| کد مطلب: ۲۰۲۱۳

گرم‌ترین تابستان تاریخ ثبت شد

گرم‌ترین تابستان تاریخ ثبت شد

براساس داده‌های سرویس تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، سال 2024 رکورد گرم‌ترین تابستان تاریخ جهان را شکسته است

به گزارش یورو نیوز، سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد که تابستان ۲۰۲۴، گرم‌ترین تابستان زمین از  زمان آغاز ثبت دماها بوده است.

میانگین دمای نیم کره شمالی زمین در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت ۱۶.۸ درجه سانتیگراد بود. بنابراین میانگین دما در تابستان ۰.۰۳ درجه سانتیگراد بالاتر از رکورد قبلی در سال ۲۰۲۳ است.

داده‌های کوپرنیک همچنین حکایت از آن دارند که اروپا امسال گرم‌ترین تابستان خود را از زمان شروع ثبت دماها تجربه کرده است و میانگین سطح دمای جهانی در ماه اوت به ۱۶.۸۲ درجه سانتیگراد رسید.

در تابستان امسال، شمار کمی از مناطق مختلف اروپا از موج‌ گرما در امان بودند، به‌طوری‌که حتی ورزشکاران المپیکی نیز نتوانستند از گرما فرار کنند.

براساس داده‌های کوپرنیک، تابستان امسال در بخش‌های بزرگی از شرق، جنوب و جنوب شرق اروپا، از جمله در ایتالیا و یونان و بخش‌هایی از شرق دریای آدریاتیک، گرم‌ترین تابستان از زمان آغاز ثبت دماها بود و هوا فقط در چند کشور مانند ایرلند و اسکاتلند خنک‌تر از حد معمول بود.

موج‌ گرما از اوایل ژوئن، یونان، ترکیه و قبرس را تحت تأثیر قرار داد و در عرض چند هفته، پنج گردشگر جان خود را از دست دادند. چند هفته بعد نیز چهار نفر در ایتالیا بر اثر دمای بالای ۳۸ درجه سانتیگراد جان خود را از دست دادند.

در مواجهه با موج‌ گرما، گروه‌های خاصی از مردم مانند زنان مسن‌ بیشتر در معرض خطر قرار دارند و احتمال مرگ‌ومیر در این گروه بیشتر است.

مجموعه داده‌های کوپرنیک به سال ۱۹۴۰ برمی‌گردد. با بررسی این داده‌ها مشخص می‌شود که تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین تابستان از دوره پیش از صنعتی شدن در سال ۱۸۵۰ بوده است.

همچنین بررسی داده‌های آب و هوایی که توسط آمریکا، بریتانیا و ژاپن اعلام شده‌اند و به اواسط قرن نوزدهم برمی‌گردند، نشان می‌دهند که دهه گذشته، گرم‌ترین دهه از شروع ثبت دماها بوده است.

چرا زمین در حال گرم شدن است؟

اگرچه بخشی از گرمای بی‌سابقه سال گذشته ناشی از پدیده «ال‌نینو» بود اما این چرخه مشهور آب و هوایی در گرمای سال جاری میلادی نقشی نداشت. به گفته «کارلو بوونتمپو»، مدیر سرویس کوپرنیک اتحادیه اروپا، عامل اصلی گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی بلندمدت ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی است.

آیا سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود؟

بوونتمپو گفت برای اینکه سال ۲۰۲۴ به گرم‌ترین سال تاریخ تبدیل نشود، به سرمایش بسیار قابل توجهی در چند ماه باقی‌مانده تا پایان سال نیاز است که در حال حاضر به نظر نمی‌رسد ممکن باشد.

با توجه به اینکه دمای ماه اوت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۳ میلادی برابر است، بوونتمپو «تا حد زیادی مطمئن» است که سال جاری میلادی به احتمال زیاد گرم‌ترین سال از زمان آغاز ثبت دماها باشد.

میانگین دمای ماه اوت در هر دو سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۳ میلادی، ۱۶.۸۲ درجه سانتیگراد بود و این دو ماه به‌عنوان گرم‌ترین ماه‌های اوت تاریخ ثبت شدند.

 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی