| کد مطلب: ۳۲۲۳۰

انفجار جهانی قیمت‌ها / بازار کار و زنجیره تامین کالاها در جهان، با افزایش تعرفه‏‌ها چگونه درگیر تنش موجی قیمت می‏‌شوند؟

اختلالات زنجیره تامین می‏تواند باعث شود واردکنندگان برای جلوگیری از ازدحام و کاهش خطرات در سواحل و بنادر، بار را بین سواحل متعدد تغییر مسیر دهند.

انفجار جهانی قیمت‌ها / بازار کار و زنجیره تامین کالاها در جهان، با افزایش تعرفه‏‌ها چگونه درگیر تنش موجی قیمت می‏‌شوند؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید: «زیباترین کلمه، کلمه «تعرفه» است زیرا ما را بسیار ثروتمند خواهد کرد.» شاید آری، شاید هم نه. زمان مشخص خواهد کرد. اما چه نتیجه آری باشد چه نباشد؛ تعرفه‌های جدید ترامپ همانند بمبی در میان زنجیره‌های تامین جهانی منفجر خواهد شد. 

ترامپ موافقت کرد که اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر کانادا و مکزیک را به مدت ۳۰ روز متوقف کند اما اعمال تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر واردات کالاهای چینی اجرایی شده است. چین با تهدید به وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه 15 درصدی بر تعداد زیادی از کالاهای وارداتی از آمریکا پاسخ داد.

جالب اینجاست که به‌رغم انتقادات مکرر ترامپ از ساختار تعرفه‌های هند، فرمان اجرایی اول فوریه ترامپ شامل هند نمی‌شود و این نشان می‌دهد که مذاکرات تجاری دوجانبه ممکن است در اواخر این ماه و همزمان با سفر نخست‌وزیر نارندرا مودی به ایالات متحده انجام شود. صادرکنندگان هندی بر این باورند که تعرفه‌های 10 درصدی بر کالاهای چینی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای محصولات هندی برای ورود به بازار ایالات متحده ایجاد کند.

هرچند ترامپ اعلام کرد که تعرفه‌های پیشنهادی بر اکثر کالاها از کانادا و همه محصولات مکزیک به مدت یک ماه متوقف می‌شود اما این سیاست‌ها از اوایل ماه مارس اجرایی می‌شود. کارشناسان هشدار می‌دهند تعرفه‌های اعمالی ترامپ، اثر موجی بر زنجیره‌های تامین جهانی دارد. جان دونگیان، مدیر ارشد استراتژی زنجیره تامین مودیز، می‌گوید: تولیدکنندگان خودرو با چالش‌های خاصی روبه‌رو هستند زیرا انتظار می‌رود تعرفه‌های قطعات خودروی کانادایی و چینی هزینه‌های تولید را افزایش دهد و باعث تاخیر در تولید شود. بخش کشاورزی نیز با تعرفه‌‌های تلافی‌جویانه از سوی کانادا و مکزیک که صادرات گوشت خوک، پنیر و محصولات تازه ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گفته دونگیان، عدم اطمینان در تجارت جهانی باعث می‌شود کسب‌وکارها به ارزیابی مجدد استراتژی‌های زنجیره تامین و کاهش وابستگی به مناطق پرخطر بپردازند. کسب‌وکارها باید به سرعت برای کنترل هزینه‌های فزاینده و اختلالات زنجیره تامین ناشی از تعرفه‌های احتمالی و اقدامات تلافی‌جویانه اقدام کنند.

بخش کالاهای مصرفی به‌شدت از این تعرفه‌ها نگران است، زیرا تعرفه‌های کانادا و چین به طور بالقوه بر بازارهای لوازم خانگی، الکترونیک و مبلمان ایالات متحده تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که تعرفه‌های مکزیک بر صادرات انرژی به‌طور موقت به تعویق افتاده است، عدم اطمینان بر سر صادرکنندگان نفت و گاز ایالات متحده وجود دارد.

مودیز هشدار می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی تامین‌کننده آلومینیوم ممکن است با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شوند. کارشناسان مودی بر این باورند که تامین‌کنندگان احتمالاً به سمت بازارهای سودآورتر در خارج حرکت کنند و شرکت‌های آمریکایی مجبور به افزایش قیمت‌های نهایی مصرف‌کننده شوند.

ای‌‌بی‌سی‌نیوز هم در گزارشی نوشته است که کارگران خودروسازی، کشاورزان و تولیدکنندگان الکل از جمله مجموعه‌ای از کارگران آمریکایی هستند که در نتیجه تعرفه‌های اعمالی بر محصولات کانادا، چین و مکزیک در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند.

راب هندفیلد، استاد عملیات و مدیریت زنجیره تامین در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، به ای‌بی‌سی‌نیوز گفته است‌: «مثل این است که ترامپ یک نارنجک برداشته و آن را به سمت اقتصاد پرتاب کرده و از دور منتظر است تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد».

جی تیمونز، مدیر عامل انجمن ملی تولیدکنندگان ایالات متحده بر این باور است که شرکت‌های کوچک و متوسط در نتیجه قیمت‌های بالقوه بالای انرژی و راه‌حل‌های پرهزینه زنجیره تامین ​​در بخش مشاغل میلیون‌ها آمریکایی در معرض خطر اختلال‌های مهم هستند.

کریستوفر کانلون، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک هم معتقد است خودروسازان آمریکایی با کانادا و مکزیک پیوند عمیقی دارند و زنجیره‌های تامین آن به این کشورها وابسته است. براساس تجزیه و تحلیل موسسه کِیْتو (Cato) از داده‌های کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده، مکزیک و کانادا دو شریک تجاری برتر ایالات متحده برای وسایل نقلیه موتوری و قطعات خودرو هستند.

کارشناسان این صنعت حتی هشدار می‌دهند که قیمت خودرو ممکن است تا 1000 دلار افزایش یابد و یا شرکت‌های تولیدی میزان تولید خود را کاهش می‌دهند. کاهش سرعت تولید ممکن است منجر به کاهش تعداد مشاغل در شرکت‌هایی شود که به طور غیرمستقیم تحت تأثیر تعرفه‌‌ها قرار دارند، مانند نمایندگی‌های خودرو و فروشندگان قطعات خودرو. انجمن بین‌المللی فروشندگان خودروی آمریکا احتمال می‌دهند بیش از 550 هزار کارگر در نمایندگی‌های برندهای بین‌المللی خودرو شغل خود را از دست بدهند. برخی کارشناسان هم می‌گویند تحت حمایت تعرفه‌ها اشتغال در برخی از صنایع داخلی مانند بخش فولاد و انرژی ممکن است رشد کند اما اگر تعرفه‌ها تقاضای مصرف‌کننده را محدود کند، حتی آن مشاغل نیز ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند.

تاثیر فوری تعرفه‌ها بر زنجیره‌های تامین

تعرفه‌ها تاثیری موجی بر زنجیره‌های تامین دارند. بر اساس گزارشی که در سال 2019 توسط سی‌بی‌او (دفتر بودجه کنگره) درباره تاثیر دور قبلی تعرفه‌های دولت ترامپ منتشر شد، یکی از نتایج فوری این تعرفه‌ها رشد اقتصادی کندتر به دلیل کاهش تقاضا برای کالاها است. تعرفه‌ها قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش و قدرت خرید را کاهش می‌دهد و شرکت‌ها را مجبور می‌کند هزینه‌های افزایش‌یافته را جذب یا به مشتری منتقل کنند.

در سال 2018، ایالات متحده تعرفه‌هایی را بر واردات فولاد و آلومینیوم اعمال کرد که منجر به افزایش هزینه‌های تولید برای صنایعی مانند خودروسازی و ساخت‌وساز شد. بسیاری از شرکت‌ها برای یافتن زنجیره‌های تامین جایگزین یا مذاکره مجدد در مورد قراردادها به تکاپو افتادند اما این تغییرات اغلب چندان موثر واقع نمی‌شد. کمبود نیمه‌هادی‌ها در سال 2020، یک نشانه از این آسیب‌پذیری زنجیره‌های تامین بود. فشارهای مربوط به تعرفه‌های پیشین شبکه‌های تامین جهانی را تحت فشار قرار داده بود و امکان واکنش درست تولیدکنندگان را در زمان افزایش تقاضای تراشه دشوارتر می‌کرد. کمبود منابع جایگزین، صنایعی مانند خودروسازی و لوازم الکترونیکی را با تنگناهای تولید مواجه کرد.

جیم رید، تحلیلگر دویچه بانک، در یادداشتی نوشته است که بازار خطرات این تعرفه‌ها را بر زنجیره تامین دست‌کم گرفته و از این رو با شوک شدید مواجه خواهد شد. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی تأثیرات کوتاه‌مدت تا میان‌مدت مورد انتظار را چنین عنوان کرده است: کاهش رشد اقتصاد جهانی، به‌ویژه در کشورهایی با بخش‌های تولیدی بزرگ، افزایش قیمت نفت، قیمت‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان آمریکایی و نرخ‌های بهره بیشتر برای مدت طولانی‌تر در ایالات متحده و در نتیجه قوی‌تر شدن دلار آمریکا.

تثبیت اثرات تعرفه‌ها بر زنجیره‌های تامین

اگرچه اثرات کوتاه‌مدت تعرفه‌ها قابل توجه است، اما برای همیشه دوام نمی‌آورد. گزارش دسامبر 2024 سی‌بی‌او تخمین می‌زند که اثرات قیمت یک تعرفه یکنواخت 10 درصدی با اضافه شدن 50 درصد تعرفه دیگر بر واردات چینی در طی دو سال تثبیت خواهد شد، دقیقاً مانند آنچه در سال 2018 اعمال و تا سال 2020 عادی شد.

به گفته کارشناسان این تثبیت زمانی رخ می‌دهد که زنجیره‌های تامین با واقعیت‌های جدید سازگار شوند. شرکت‌ها مجبورند عملیات‌هایی مانند تغییر استراتژی‌های منبع‌یابی، متنوع‌سازی پایگاه‌های تامین‌کننده و جست‌وجوی گزینه‌های برون‌سپاری (nearshoring: یعنی انتقال کسب‌وکار یک شرکت به یک کشور نزدیک به سرزمین اصلی) یا بازگشت به کشور (reshoring ) را در دستور کار خود قرار دهند.

برای مثال، به دنبال تعرفه‌های پیشین در دولت اول ترامپ، برخی از تولیدکنندگان، تولید را به مراکز تقاضا نزدیک‌تر کردند تا قرار گرفتن در معرض عوارض فرامرزی را به حداقل برسانند. برخی شرکت‌ها هم برای بهینه‌سازی پیش‌بینی، کاهش ضایعات و شناسایی مسیرهای تجاری مقرون‌به‌صرفه، روی فناوری سرمایه‌گذاری کردند.

اما زنجیره‌های تامین آن سوی مرزها هم دچار مشکل می‌شود. براساس گزارش آکسفورد اکونومیکس، در بخش‌های صنعتی کانادا، ارزش نهاده‌های واسطه‌ای ساخت ایالات متحده بین 3 تا 17 درصد از کل نهاده‌ها را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که این رقم در مکزیک در محدوده 3 تا 15 درصد است. تجهیزات حمل و نقل (به‌ویژه خودرو)، فلزات اساسی، لاستیک و پلاستیک، مواد شیمیایی، برق و ماشین‌آلات با اتکای بالاتر از حد متوسط ​​به واردات ایالات متحده در هر دو کشور در خط مقدم آسیب هستند.

چالش‌های کلیدی برای برنامه‌ریزان زنجیره تامین

تعرفه‌ها چالش‌های متعددی را در پی دارند که اغلب پیمایش آنها هم دشوار است: 

نوسان قیمت: نوسان هزینه‌های مواد و کالاها، بودجه شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و سودآوری را کاهش می‌دهد.

ریسک تامین‌کننده: تغییر به تامین‌کنندگان آزمایش‌نشده و ناآشنا یا تامین‌کنندگانی که هزینه بیشتری طلب می‌کنند، عدم قطعیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

پیچیدگی لجستیک: تعرفه‌ها مسیرهای تجاری و الگوهای حمل و نقل را تغییر می‌دهند که منجر به تاخیر و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

با این حال، این چالش‌ها همچنین فرصت‌هایی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند تا عملیات‌های خود را نوآورانه‌تر و آینده‌نگرتر سازند. مثلاً در سال 2018 که اپل به دلیل تعرفه‌ها با هزینه‌های تولید بالاتر در چین مواجه شد، گام‌های مهمی برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود برداشت. این شرکت با گسترش تولید به کشورهایی مانند ویتنام و هند، وابستگی خود را به یک مرکز تولید کاهش داد و در عین حال اثرات مالی مربوط به تعرفه‌ها را هم کم کرد. این شرکت قراردادهای خود را هم با تامین‌کنندگان کلیدی مستحکم‌تر کرد و با وجود تغییر شرایط تجاری، کارایی عملیاتی را تضمین کرد.

تاثیر بر حمل‌ونقل دریایی

براساس گزارش شیپ‌یونیورس، واردکنندگان آمریکایی که تحت تأثیر تعرفه‌های گمرکی بر فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم از کانادا و چین قرار گرفته‌اند، به تأمین‌کنندگان جایگزین در خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا روی می‌آورند. شرکت‌های آمریکایی برای دور زدن تعرفه‌های اعمال‌شده بر چین و مکزیک و کانادا، زنجیره‌های تامین خود را به عربستان برای آلومینیوم و به شیلی و پرو برای مس تغییر می‌دهند.

مسیرهای تجاری جدید از آمریکای لاتین و خاورمیانه به آمریکای شمالی رشد می‌کنند و در نتیجه بر عملیات حمل و نقل کانتینری، فله و تانکرها تأثیر می‌گذارند. مسیرهای زنجیره‌های تامین جدید برای انتقال محصولات تولیدی یا خام از منابع جدید به ایالات متحده باید شکل گیرد. 

شیپ یونیورس پیش‌بینی می‌کند منطقه آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری رو به رشدی دریافت کنند و این مناطق برای زنجیره‌های تامین جهانی اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهند کرد.

برهمین اساس، اختلالات زنجیره تامین می‌تواند باعث شود واردکنندگان برای جلوگیری از ازدحام و کاهش خطرات در سواحل و بنادر، بار را بین سواحل متعدد تغییر مسیر دهند. این جابه‌جایی‌ها می‌توانند ازدحام بارگیری یا تخلیه بار را در یک منطقه کاهش و در منطقه دیگر افزایش می‌دهند و در نتیجه بر کارایی بندر و برنامه‌های حمل و نقل تأثیر می‌گذارند.

شیپ‌یونیورس در این مورد مثالی هم دارد: در ابتدا، واردکنندگان به دلیل ازدحام و کاهش سرعت نیروی کار در بنادر سواحل غربی ایالات متحده، محموله‌ها را به سمت ساحل شرقی هدایت کردند. با این حال، در سال 2024، اعتصابات کارگری از مین تا تگزاس و مسائل ژئوپلیتیکی مانند محاصره کانال سوئز توسط حوثی‌ها، سواحل غربی را مساعدتر کرد و منجر به افزایش حجم واردات در بنادر لس‌آنجلس و لانگ بیچ شد.

صنعت خودروسازی

بر اساس گزارش S&P Global Mobility، تعرفه‌ها به صنعت خودرو ضربه سنگینی خواهد زد، زیرا واردات خودروهای سبک ایالات متحده از کانادا و مکزیک در سال 2024، 22 درصد از کل خودروهای فروخته‌شده در این کشور را تشکیل می‌دهد. این گروه تحقیقاتی می‌گوید که خودروسازان و تامین‌کنندگانی که قطعات خودرو را در سراسر منطقه تولید می‌کنند و زنجیره‌های تامین آن را در دست دارند آسیب خواهند دید.

فایننشیال‌تایمز هم در گزارشی اثرات تعرفه‌های جدید ترامپ را بر صنعت خودروسازی دنیا و زنجیره‌های تامین آن بررسی کرده است. این گزارش تاکید دارد که صنعت خودروسازی جهانی در حال آماده شدن برای یک شوک بزرگ در زنجیره تامین است زیرا ترامپ تعرفه‌های گسترده را مجدداً اعمال می‌کند و این نگرانی را ایجاد می‌کند که این اختلال می‌تواند از هرج و مرج تجربه‌شده در طول همه‌گیری کووید-19 پیشی بگیرد.

به اعتقاد این نشریه عدم اطمینان در جنگ تعرفه‌ها وجود دارد و خودروسازان را برای ایجاد تغییرات استراتژیک پرهزینه به شک و تردید دچار می‌کند. هرچند ترامپ در دور اول ریاست‌جمهوری خود در نهایت از اجرای اقدامات تجاری سخت‌گیرانه خودداری کرد اما کارشناسان زنجیره تامین اکنون هشدار می‌دهند که بدترین سناریو، یعنی یک جنگ تعرفه‌ای تمام‌عیار با اقدامات تلافی‌جویانه، می‌تواند باعث ورشکستگی تامین‌کنندگان ضعیف قطعات خودرو شود.

ایان هنری، کارشناس تولید خودرو در AutoAnalysis، پیچیدگی زنجیره تامین جهانی خودرو را مهم می‌داند و به فایننشیال‌تایمز گفته است که یک قطعه ممکن است قبل از رسیدن به مونتاژ نهایی خود از چندین مرز عبور کند. این امر وضعیت «تعرفه بر تعرفه» را ایجاد و پیروی از مقررات تجاری جدید را به یک کابوس اداری تبدیل می‌کند.

میشل برات، مدیرعامل شرکت سوئدی سازنده کمربند ایمنی و کیسه هوای اتولایو هم می‌گوید شرکتش بلافاصله مذاکره برای انتقال هزینه‌های تعرفه‌های بالاتر به مشتریان را در صورت اعمال این تعرفه‌ها علیه مکزیک آغاز خواهد کرد. برات معتقد است هیچ دلیلی وجود ندارد که ما چنین هزینه‌ای را جذب کنیم. نتیجه اجتناب‌ناپذیر افزایش قیمت خودرو برای مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد بود.

کارشناسان آمریکایی هشدار می‌دهند که خودروسازان آمریکایی موسوم به «سه غول» جنرال‌موتورز، استلانتیس و فورد، به دلیل ردپای تولید گسترده در سراسر آمریکای شمالی آسیب‌پذیرترین خودروسازان هم خواهند بود. تحلیلگران جنرال‌موتورز را به‌ویژه به دلیل اتکای آن به تولید در مکزیک برای مدل‌هایی چون شورولت سیلورادو بیشتر در معرض خطر می‌دانند.

تخمین زده می‌شود که انتقال تولید از چنین کشورهایی به ایالات متحده 12 تا 18 ماه طول می‌کشد و تقریباً یک میلیارد دلار به هزینه نیروی کار اضافه می‌کند.  اما این تنها مشکل موجود نیست و ارقامی که ذکر شده‌اند هنوز پیامدهای مالی اقدامات تلافی‌جویانه بقیه کشورها را محاسبه نکرده‌اند.

از طرفی خودروسازان آلمانی مانند BMW و مرسدس و تولیدکنندگان فرانسوی به دلیل صادرات بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه خود از طریق اقیانوس اطلس به شدت به فروش ایالات متحده متکی هستند. فولکس‌واگن آلمان هم صاحب بزرگترین کارخانه خودروسازی مکزیک است که در آن وسایل نقلیه برای صادرات به ایالات متحده تولید می‌کند.

پزشکی

وب‌سایت خبری Axios می‌نویسد: برخی اقتصاددانان بر این باورند که جنگ تجاری ایالات متحده با چین به شدت بر زنجیره‌های تامین مراقبت‌های بهداشتی جهانی تاثیرگذار خواهد بود، هزینه تجهیزات پزشکی افزایش خواهد یافت، کمبود داروهای رایج تشدیدشده و توانایی سازندگان تجهیزات پزشکی ایالات متحده برای واردات قطعات حیاتی محدود می‌شود.  درحالی‌که تعرفه‌های ترامپ با هدف قطع واردات فنتانیل به این کشور  یک موهبت سلامت عمومی عنوان می‌شود، منابع بهداشتی ایالات متحده بر این باورند که خطر این تعرفه‌ها برای شبکه بهداشتی این کشور بسیار بالاست؛ شبکه بهداشتی‌ای که در طول همه‌گیری کرونا با واسطه‌های متعدد به زنجیره‌های تامین دارویی از سراسر جهان وابسته شده بود.

در حال حاضر چین به یکی از قطب‌های تولید بیوفارما تبدیل شده است و منبع کلیدی مواد دارویی پیشرفته‌ایست که در درمان‌های هدفمند و مواد اولیه برای داروهای تزریقی استریل عمومی برای مراقبت‌های حاد استفاده می‌شود. بسیاری از لوازم پزشکی رایج مانند سرنگ، دستکش‌های جراحی و تجهیزات حفاظت فردی نیز از چین می‌آیند. 

البته دولت بایدن سال گذشته برای مقابله با واردات ارزان‌قیمت، تعرفه‌های کالاهای پزشکی چین را افزایش داد و یک نظرسنجی توسط موسسه «تحقیقات بازار بلک‌بوک» از 200 متخصص صنعت دارویی و بهداشت و درمان نشان داد که بیش از 80 درصد هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی ایالات متحده در شش ماه آینده به دلیل افزایش هزینه‌های واردات حداقل  15 درصد افزایش خواهد یافت. از سویی بر اساس این تحقیق، 7 نفر از هر 10 نفر پیش‌بینی کرده‌اند که با فرض تعرفه‌های بالاتر، هزینه‌های دارو حداقل 10 درصد افزایش می‌یابد.

در این نظرسنجی، 90 درصد از متخصصان زنجیره تامین مراقبت‌های بهداشتی اختلالات عمده در فرآیندهای تدارکات و مذاکرات قرارداد با تامین‌کنندگان را به دلیل افزایش هزینه‌ها و نوسان قیمت پیش‌بینی می‌کنند. 81 درصد از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بر این باورند زمان تولید افزایش خواهد یافت و همچنین کمبود عرضه بیشتر؛ که ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و محدودیت‌های واردات است. 90 درصد از بیست و یک مدیر مالی بیمارستانی معتقدند که باید هزینه‌های افزایش‌یافته را در قالب هزینه‌های خدمات بالاتر به بیمه‌گران و بیماران منتقل کنند.

94 درصد از مدیران مراقبت‌های بهداشتی پیش‌بینی می‌کنند شاهد کاهش حجم تدارکات یا تاخیر در ارتقاء تجهیزات برای کاهش فشار مالی باشند. 27 درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که به طور فعال به دنبال تامین‌کنندگان داخلی یا جایگزین‌های بین‌المللی زنجیره‌های تامین هستند تا جبرانی باشد بر هزینه‌های بالاتر واردات از مکزیک، کانادا و چین. از آنجایی که بودجه‌ پوشش هزینه‌های عملیاتی افزایش‌یافته تغییر می‌کند، 91 درصد از مدیران فناوری اطلاعات، تاخیر در پروژه‌های تحول دیجیتال برنامه‌ریزی‌شده را پیش‌بینی می‌کنند.

بخش انرژی پاک

درحالی‌که تعرفه‌های ترامپ به صورت واضح انرژی پاک را هدف قرار نمی‌دهند اما انتظار می‌رود که این تعرفه‌ها بر فناوری‌های مربوط به اقلیم تاثیرگذار باشند. فاکتورهایی چون تجارت با شرکت‌های تابعه، تعرفه‌های خرید تضمینی برق و رقابت‌های بین‌المللی که به کاهش قیمت فناوری‌های انرژی خورشدی کمک می‌کند، در پیشبرد اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر موثر هستند.

تحقیقات موسسه لازارد نشان می‌دهد بین سال‌های 2009 و 2024، قیمت‌های ذخیره‌سازی انرژی 89 درصد و هزینه‌های پروژه بادی دریایی 65 درصد کاهش یافت اما موانع تجاری می‌تواند مانع رشد بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های اقلیمی شود. 

وب‌سایت انرژی دیجیتال گزارش می‌دهد که این تعرفه‌ها احتمالاً گذار انرژی را کُند می‌کنند زیرا باعث افزایش هزینه‌ها، به‌ویژه تعرفه‌ها بر روی محصولات مرتبط با انرژی تجدیدپذیر تولید چین، و ایجاد هرج و مرج در زنجیره‌های تأمین می‌شود.

چین پیشتر در نظر داشت که محدودیت‌هایی را بر صادرات فناوری باتری و مواد معدنی حیاتی اعمال کند. آژانس بین‌المللی انرژی گزارش می‌دهد که چین حدود سه‌چهارم باتری‌های لیتیوم یونی جهان را تولید و به فروش می‌رساند که اغلب در فناوری‌های اقلیمی مانند خودروهای الکتریکی و واحدهای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌شوند. حالا در واکنش به تعرفه‌های ترامپ، چین بر ۲۵ ماده معدنی حیاتی مصرفی این فناوری‌ها تعرفه وضع کرده است.

کانادا و مکزیک، بازیگران اصلی فولاد مورد استفاده برای توربین‌های بادی و تولید خودروهای برقی همراه با چین، از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان و زنجیره‌های تامین در فناوری‌های شبکه انرژی هستند. این تعرفه‌ها می‌تواند حاشیه سود محصولات را در ایالات متحده کاهش دهد و منجر به هزینه‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان شود. اقدامات ایالات متحده به عنوان یک اقتصاد بزرگ جهانی، می‌تواند باعث شود شرکت‌هایی از کانادا، مکزیک و چین قیمت‌‌ها را در سراسر جهان افزایش دهند.

گرنوت واگنر، اقتصاددان اقلیمی در مدرسه بازرگانی کلمبیا، می‌گوید: این نوع افزایش قیمت‌ها برای زنجیره تأمین جهانی و البته انرژی پاک بسیار مخرب است. انجمن برق پاک آمریکا با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید انرژی به دلیل تولید ماشین‌آلات این انرژی‌ها در کانادا و مکزیک، نسبت به تأثیر منفی اختلال در زنجیره‌های تامین صنعت انرژی سبز هشدار داد. تحلیلگران مورنینگ استار هم هشدار داده‌اند که تعرفه‌ها می‌تواند برای فرایندهای گذار انرژی مضر باشد و سودآوری تاسیسات خورشیدی و بادی که به تامین مالی بلندمدت وابسته هستند آسیب خواهد دید.

تجهیزات الکترونیکی

یکی از مهمترین صنایعی که انتظار می‌رود زنجیره‌های تامین آنها مختل شود صنایع الکترونیکی هستند. سازندگان چیپ‌ها و تجهیزات نیمه‌رسانا، از TSMC تایوان گرفته تا ASML هلند، با توجه به زنجیره‌های تامین جهانی صنعت از جمله کارخانه‌هایشان در مکزیک و چین و به دلیل کاهش بالقوه تقاضا، منتظر تاثیر تعرفه‌ها هستند. شرکت تایوانی تولید نیمه‌هادی (TSMC) بزرگترین سازنده تراشه در جهان، در ساخت نیمه‌هادی‌ها برای سایر شرکت‌ها همچون شرکت‌های آمریکایی اپل، انویدیا، AMD، کوالکام و اینتل تخصص دارد.

از طرفی ASML هم ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش فرین تولید می‌کند که توسط بسیاری از سازندگان تراشه جهانی برای چاپ طرح‌های پیچیده روی تراشه‌ها استفاده می‌شود. ASML این ابزارها را به چندین کشور از جمله ایالات متحده، تایوان و کره جنوبی ارسال می‌کند. شرکت‌هایی مانند انویدیا به تولید تراشه‌ها از کارخانه‌های برون‌سپاری شده در خارج از کشور، مانند چین و مکزیک، متکی هستند، قطعات زیادی هم وجود دارند که برای ساخت مراکز داده هوش مصنوعی مورد نیاز هستند و احتمال دارد زنجیره تامین آنها در برابر تعرفه‌ها آسیب‌پذیر باشند.

دیدگاه

ویژه اقتصاد
پربازدیدترین
وب گردی
آخرین اخبار