خطمشی آشنای حملات اخیر در آمریکا
حمله فاجعهبار یک وانت به جمعیتی بزرگ در نیوارولئان و پس از آن انفجار یک سایبرتراک شرکت تسلا در لاسوگاس یادآور آن است که تهدیدهای تروریستی همچنان واقعیتی مرگبار در ایالات متحده بهشمار میروند.
حمله فاجعهبار یک وانت به جمعیتی بزرگ در نیوارولئان و پس از آن انفجار یک سایبرتراک شرکت تسلا در لاسوگاس یادآور آن است که تهدیدهای تروریستی همچنان واقعیتی مرگبار در ایالات متحده بهشمار میروند. هنوز هیچ نشانهای از اینکه این دو حمله با یکدیگر هماهنگ بودهاند، وجود ندارد. به احتمال زیاد این حملات بهصورت اتفاقی همزمان رخ دادهاند با اینکه همچنان میتوان آنها را به اهداف سیاسی پیشرو یا تئوریهای توطئه مرتبط دانست.
در روزهای آینده، اطلاعات بیشتری درباره عاملان این حملات، انگیزه آنها، همدستان و تامین بودجهشان بهدست خواهد آمد. فعلاً واضح است که حمله نیواورلئان بهقصد ایجاد تلفات بالا انجام شد. همین اتفاق هم افتاد. حمله لاسوگاس منجر به مرگ راننده شد و آسیبهایی را به افرادی که در آن نزدیکی حضور داشتند وارد کرد اما خودروی مورد استفاده (تولیدی شرکت تسلا) و مکان مورد نظر (هتل ترامپ) پیام سیاسی دارد. هر دو حمله عمدی و با آمادگیهای لازم از پیش طراحی شده بودند. حملهکننده در نیواورلئان وانتی را اجاره و سلاحهایی را خریداری کرده بود و دستگاههای انفجاری را ساخته بود. اداره تحقیقات فدرال یا افبیآی معتقد است که او بهتنهایی عمل کرده بود.
حمله لاسوگاس همچنین با یک خودروی اجارهای صورت گرفت که طبق گزارشها مظنون برای اجاره آن از یک اپلیکیشن همتا به همتا یا P2P استفاده کرده بود، خودرو را با نوعی مواد منفجره یا آتشزا پر کرده بود و آن را در مقابل مکانی سمبلیک منفجر کرد. این اقدام همچنین از سوی یک فرد انجام شد اما خواهیم دید که افراد دیگری در آن دست داشتهاند یا نه. حمله با خوردو به جمعیت پدیده جدیدی نیست. طبق تحقیقاتی که درباره حملات خوردوها به جمعیت در «موسسه حمل و نقل مینتا» انجام شده، اولین حمله از این دست سال 1964 رخ داده، زمانی که یک راننده عصبانی اتوبوس خودرو خود را به سمت جمعیتی در تایپه راند.
اما به احتمال زیاد قبل از آن هم حملات خودرویی وجود داشته است. سال 1973، زنی با اختلالات ذهنی ناپایدار که در چکسلواکی زندگی میکرد تصمیم گرفت برای حس نفرتی که از سوی جامعه و خانوادهاش احساس میکرد، انتقام بگیرد. او سوار بر وانت به سمت مردمی که در پراگ منتظر تراموا بودند، حرکت کرد، 8 نفر را کشت و 12 نفر را زخمی کرد.
اینها همچنان رخدادهای نادری بهشمار میآیند. هیچکدام از گروههای تروریستی بیشماری که در دهه 60 و 70 میلادی ظهور کردند این تاکتیکها را بهکار نبرده بودند. حمله با خودرو به جمعیت در دهه 90 میلادی به یک تاکتیک تروریستی تبدیل شد، زمانی که رانندگان فلسطینی سربازان اسرائیلی را که در خارج از شیفت خود در ایستگاههای اتوبوس منتظر ایستاده بودند هدف قرار دادند.
حماس و جهاد اسلامی فلسطین برای این حملات فراخوان میدادند که در سالهای 2000 افزایش پیدا کرد و پس از سال 2014 جهش گرفت. تا سال 2016 حمله با خودرو به دومین نوع حملات رایج و دومین حملات مرگبار در اسرائیل تبدیل شد. در سال 2010، یک مجله آنلاین که از سوی القاعده منتشر شد مطرح کرد که برای برچیدن دشمنان خدا از خودروها بهمثابه ماشین چمنزنی استفاده شود.
نویسنده این مقاله به حملهکنندگان پیشنهاد داد که از وانت ترجیحاً از نوع چهار چرخ متحرک استفاده کنند، پیادهروها را بهعنوان مکان موردنظر انتخاب کنند، جمعیت را هدف بگیرند و با سرعت حرکت کنند. این مقاله همچنین توصیف کرد که به جلو پنجره خوردو تیغههای استیل متصل شود تا قربانیان تکهتکه شوند. در هیچکدام از حملات خودروها چنین تیغههایی دیده نشده. داعش در سال 2016 مقاله مشابهی را با همین لحن مهیب منتشر کرد. «مبارزان» با «خودروهایی که بهطور غیرمنتظره پیادهروهایشان را در مینوردد، به جمعیت حمله میکند، استخوانهایشان را میشکند و اندامهایشان را قطع میکند»، تضعیف میشوند.
این مقاله داعش 4 ماه پس از آنکه یک خودروی جهادی حمله مرگباری را در نیس فرانسه، انجام داد؛ در 14 جولای 2016، زمانی که رانندهای با کامیون باری سنگینی به جمعیتی که آتشبازیهای جشنهای روز ملی فرانسه را تماشا میکردند، حمله کرد، 86 نفر را کشت و صدها نفر را زخمی کرد. حالا که انتخابات آمریکا بدون هیچگونه خشونتی برگزار شده، اما اضطراب کشور را فراگرفته است و نوعی عدم قطعیت حاکم شده است. اقدامات امنیتی در واشنگتن دیسی برای رخدادهای آینده از جمله شمارش آرای الکتورال در کنگره آمریکا روز ششم ژانویه، تشییع جنازه کارتر، رئیسجمهور سابق و مراسم تحلیف افزایش پیدا خواهد کرد.