| کد مطلب: ۲۲۳۴۹

بعد از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل برخی تیم‌های عربستانی خواهان بازی در کشور ی دیگر شدند

دوباره کشور ثالث؟

دوباره کشور ثالث؟

تحولات اخیر منطقه باعث شده است تا بار دیگر برخی تیم‌های عربی از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست دیدارهای خانگی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان و لیگ نخبگان آسیا به کشور ثالث بدهند؛ موضوعی که در موقعیت کنونی و باتوجه به آماده نبودن زیرساخت‌های استادیوم‌ها شاید برای تیم‌های ایرانی حتی مفیدتر باشد چون عملاً هیچ تیم ایرانی ورزشگاه باکیفیت برای میزبانی ندارد.

در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به این موضوع که در روزهای بحرانی یا تنش‌زای منطقه یا کشور، تیم‌های باشگاهی برای برگزاری مسابقات فوتبال دچار چه چالش‌هایی خواهند شد؛ چالش‌هایی که بعضاً مثبت و گاهی منفی خواهد بود.

هندی‌ها چطور مطلع بودند؟

یکی از اتفاقات عجیب و غیرقابل باور عدم حضور تیم فوتبالی از کشور هند به تبریز بود که باعث تعجب مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و سران باشگاه تراکتور شد. این مسابقه قرار بود روز گذشته از سری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در تبریز برگزار شود که نماینده هند اعلام کرد به‌دلیل شرایط ناامن حاضر نیست به ایران سفر کند. نکته عجیب این است که غیبت این تیم و اطلاع آن به مسئولان ای‌اف‌سی، قبل از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل بود.

برای همه پرواضح بود که با شکایت تراکتور قطعاً نتیجه این مسابقه سه بر صفر به سود تراکتور می‌شد. اطمینان از پیروزی تراکتور در این مسابقه به‌دلیل غیبت نماینده هند تا جایی پیش رفت که دراگان اسکوچیچ روز سه‌شنبه در نشست خبری قبل از بازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «واقعاً نمی‌دانم که تیم هندی به چه دلیل به ایران نیامده است. دوست دارم این تیم خودش را تا فردا به محل مسابقه برساند و بازی انجام شود تا خدشه‌ای به اعتبار لیگ قهرمانان آسیا وارد نشود.»

اما دقیقاً ۲۴ ساعت بعد از غیبت موهان هند، پاسخ نظامی ایران آغاز شد تا شانس پیروزی تراکتور نیز از بین برود. حالا هندی‌ها با استناد به همین اتفاق اخیر می‌توانند مسابقه تیم‌شان با تراکتور را به کشور ثالث ببرند؛ نکته‌ای که صرفاً می‌توان براساس گمانه‌زنی اعلام کرد این است که دولت هند از طریق دولت آمریکا از اتفاقات اخیر، زودتر از رخ‌دادنش مطلع شده است چراکه پیش‌تر در خبرها داشتیم دولت ایران قبل از پاسخ نظامی به اسرائیل، این موضوع را به دولت آمریکا اطلاع داده بود.

النصر زنگ دوم را به صدا درآورد

شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کرده باشد که تنها کشور آسیایی که کریس رونالدو در ایام برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان به آن سفر کرده، کشور ایران است. رونالدو حتی به قطر، امارات و هفته پیش به عراق هم سفر نکرد و در عربستان ماند اما سال گذشته برای دیدار النصر مقابل پرسپولیس به ایران آمد و طی مصاحبه‌ای که بعدها داشت اعلام کرد، یکی از بهترین مهمان‌نوازی‌ها را از مردم ایران دیده و عشق و علاقه‌شان را از نزدیک حس کرده است.

دویدن دنبال اتوبوس حامل بازیکنان و اعضای کادر فنی النصر، همچنین تجمع باورنکردنی مقابل هتل محل اقامت این تیم، از روزهای فراموش‌نشدنی رونالدو عنوان شده است. با این حال اما باشگاه النصر با انتشار نامه‌ای رسمی از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد، دیدار حساس این تیم با استقلال که قرار است یکم آبان‌ماه در تهران برگزار شود را به ورزشگاه و کشور ثالث تغییر مکان دهد چراکه آن‌ها شرایط ایران و البته منطقه را ناامن تلقی کرده‌اند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز پاسخی به این درخواست نداده اما سابقه نشان داده که باتوجه به فاصله کم دیدار دو تیم و پاسخ نظامی ایران به اسرائیل بعید نیست ای‌اف‌سی به درخواست النصر پاسخ مثبت دهد و بازی به کشور دیگری منتقل شود که آنچنان هم به سود استقلال نیست. البته این مسئله به‌دلیل کیفیت وحشتناک زمین تختی و شهر قدس، شاید با استقبال استقلال نیز همراه شود.

وضعیت مشابه در اوکراین

اما برای اینکه بینش بیشتری نسبت به این ماجرا در حوزه فوتبال داشته باشیم، بد نیست شرایط مشابه در کشورهای دیگر را نیز بررسی کنیم. بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسابقات فوتبال در کشور اوکراین و روسیه به مدت سه‌ماه به حالت تعلیق درآمد. فیفا اعلام کرد، بازیکنان تیم‌های روسی و اوکراینی می‌توانند به‌صورت قرضی و رایگان به هرتیمی که تمایل دارند ملحق شوند و قطعاً متحمل ضرر و زیان مالی نیز نخواهند شد.

شهاب زاهدی، بازیکن ایرانی یکی از تیم‌های اوکراینی نیز از همین بند فیفا استفاده کرد و فصل گذشته به‌صورت رایگان به پرسپولیس پیوست و اتفاقاً نمایش خوبی نیز از خودش به جای گذاشت. گفتنی است بازی تیم‌های فوتبال اوکراینی نیز به‌دلیل شرایط جنگی در این کشور، در کشور ثالث برگزار می‌شود.

راه دور نرویم. دیدار حساس شاختاردونتسک و آتالانتا ایتالیا به میزبانی شاختار اوکراین قرار است در کشور آلمان و ورزشگاه خانگی شالکه برگزار شود. درواقع نماینده اوکراین از میزبانی در شهر و کشور خودش محروم است و این موضوع دقیقاً از زمانی آغاز شد که فوتبال بار دیگر در این کشور از سر گرفته شد.

فوتبال داخلی در اوکراین به‌راحتی برگزار می‌شود اما مسابقات بین‌المللی به کشورهای ثالث می‌رود و عملاً هیچ تیم خارجی‌ای به اوکراین نمی‌آید. درخصوص روسیه نیز نکته حائز اهمیت این است که فیفا تمام تیم‌های باشگاهی این کشور را برای مسابقات بین‌المللی محروم کرده و فقط مسابقات داخلی در این کشور درحال برگزاری است و به دلیل محرومیت تیم‌ها، آنها هیچ نماینده‌ای در لیگ قهرمانان اروپا ندارند.

هفته گذشته نیز شاختار در شهر هامبورگ آلمان از رقیب خود میزبانی کرد. درواقع خاک آلمان حالا میزبان تیم‌های اوکراینی است تا شرایط به روزهای اول خود نزدیک شود. گفتنی است بعد از خروج اکثر نظامیان آمریکایی از کشور عراق، حالا تیم‌های عراقی نیز در کشور خودشان از رقبای خود میزبانی می‌کنند.‌ هفته پیش بود که النصر عربستان به کربلا رفت تا در دیداری رسمی مقابل الشرطه عراق صف‌آرایی کند، اما حالا النصر نمی‌خواهد به ایران بیاید.

واکنش فدراسیون فوتبال ایران

باتوجه به نامشخص بودن پاسخ اسرائیل و عدم قطعیت نسبت به پایان‌یافتن مناقشه فعلی، مشخص نیست فدراسیون فوتبال چه واکنشی به درخواست النصر عربستان خواهد داشت. البته که طبق روال حقوقی، فدراسیون فوتبال به دفاع از شرایط موجود و آرامشی که در کشور برقرار است خواهد پرداخت تا تیم‌های خارجی برای مسابقات به ایران سفر کنند.

هرچند همزمان با برگزاری دیدار حساس سپاهان اصفهان با استقلال تاجیکستان در ورزشگاه فولادشهر، عبور موشک‌های سپاه پاسداران از فراز ورزشگاه فولادشهر نکته‌ای بود که نمی‌توان از آن عبور کرد؛ چراکه روی کیفیت فنی دو تیم نیز چنین صحنه‌هایی تاثیر بسزایی داشت. البته که بحث غرور ملی و پاسخی که باید داده می‌شد، قابل قیاس با افت فنی یک مسابقه فوتبال نیست. گاریدو، سرمربی اسپانیایی پرسپولیس از میزبانی‌های بسیار بی‌کیفیت در ورزشگاه‌های نامناسب به‌شدت شاکی است و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر میزبانی پرسپولیس در کشورهای ثالث، قبل از اتفاقات اخیر به گوش می‌رسید که حالا شاید این موضوع توفیق اجباری شود که تیم‌های ایرانی حداقل بتوانند در کشور ثالث و زمین چمن باکیفیت از رقبای خود میزبانی کنند.

ورزشگاه شهر قدس، چمن نامطلوبی دارد و بازی روی چنین زمینی صدای بازیکنان هر تیمی را درآورده است. ورزشگاه تختی که روز گذشته مثلاً(!) آماده برگزاری مسابقات فوتبال شد چنان چمن نامطلوبی دارد که باید گفت، ورزشگاه شهر قدس صدبرابر از تختی تهران بهتر است. ورزشگاه آزادی هم بعید است حتی به مسابقات تا قبل از عید نوروز برسد چراکه سکوها و جایگاه ویژه هنوز آماده نیستند و وضعیت چمن آزادی نیز تفاوتی با چمن زمین‌های کشاورزی ندارد.

برای تیم‌های ایرانی شاید مطلوب‌تر باشد تا با همکاری کنفدراسیون فوتبال آسیا، میزبانی‌های ایران به کشور ثالث برود؛ در غیر این صورت باید شکست‌ها و تساوی‌های پیاپی را در ایران شاهد باشیم. زیرساخت نداریم و شاید یکی از دلایلی که تیم‌های عربی چنین درخواستی را مطرح کردند همین موضوع باشد، نه صرفاً موضوع امنیت منطقه‌ای.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی