| کد مطلب: ۶۱۷۳

سیاستمداران

سیاستمداران

به خاتمی افتخار می‌کنم

Zibakalam

به خاتمی افتخار می‌کنم

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با انتشار یادداشتی درباره سیدمحمد خاتمی نوشت: «نظام و اپوزیسیون به‌رغم همۀ اختلافات‌شان یک وجه مشترک دارند، آن هم در دشمنی با آقای «خاتمی» و اصلاح‌طلبان است.» در بخش دیگری از یادداشت آمده است: «نخستین و ارزشمندترین شایستگی آقای خاتمی، آن بود که حاضر نشد برای کسب قدرت و ماندن در قدرت، دروغ بگوید و به‌هر قیمتی در قدرت باقی بماند. در جریان انتخابات، وعدۀ آزادی داده بود و بعد از انتخابش، مطبوعات غیرحکومتی با تیراژهای چندصدهزار منتشر شدند. پرونده‌های اتهامات سیاسی به‌نحو چشمگیری کاهش یافت و وقتی بخشی از وزارت اطلاعات مرتکب از بین بردن مخالفین شد، آن را پرده‌پوشی نکرد. یکی از آزادترین انتخابات بعد از انقلاب را برگزار نمود. انتصاباتش بیش از آنکه مبتنی بر وابستگی‌های سیاسی و امنیتی باشد، براساس تحصیلات و شایسته‌سالاری بود. مفاسد اقتصادی به‌نحو محسوسی کاهش یافت و «جامعۀ مدنی» و «گفت‌وگوی تمدن‌ها» جایگزین «مرگ بر آمریکا» و «نابودی اسرائیل» شد. برای نخستین‌بار، برخی از ایرانیان به‌فکر بازگشت به‌کشور افتاده بودند.»

soroosh hadi

با اعصاب مردم بازی نکنید

هادی سروش، استاد حوزه و دانشگاه با انتشار یادداشتی نوشت: «عده‌ای دین را با تنگ‌نظری و سخت‌گیری به جامعه عرضه می‌کنند و وقتی جامعه از آن سرباز می‌زند؛ افراد را به زور و جبر به احکام دین وادار می‌کنند تا به توهم خود باعث هدایت و تقویت دین شوند و از این رهگذر است که به انگیزه ترویج شعائر با تفریحات مردم مقابله می‌کنند و با اعصاب و روان مردم بازی می‌کنند!» در بخش پایانی یادداشت آمده است: «نه‌تنها مدارای دینی ضروری است و نباید ابلاغ احکام دینی با فشار و به تنگنا آوردن مردم باشد، بلکه باید رفاقت و انس و احترام در سراسر جامعه دیده شود. بدون تردید دین عزیز اسلام از هرگونه دخالت در زندگی و یا چیزی که آرامش و لذت‌های مشروع و راحتی مردم را به هم زند، بیگانه است. آیا در روز شهادت یکی از ائمه(ع) تعطیل کردن مراکز تفریحی مردم درست است؟ آیا در این مورد یک روایت داریم که چنین توصیه داشته باشد؟»

noroozi

ضرورت محاکمه علنی

کامبیز نوروزی، حقوقدان با انتشار یادداشتی در واکنش به مشخص شدن تاریخ دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، نوشت: «اتهاماتی که به این دو روزنامه‌نگار وارد کردند و بازداشت آنها به این مدت طولانی، موجب پرسش‌های حقوقی فراوانی شد که به هیچ‌کدام پاسخی ندادند.» او همچنین نوشت: «اینک با آغاز محاکمه این دو روزنامه‌نگار در روزهای آتی، که جز انجام وظیفۀ حرفه‌ای کاری نکرده‌اند، فرصتی است برای روشن شدن ابهامات فراوانی که در خصوص پروندۀ آنها وجود دارد مشروط بر آنکه با تمهید شرایط دادرسی عادلانه، محاکمۀ آنها به‌صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شده و این دو روزنامه‌نگار به همراه وکلای خود با استفاده از حق دفاع بتوانند از خود دفاع کنند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی