اقتصاد کلان مکزیک تاثیر میگذارد. کانادا هم با چالش مشابهی روبهروست. آمریکا بیش از 70درصد از صادرات کانادا را خریداری میکند که این کالاها 14درصد از کل واردات آمریکا را تشکیل میدهند. با اعمال تعرفههای جدید، بخش انرژی کانادا بزرگترین ضربه را خواهد خورد چون صادرکنندگان 80درصد از نفت خود را به مرز جنوبی این کشور میفرستند. این ناترازیها در هزینه تعرفهها در خانه به آمریکا اهرم قابلتوجهی در برابر شرکای آمریکایی خود در مذاکرات میدهد. چین در مقایسه وابستگی کمتری به آمریکا و در کل به تجارت دارد.