| کد مطلب: ۲۲۶۵۲

گاردین: برتری نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به لرزه درآمده است

گاردین: برتری نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به لرزه درآمده است

روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به تلفات نیروهای رژیم صهیونیستی در جنگ مقابل لبنان و پاسخ موشکی هفته گذشته ایران علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، با طرح امکان ناکارامدی دکترین نظامی اسرائیل، نوشت: برتری نظامی و اطلاعاتی تل آویو در جبهه‌های مختلف به لرزه درآمده است.

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از ایرنا از این روزنامه انگلیسی، کارشناسان می‌گویند که پس از حملات ایران به پایگاه‌ها و افزایش تلفات ارتش اسرائیل در لبنان، دکترین نظامی اسراییل ممکن است ناکارآمد باشد.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «فقدان بینش اسرائیل در جنگ چندجانبه، می تواند پیامدهای مرگباری داشته باشد» آورده است: در آستانه جشن «روش هشانا» و اعیاد بزرگ یهودیان (عیدی که نشانه آغاز سال یهودی است)، خبر کشته و زخمی شدن شمار زیادی از سربازان اسرائیلی در نبرد با لبنان منتشر شد.

گاردین افزود: انتشار آمار کشته شدگان و مجروحان جنگ با لبنان به ویژه پس از موج موشک‌های ایرانی که به سوی اسرائیل روانه شدند، نه تنها آنگونه که در ابتدا رهبران اسرائیل ادعا کردند بی اهمیت نبود، بلکه نشان داد که چگونه یک حمله در مقیاس بزرگ می تواند بر دفاع ضد موشکی اسرائیل فائق آید و اهداف مورد نظر از جمله چندین پایگاه نظامی را نیز نشانه بگیرد.

به عقیده نگارنده این مطلب، با گذشت یک سال از جنگ چندجانبه و رو به گسترش اسرائیل که اکنون شامل ایران، لبنان و غزه، یمن، سوریه و عراق نیز می‌شود، برتری نظامی و اطلاعاتی دولت یهود در چندین جبهه به لرزه در آمده است.

مایکل میلشتین تحلیلگر امنیتی اسرائیل هفته گذشته در این زمینه به گاردین گفت: «در جنگ رو به گسترش اسرائیل، پیروزی های تاکتیکی وجود داشته است اما هیچ چشم انداز استراتژیکی وجود ندارد و به طور قطع چیزی که تمامی جبهه ها را با یکدیگر متحد کند نیز دیده نمی شود».

به باور نویسنده این مطلب، جنگ یک سال گذشته به روشنی دکترین جدید هسته ای اسرائیل را افشا کرد و نشان داد که تل آویو عمدتا برای جنگ های کوتاه مدت و سرنوشت ساز مقابل بازیگران غیردولتی مسلح به موشک برنامه ریزی کرده بود و هیچ طرحی برای درگیری های فرسایشی و طولانی مدت ندارد. این جنگ نشان داد که به رغم تلاش های بسیار سران اسرائیل که سعی کردند حماس را به طرز مشکوکی شکست خورده به تصویر بکشند، اما اکنون خود پذیرفته اند این نیروی جهادی به عنوان یک سازمان چریکی در غزه باقی می ماند. در جبهه نبرد با حزب الله نیز این گروه شبه نظامی شیعه به رغم متحمل شدن تلفات سنگین، توان قدرت نبرد در جنوب لبنان را حفظ کرده است.

گاردین تمامی این شرایط را زمینه ساز طرح این پرسش می داند که «آیا اساسا اسرائیل دیدگاه روشن تری برای تشدید درگیری با ایران دارد یا خیر؟»

به باور بسیاری از کارشناسان، جنگ از راه دور با ایران می‌تواند به یک نبرد فرسایشی بدل شود، حتی با وجود آنکه تل آویو هفته گذشته در واکنش به پاسخ موشکی ایران گفت که در حال آماده سازی برای یک پاسخ در مقیاس بزرگ است.

کارمیل آربیت از اعضای ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک، در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به توصیف وضعیت جاری پرداخت و گفت: «من فکر می‌کنم ما برای مدت طولانی شاهد این واقعیت خواهیم بود». وی افزود: «من فکر می‌کنم در حال حاضر پرسشی که مطرح می شود این است که اقدام تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران چگونه خواهد بود و آیا اسرائیل تنها به یک واکنش بسنده خواهد کرد یا خیر؟ من فکر می‌کنم در شرایط کنونی امید جامعه بین‌المللی به جلوگیری از یک جنگ جهانی سوم است نه یک نبرد فرسایشی کوچک‌تر».

نیکول گریسکی از اعضای اندیشکده کارنگی نیز با تکرار دیدگاه کارشناس شورای آتلانتیک هشدار داد که واکنش گسترده اسرائیل می‌تواند تهران را به سمت پاسخی کمتر قابل پیش‌بینی سوق دهد.

وی افزود: تداوم واکنش‌های نامتقارن میان ایران و اسرائیل خطر ایجاد یک چرخه بیهوده حملات موشکی ایران و اقدامات تلافی جویانه اسرائیل را به همراه دارد که به طور بالقوه می تواند تهران را به سمت اقدامات غیرقابل پیش بینی تر سوق می دهد.

آنتونی فاف مدیر اندیشکده موسسه مطالعات استراتژیک نیز تشریح کرد: با توجه به اینکه اسرائیل در حال حاضر عمیقا در یک درگیری گسترده غوطه ور شده است، مشخص نیست که آیا می تواند از آن رها شود یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: «اگر اسرائیل این وضعیت را تشدید کند، به چرخه ای از تنش دامن می‌زند که می‌تواند در مقطعی از توانایی نظامی آن فراتر رود.

به عقیده این تحلیلگر آمریکایی، چنانچه تل آویو به وضعیت موجود در غزه ادامه دهد، بدان معناست که هیچ کاری برای امنیت خود انجام نداده است. هیچکدام از این نتایج اهداف امنیتی اسرائیل را محقق نمی‌کنند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی