| کد مطلب: ۱۱۸۱۵

واکنش‏‌های جهانی به انتخابات تایوان

 ۱۳ ژانویه (دو روز قبل) انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان برگزار شد و ویلیام لای چینگ ته از حزب حاکم تایوان که مخالف اتحاد با چین است، به پیروزی رسید. انتخابات تایوان از آن جهت حائز اهمیت است که این سرزمین را به‌عنوان یکی از اهرم‌های فشار غرب بر چین می‌شناسند. از همین رو، کشورهای مختلف جهان، واکنش خود را نسبت به مسئله تایوان و انتخابات اخیر با توجه به روابط خود با چین و آمریکا، تنظیم کرده‌اند.

 

ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در خصوص نتایج انتخابات تایوان گفت: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و در این چارچوب همواره حمایت خود را از اصل چین واحد اعلام کرده است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت قاطع خود را از حق جمهوری خلق چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود و همچنین اتحاد مجدد چین بر مبنای توسعه مسالمت‌آمیز دو سوی تنگه اعلام می‌دارد.

آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در پاسخ به سوالی مبنی بر نظرش راجع به انتخابات تایوان گفت: «ما از استقلال[تایوان] حمایت نمی‌کنیم.» وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی، پیروزی لای چینگ ته را تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده، پیروزی دکتر لای چینگ ته را در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان تبریک می‌گوید. ما همچنین به مردم تایوان تبریک می‌گوییم که یک بار دیگر قدرت سیستم دموکراتیک و روند انتخاباتی خود را نشان دادند. ما مشتاقانه منتظر همکاری با دکتر لای و رهبران تایوان از همه احزاب برای پیشبرد منافع و ارزش‌های مشترک و پیشبرد روابط غیررسمی دیرینه خود هستیم که مطابق با سیاست چین واحد ایالات متحده است.»

 

چین

سخنگوی دفتر امور تایوان (زیرمجموعه شورای دولتی چین) در اظهارنظری اعلام کرد، نتایج انتخابات نشان می‌دهد که حزب DDP نمی‌تواند نماینده جریان اصلی افکار عمومی در جزیره [تایوان] باشد. این مقام دولتی همچنین اظهار داشته است که انتخابات‌ها، افق اصلی و توسعه روابط چین و منطقه تایوان را تغییر نخواهند داد.  سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز دو واکنش در خصوص مسئله انتخابات تایوان داشته است. اولین واکنش به همان روز انتخابات بر می‌گردد. سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره نتیجه انتخابات منطقه تایوان، گفت: «مسئله تایوان موضوع داخلی چین است. هر تغییری در تایوان رخ دهد، این واقعیت اساسی که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از چین است، تغییر نخواهد کرد. موضع دولت چین مبنی بر حمایت از اصل چین واحد و مخالفت با «استقلال تایوان»، «دو چین» و «یک چین، یک تایوان» تغییر نخواهد کرد.» دیگر واکنش رسمی چین، به بیانیه وزارت خارجه آمریکا مربوط می‌شود. وزارت خارجه چین، با صدور بیانیه‌ای به اظهارنظر آمریکایی‌ها، این‌گونه پاسخ داد: «بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد انتخابات در منطقه تایوانِ چین به‌طور جدی اصل چین واحد، و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را نقض می‌کند. [این بیانیه] در تضاد با تعهد سیاسی [پیشین] آمریکا برای حفظ روابط فرهنگی، تجاری و سایر روابط غیررسمی با مردم تایوان است.»

 

روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در اظهارنظری، موضع مسکو را بر مبنای اسناد و معاهدات سیاسی میان روسیه و چین دانست که در یکی از بندهای آن آمده است: «طرف روسی تصدیق می‌کند که تنها در جهان یک کشور چین وجود دارد، دولت جمهوری خلق چین تنها دولت مشروعی است که کل چین را نمایندگی می‌کند و تایوان بخشی لاینفک از چین است. طرف روسی با استقلال تایوان به هر شکل مخالف است.»

 

ژاپن

وزارت خارجه ژاپن با صدور بیانیه‌ای، «تبریک دولت ژاپن برای برگزاری روان روند انتخابات دموکراتیک و پیروزی آقای لای» را اعلام کرد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «برای ژاپن، تایوان یک شریک بسیار مهم و یک دوست مهم است که با آن ارزش‌های بنیادی مشترک دارد و از روابط نزدیک اقتصادی و تبادل مردم با مردم برخوردار است. دولت ژاپن برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها و مبادلات بین ژاپن و تایوان براساس موضع خود برای حفظ روابط کاری بر مبنای غیردولتی تلاش خواهد کرد.» سفارت چین در توکیو، تبریک دولت ژاپن را دخالت در امور داخلی چین دانست و به این بیانیه اعتراض کرد.

 

مسئله تایوان

تایوان مجمع‌الجزایری منفک از سرزمین اصلی چین است. دولت این کشور را سیاستمدارانی تشکیل دادند که به دنبال سیطره حزب کمونیست بر سرزمین اصلی چین در سال 1949، این سرزمین را ترک کردند و یک دولت در تبعید تشکیل دادند. کرسی چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تا سال ۱۹۷۱ در اختیار این دولت بود. تایوان خط قرمز پررنگ جمهوری خلق چین است و روابط گسترده‌ای با غرب دارد. پکن با هر کشوری که روابط دیپلماتیک با تایوان برقرار کند، قطع رابطه می‌کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی