| کد مطلب: ۲۲۲۵۱

حمله موشکی ایران به اسرائیل

حمله موشکی ایران به اسرائیل

گروه خبر: روابط عمومی سپاه پاسداران شب گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از حمله موشکی به اسرائیل خبر داد.

در متن اطلاعیه شماره یک سپاه آمده است: «به امت بزرگ اسلامی ملت شریف و شهیدپرور ایران، لحظاتی قبل و پس از یک دوره خویشتن‌داری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارت‌های رژیم با حمایت آمریکا در قتل عام لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد کبیر، رهبر محور مقاومت و دبیرکل سرافراز حزب‌الله، سیدحسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان، سرلشکر پاسدار سید عباس نیلفروشان، نیروی هوا فضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرارداد که جزئیات آن متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

خاطرنشان می‌سازد این عملیات با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفته است. اخطار داده می‌شود چناچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین‌المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.»

تا لحظه تنظیم این گزارش، رسانه‌های داخلی از اصابت موفق بیش از ۸۰ درصد موشک‌های شلیک شده به اهداف اصابت کردند.

حضور کابینه امنیتی در پناهگاه

سی‌ان‌ان به نقل از منابع اسرائیلی نوشت که بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه امنیتی اسرائیل در پناهگاه اضطراری در تل آویو حضور دارند و جلسه خود را برای تصمیم گیری درباره مواجهه حملات ایران تشکیل دادند.

واکنش‌ نمایندگی ایران در سازمان ملل

اکانت رسمی توئیتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، پس از انتشار خبر حمله ایران نوشت: «پاسخ‌ حقوقی، منطقی و مشروع ایران به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن اتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. در صورت واکنش رژیم صهیونیستی و شرارت جدید، پاسخ‌ بعدی و ویران‌کننده به‌دنبال خواهد داشت. کشورهای منطقه و حامیان صهیونیست‌ها، حساب خود را از این رژیم جدا کنند.»

اظهارنظر سخنگوی ارتش اسرائیل

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که «ما در حالت دفاعی و تهاجمی آماده‌باش هستیم، از شهروندان اسرائیل محافظت خواهیم کرد. این شلیک [موشکی] عواقبی خواهد داشت. ما برنامه‌هایی داریم و در زمان و مکانی که انتخاب می‌کنیم، عمل خواهیم کرد.»  وی همچنین از شهروندان اسرائیلی خواست که عکس و فیلمی از محل‌های اصابت موشک‌ها منتشر نکنند.

هاگاری گفت: «در حال حاضر تهدیدات بیشتری از سوی جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل در راه نیست و حمله موشکی به پایان رسیده و ساکنان اندکی پیش مطلع شدند که می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند. در طول دفاع، ما چندین رهگیری انجام دادیم. در مرکز و مناطق جنوبی کشور برخی اصابت‌ها رخ داده است. در این مرحله ما هنوز در حال ارزیابی حمله هستیم، اما از تلفات بی‌خبر هستیم. در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهیم داد. حمله موشکی ایران از نظر تعداد موشک‌ها و گستره شلیک آن بسیار گسترده بود.»

واکنش بایدن و ترامپ

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قبل از حمله موشکی ایران به اسرائیل، در شبکه ایکس نوشت: «امروز صبح، با معاون و تیم امنیت ملی خود برای گفت‌وگو در مورد برنامه‌های ایران به منظور حمله موشکی قریب الوقوع علیه اسرائیل تشکیل جلسه دادیم. ما درباره چگونگی آمادگی آمریکا برای کمک به اسرائیل در دفاع در برابر این حملات و محافظت از نیروهای آمریکایی در منطقه بحث کردیم.»

سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که بایدن به ارتش آمریکا دستور داد به اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران کمک کند. بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، جو بایدن و کامالا هریس معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا حمله ایران به اسرائیل را از اتاق وضعیت اضطراری کاخ سفید پیگیری می‌کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در واکنش به حمله ایران نوشت: «این جنگ کاملاً قابل پیشگیری بود. این نباید هرگز اتفاق می‌افتاد. اگر من رئیس‌جمهور بودم، این هرگز اتفاق نمی‌افتاد.»

واکنش دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به عملیات ایران و واکنش احتمالی اسرائیل در توئیتر خود «گسترش درگیری در خاورمیانه با تشدید تنش‌ها» را محکوم کرد و دوباره خواستار برقراری آتش‌بس شد. او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «این (تنش)  باید متوقف شود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی