| کد مطلب: ۱۹۷۰۶

رویکرد اروپا در قبال جنگ غزه

رویکرد اروپا در قبال جنگ غزه

با وجود گذشت بیش از 10 ماه از آغاز تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار و ویرانی‌های گسترده‌ای که توسط این رژیم در غزه انجام گرفته، اما هنوز شاهد اقدامی از سوی اتحادیه اروپا برای توقف نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نبوده‌ایم.

دولت‌های اروپایی بازیگرانی هستند که به‌رغم برخورداری از اهرم‌های کافی برای تاثیرگذاری بر رژیم اسرائیل، اما از اراده و جسارت لازم برای مقابله با اقدامات جنایت‌بار این رژیم در غزه برخوردار نیستند. همچنان‌که آمریکا هم به‌دلیل ترس از فشار لابی یهودی – صهیونیستی، اراده‌ای برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اسرائیل در غزه و رفح ندارد.  از لحاظ اخلاقی اتحادیه اروپا دچار یک شکست استراتژیک شده است.

مواضع اتخاذشده توسط دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا را تا به این لحظه به سه دسته می‌توان تقسیم کرد؛ نخست دولت‌هایی هستند که تمام‌قد کنار رژیم اسرائیل ایستاده‌اند، حماس را گروه تروریستی اعلام کرده‌اند و معتقدند که این رژیم یک اقدام کاملاً دفاعی انجام می‌دهد.

  دسته دوم دولت‌هایی هستند که از صلح دفاع می‌کنند و در عین آنکه حماس را محکوم می‌کنند، اقدام رژیم اسرائیل را هم غیرقانونی می‌دانند.  آنها معتقدند که رژیم اسرائیل حقوق بشر و حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند؛ برخی مانند فرانسه، اگرچه اقدامی نمی‌کند، لیکن صلاحیت دیوان در متهم کردن اقدامات ضدحقوق بشری رژیم اسرائیل در غزه و رفح را به رسمیت شناخته است. البته دولت جدید بریتانیا از حزب کارگر نیز از موضع دولت قبلی به‌نوعی عقب‌نشینی کرده و گفته است که ما باید صلاحیت دیوان را به رسمیت بشناسیم. 

دسته سوم شامل دولت‌هایی می‌شود که نمی‌توان آنها را طرفدار فلسطین خواند و عمدتاً حامی رژیم اسرائیل هستند، اما کمتر از دسته اول. این دسته معتقدند که باید به یک صلحی دست یافت.

به طور کلی، فضای رهبران و سیاستمداران در اروپا را نمی‌توان فضای طرفداری و حمایت از فلسطین عنوان کرد. البته افکار عمومی اینگونه نیستند و در هلند ۵۵ درصد از مردم گفته‌اند که دولت باید بیشتر از فلسطینی‌ها حمایت کند و تنها ۶ درصد گفته‌اند باید از رژیم اسرائیل حمایت بیشتری صورت بگیرد.  در سطح رهبران اتحادیه اروپا شخصی مثل فن‌درلاین که بسیار محافظه‌کار و راستگرا است، خیلی سعی دارد با یک شبیه‌سازی عجیب و نادرست موضوع اوکراین و فلسطین را به‌هم ربط دهد و مدعی شود رژیم اسرائیل و اوکراین حامی دموکراسی هستند، اما حماس و روسیه، دموکراسی‌ها را تهدید می‌کنند.

در مقابل افرادی مانند جوزپ بورل تلاش داشته‌اند در برابر جنایات جنگی رژیم اسرائیل موضع‌گیری کنند. در سطح رفتار اتحادیه اروپا در قبال رژیم اسرائیل و مسئله جنگ غزه شاهد هستیم که کشورهایی مانند آلمان و بریتانیا کماکان به ارسال سلاح برای رژیم اسرائیل ادامه می‌دهند. درحالی‌که این رژیم مجوز صادرات سلاح بریتانیا را نقض کرده است. اروپایی‌ها یک اقدام عملی در قبال جنگ در غزه انجام نداده‌اند.

آنها فقط اعلام کرده‌اند که باید یک مجمع صلح تشکیل شود، کمک‌های حقوق بشری به مردم فلسطین برسانند و یا موضع‌گیری‌هایی علیه رژیم اسرائیل داشتند، درحالی‌که انتظار این است که با اتخاذ موضع محکم و قاطع، صدور تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کنند.  اختلاف بین رهبران اروپایی چه در سطح اتحادیه و چه در سطح کشورهای اروپایی بسیار زیاد است. اروپایی‌ها هیچ طرح و توانی برای آینده غزه و پایان جنگ ندارند؛ فقط یکسری اصول را مطرح کرده‌اند مانند اینکه حماس نباید کنترل غزه را داشته باشد و یا جابه‌جایی اجباری جمعیت فلسطینی نباید صورت بگیرد. اما این اعلام مواضع کمکی به حل مسئله نمی‌کند. آنها اخلاق‌گرایی و ادعای حمایت از حقوق بشر را در جنگ غزه نادیده گرفته‌اند، و این موضوع می‌تو‌اند وجهه اروپایی‌ها را در سطح افکار عمومی جهان مخدوش نماید.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی