| کد مطلب: ۲۲۳۲۱

واکنش‌های جهانی به پاسخ موشکی ایران

واکنش‌های جهانی به پاسخ موشکی ایران

از ساعاتی پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، گمانه‌زنی‌ها در خصوص زمان واکنش ایران آغاز و بارها این جمله به تیتر رسانه‌های مهم جهان تبدیل شد که نشانه‌هایی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در ساعات آینده وجود دارد؛ با این حال اما تهران برای نزدیک به دو ماه تصمیم به تعویق واکنش خود گرفت تا در نهایت در ساعات پایانی روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه و پس از یک دوره خویشتن‌داری، یک روز پیش از جشن سال نو یهودی، موشک‌های بالستیک خود را راهی آسمان فلسطین اشغالی کند. این عملیات واکنش‌های گسترده جهانی را به همراه داشت.

ایالات متحده در ساعات نخست روز سه‌شنبه اعلام کرد که معتقد است ایران در حال آماده‌سازی یک حمله موشکی قریب‌الوقوع علیه اسرائیل است. در همین راستا نیز یک مقام ارشد کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «ما فعالانه از آمادگی‌های دفاعی برای دفاع از اسرائیل در برابر این حمله حمایت می‌کنیم. حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل عواقب شدیدی برای ایران به همراه خواهد داشت».

با به صدا درآمدن آژیرهای خطر در سراسر اراضی اشغالی نیز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش گفت که «ایالات متحده آماده است تا به اسرائیل کمک کند تا از خود در برابر حملات موشکی ایران دفاع کند». کامالا هریس، معاون بایدن و نامزد انتخابات نیز در اظهاراتی، از ایران به‌عنوان «یک نیروی خطرناک و بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه» نام برد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، گفت: «حمله ایران باید عواقب داشته باشد». جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید عملیات ایران را تشدید بزرگ تنش توصیف کرد و گفت: «واشنگتن در حال مذاکره با اسرائیل در مورد پاسخ احتمالی آن است». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، حمله موشکی ایران به اسرائیل را کاملاً غیرقابل قبول خواند و افزود: «کل جهان باید آن را محکوم کند». 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت بایدن را مسئول تشدید تنش در بخش‌هایی از خاورمیانه دانست و وعده داد  که در صورت انتخاب شدن، صلح را به منطقه بازگرداند. ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «جهان در آتش است و از کنترل خارج شده است. ما نه رهبری داریم و نه کسی که کشور را اداره کند.

ما یک رئیس‌جمهور نامرئی و یک معاون رئیس‌جمهور همیشه غائب داریم».  تروئیکای اروپایی نیز در همان ساعات نخست پس از عملیات، نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ آنالِنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «ما بلافاصله نسبت به تبعات خطرناک تشدید تنش‌ها به ایران هشدار داده‌ایم. ایران باید فوراً این حمله را متوقف کند. این اقدام منطقه را بیش از پیش به لبه پرتگاه می‌کشاند». اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفت: «حمله ایران به اسرائیل خطر شعله‌ور شدن آتش جنگ در خاورمیانه را به همراه دارد».

میشل بارنیه، نخست‌وزیر فرانسه گفت: «اوضاع در خاورمیانه با تشدید تنش‌ها و درگیری مستقیمی که به نظر می‌رسد بین ایران و اسرائیل در جریان است، رو به وخامت است». امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت که پاریس به نشانه تعهد به امنیت اسرائیل، امکانات نظامی خود را در خاورمیانه بسیج کرده است. دفتر کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس نیز خواستار کاهش تنش در سراسر منطقه شد.  جان هیلی، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد نیروهای نظامی انگلیس در عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، «نقش خود را در تلاش برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها ایفا کردند.»

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای حمله موشکی ایران را به شدت محکوم کرد و خواستار آتش‌بس فوری در سراسر خاورمیانه شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حساب ایکس خود نوشت: «اتحادیه اروپا  حمله ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم می‌کند. چرخه خطرناک حملات و انتقام‌جویی‌ها در حال افزایش است و ممکن است از کنترل خارج شود».

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا خواستار کاهش تنش در منطقه خاورمیانه شد و عملیات موشکی ایران را محکوم کرد. وی در حساب ایکس خود نوشت: «کانادا درخواست خود برای کاهش تنش در سراسر منطقه و حفظ امنیت همه غیرنظامیان را تکرار می‌کند».

نخست‌وزیر جدید ژاپن از جمله سران کشورهایی بود که به عملیات موشکی ایران واکنش نشان داد. شیگرو ایشیبا حمله ایران را غیرقابل قبول دانست و آن را محکوم کرد. وی افزود: «مایلیم که برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام‌عیار با آمریکا همکاری کنیم». سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پس از آغاز عملیات ایران گفت: «سیاست‌های دولت آمریکا در غرب آسیا تماماً شکست خورده و بیانیه‌های کاخ سفید نشان می‌دهد که این کشور قادر به حل بحران‌ها در منطقه نیست».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی