| کد مطلب: ۲۲۶۲۲

اعلان جنگ عثمانی به روسیه

اعلان جنگ عثمانی به روسیه

کاترین کبیر، ملکه روسیه تزاری در ادامه کشورگشایی‌های خود، نیروهای روسیه را به لهستان فرستاد و در پی آن، امپراتوری قدرتمند عثمانی نیز در هفتم اکتبر 1768م (16مهرماه 1147 خورشیدی) به روسیه اعلان جنگ کرد.

روسیه را می‌توان از قدرت‌های نوظهور قرن هجدهم اروپا دانست. لهستان اما در این قرن رو به افول نهاده بود و نشانی از قدرت پیشینش در قرون ۱۴ تا ۱۶ نداشت. همین ضعف باعث شده بود روسیه و عثمانی، هر دو به لهستان چشم طمع داشته باشند.

به همین دلیل کاترین کبیر، ملکه روسیه تزاری در ادامه کشورگشایی‌های خود، نیروهای روسیه را به لهستان فرستاد و در پی آن، امپراتوری قدرتمند عثمانی نیز در هفتم اکتبر ۱۷۶۸م (۱۶مهرماه ۱۱۴۷ خورشیدی) به روسیه اعلان جنگ کرد.

هرچند در طول قرن هجدهم، جنگ‌‌های متعددی بین دو امپراتوری روسیه و عثمانی درگرفت ولی جنگ این دو بر سر لهستان را می‌‌توان مهم‌‌ترین آن‌‌ها برشمرد.

در این جنگ، به علت ضعف داخلی امپراتوری عثمانی و توانمندی قوای روسیه، نظامیان عثمانی در زمین و دریا دچار شکست‌‌های بزرگی شدند.

از این رو، در سال ۱۷۷۴م، پیمان متارکه جنگ بین دو طرف امضاء شد که براساس آن، ناحیه کریمه در شمال دریای سیاه، استقلال یافت و پس از مدتی به روسیه ملحق شد.

هم‌چنین در پی تحولات ناشی از جنگ طولانی‌مدت روسیه و عثمانی، لهستان نیز بین سه کشور اتریش، پروس و روسیه تقسیم شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه