| کد مطلب: ۱۱۸۷۹

استفاده از ابزار نظامی برای الحاق تایوان به چین؟

استفاده از ابزار نظامی برای الحاق تایوان به چین؟

آمریکا تایوان را به‌عنوان سکوی فشار به چین انتخاب کرده است که به واسطه آن، هم در نزدیکی چین حضور نظامی داشته باشد و هم جلوی رشد چین را بگیرد و روزبه‌روز هم که چین قدرتش افزایش پیدا می‌کند، آمریکا فشارش بر این کشور از طریق تایوان بیشتر می‌شود. هنوز دایره فشارهای چین به تایوان در بعد سیاسی - اقتصادی تکمیل نشده است که بگوییم این فشارها پاسخ نداده و چین قصد دارد در آینده نزدیک وارد درگیری نظامی با تایوان شود. البته چین می‌خواهد با گفت‌‌وگو مسئله را با تایوان حل کند، مثل آنچه با انگلیس درباره هنگ‌کنگ انجام داد و کار به درگیری کشیده نشد. یک دسته در تایوان با نزدیک شدن به چین مخالف هستند، اما دسته‌ای دیگر موافق‌اند که به شکلی با چین پیوند بخورند. حکومت فعلی تایوان مخالف نزدیکی زیاد به چین است و نزدیکی به آمریکا را مورد تاکید دارد، اما به نظر می‌آید چین دیگر از این رفتار تایوان کلافه است. چین در عین حال بیکار ننشسته است و فشار به تایوان برای پذیرش حاکمیت چین بر خود را علاوه بر مسیر گفت‌وگو ادامه داده است. این فشار شامل فشارهای امنیتی، نظامی و اقتصادی شده است؛ هواپیماهای نظامی و نیروی دریایی چین بارها به مرزهای دریایی و هوایی تایوان وارد شده‌اند و وقتی هم تایوانی‌ها اعتراض کردند چین اعلام کرد که این‌ها آب‌های خود چین است. از طرفی چین شروع کرده به فشار اقتصادی به تایوان. در غیر این صورت تایوان باید فشار اقتصادی و سیاسی را تحمل کند. این در حالی است که آمریکا هم سعی دارد گروه طرفداران خودش در انتخابات تایوان رای بیاورند. لیکن چین برنمی‌تابد که تایوان برای سال‌های طولانی مستقل بماند یا ایده‌اش مبنی بر اینکه تایوان مثل هنگ‌کنگ جدیدی شکل گیرد، محقق نشود. اگر عرصه برای تحقق این هدف فراهم نشود چین حتماً از طریق یک غافلگیری نظامی و جنگ، تایوان را تصرف می‌کند. بعید است در سال ۲۰۲۴ این اتفاق بیفتد، چون چین هم به لحاظ اقتصادی آمادگی وارد شدن به یک درگیری نظامی در مرزهایش را ندارد. اما نزدیکی آمریکا و تایوان به حداکثر رسیده است و این مسئله چین را بیشتر عصبانی می‌کند.

از سویی تایوان تمام امیدش الان به آمریکاست که اگر درگیری رخ دهد از آن حمایت کند. اولویت اول چین توسعه اقتصاد خودش است، از این رو تلاش دارد کاری نکند درگیری ایجاد شود که به نوعی اروپا و آمریکا هم تحریک شوند.

چین از سوی آمریکا تحریم است؛ تحریم‌های چین از آنچه درباره روسیه در دو سال گذشته اتفاق افتاده، کمتر نیست، هرگونه درگیری برای چین ممکن است اقتصاد این کشور و برنامه‌ بلندمدتش را تغییر دهد، از این رو خیلی محتاطانه در قبال تایوان برخورد می‌کند. معتقدم آنها از مسیر گفت‌وگو وارد می‌شوند و همین روند را پیش می‌گیرند. چین سعی دارد آرام آرام از هوا، دریا و خاک به تایوان نزدیک شود و این مسئله را عادی‌سازی کند تا گفت‌وگوهای الحاق نتیجه دهد، اما اگر این روند پاسخ ندهد ممکن است وارد حرکت نظامی شود. چین برای اقدام نظامی احتمالی با تایوان باید قدرت اقتصادی‌اش را تضمین کند و باید با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای تامین نفت در صورت وقوع جنگ هماهنگ شود و شاید یکی از دلایل نزدیکی چین به کشورهای حوزه خلیج‌فارس در چند سال اخیر این نگاه بلندمدت باشد.

به نظر هنوز فشارهای چین به تایوان در بُعد سیاسی و اقتصادی تکمیل نشده است و تلاش دارد فشار دریایی و هوایی علیه تایوان را نیز تکمیل کند. از این رو زود است بگوییم که چین در آینده نزدیک بخواهد وارد درگیری نظامی با تایوان شود. از طرفی چینی‌ها این قول را به تایوان داده‌اند که نمی‌خواهیم چیزی در تایوان عوض شود به این معنا که آنها تحت حاکمیت چین خواهند بود، اما استقلال عمل‌هایی را به‌ویژه در حوزه اقتصادی خواهند داشت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی