| کد مطلب: ۱۷۳۴۸

روسیه خود را برای ادامه جنگ اقتصادی آماده می‌کند

روسیه خود را برای ادامه جنگ اقتصادی آماده می‌کند

اکنون جزئیات مربوط به افزایش مالیات بر درآمد و سود شرکت‌ها در روسیه منتشر شده است. این جزئیات نشان می‌دهد که رهبری روسیه نه‌تنها برای افزایش بار مالیاتی بر شهروندان خود آماده است، بلکه علاوه بر آن در حال تغییر اولویت‌های توسعه اقتصادی خود است.

در پاییز سال ۲۰۲۳، بحث‌ها پیرامون بودجه سه سال آینده روسیه، افزایش چشمگیر هزینه‌های دولت، به‌ویژه در حوزه دفاعی را آشکار ساخت. این موضوع، چاره‌ای جز افزایش مالیات را برای مقامات روسی باقی نگذاشت. در ماه فوریه، یک ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، ولادیمیر پوتین افزایش مالیات‌ها را تأیید کرد. اما ابهاماتی در مورد میزان افزایش و اینکه چه کسانی مشمول آن خواهند شد، همچنان باقی بود.

اکنون جزئیات مربوط به افزایش مالیات بر درآمد و سود شرکت‌ها منتشر شده است. این جزئیات نشان می‌دهد که رهبری روسیه نه‌تنها برای افزایش بار مالیاتی بر شهروندان خود آماده است، بلکه علاوه بر آن در حال تغییر اولویت‌های توسعه اقتصادی خود است.

وزارت دارایی روسیه پیش‌بینی می‌کند که با اعمال نرخ‌های مالیاتی جدید، ۲/۶ تریلیون روبل (معادل ۲۹/۱ میلیارد دلار با نرخ ارز فعلی) درآمد اضافی در سال ۲۰۲۵ کسب خواهد شد. این درآمد، به همراه ذخایر ارزی روسیه، منابع لازم برای تأمین هزینه‌های «احکام ماه مه» جدید پوتین را که پس از آغاز پنجمین دوره ریاست‌جمهوری او ابلاغ شد، فراهم می‌کند. انتظار می‌رود اجرای این احکام تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹/۷ تریلیون روبل (معادل ۱۰۹ میلیارد دلار) هزینه داشته باشند، که با احتساب درآمدهای دیگر، مازاد بودجه‌ای بیش از ۱ تریلیون روبل (معادل ۱۱/۲ میلیارد دلار) را به همراه خواهد داشت.

دولت روسیه مدعی است که افزایش مالیات‌ها به نفع عدالت اجتماعی خواهد بود. با اعمال سیستم مالیات تصاعدی، ثروتمندان روس به‌طور قطع سهم بیشتری از مالیات را خواهند پرداخت. آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه، برآورد کرده است که این افزایش فقط ۳/۲ درصد از مالیات‌دهندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با این حال، با توجه به ثابت بودن نرخ‌های مالیاتی (عدم تعدیل براساس تورم)، با ادامه تورم و افزایش دستمزدها، بسیاری از روس‌ها در معرض پدیده «سرخوردگی مالیاتی» (قرار گرفتن در سطح مالیاتی بالاتر به دلیل افزایش درآمد اسمی) قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، ثروتمندان از افزایش مالیات بر سود سهام، سپرده‌ها و درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری معاف شده‌اند. این در حالی است که هر چه ثروت فرد بیشتر باشد، به احتمال زیاد سهم درآمد غیرفعال (غیر حاصل از کار) او در مقایسه با درآمد ناشی از کار، بیشتر خواهد بود.

درست است که ثروتمندان از مالیات بر درآمدهای غیرفعال معاف هستند، اما سرمایه‌گذاران به‌طور کامل از افزایش مالیات در امان نمانده‌اند. دولت همچنین نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها را از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داده است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ درآمد اضافی ۱/۶تریلیون روبلی (معادل ۱۷/۹میلیارد دلار) را به همراه داشته باشد. این رقم در مقایسه با ۵۵۳ میلیارد روبلی (معادل ۶/۲ میلیارد دلار) که از طریق افزایش مالیات بر درآمد اشخاص پیش‌بینی می‌شود، مبلغ قابل توجهی است.

اصلاحات مالیاتی در روسیه علاوه بر کمک به تأمین مالی برنامه‌های جدید دولت، هدفی دیگر را نیز دنبال می‌کند: هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید داخلی و فناوری. این امر به رهبران روسیه امکان می‌دهد تا بدون نیاز به کاهش بودجه نظامی، تراز مالی را متوازن کنند. بودجه‌ای که در دو سال گذشته به عنصری کلیدی برای رشد اقتصادی، بهبود سطح زندگی و افزایش حمایت مردمی از جنگ و رژیم تبدیل شده است.

با این حال، این اصلاحات پایان‌بخش دوران ۲۵ ساله‌ای است که روس‌ها از سطح زندگی خوب و بی‌سابقه‌ای برخوردار بودند. در این عصر جدید، هزینه‌های انتقال به فناوری داخلی و افزایش هزینه‌های اجتماعی بر دوشِ سه گروه خاص خواهد بود:

*صاحبان شرکت‌هایی که خارج از بخش دفاعی و صنایع وابسته فعالیت می‌کنند: این گروه شامل شرکت‌هایی می‌شود که در زمینه‌هایی مانند خدمات، تجارت و کشاورزی فعالیت می‌کنند.

*افراد با درآمد بالا: این افراد شامل مدیران ارشد، کارشناسان و متخصصان با حقوق بالا می‌شوند.

*صادرکنندگان منابع طبیعی: این گروه شامل شرکت‌هایی می‌شود که نفت، گاز، فلزات و سایر منابع طبیعی را صادر می‌کنند.

این سه گروه باید مالیات بیشتری بپردازند تا هزینه‌های برنامه‌های جدید دولت و همچنین سرمایه‌گذاری در تولید داخلی و فناوری را تأمین کنند.

رویکرد جدید نشان می‌دهد روسیه تلاش دارد خود را با شرایطی که در صورت تداوم جنگ ممکن است رخ دهد، سازگار کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی