| کد مطلب: ۵۳۸۰

اعتراض داریم

محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی:

محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی:

روز یکشنبه رسانه‌ها از صدور حکم متهمان پرونده هواپیمای اوکراینی خبر دادند. با محمود علیزاده‌طباطبایی که وکالت خانواده تعدادی از مسافران این هواپیما را برعهده داشت، برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره این حکم به گفت‌وگو نشستیم.

‌آیا از جزئیات حکم صادر‌شده برای متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی مطلع هستید؟

هنوز حکمی به ما ابلاغ نشده است. البته من هم در اینترنت این حکم را دیده‌ام و موکلین ما هم حکم صادرشده را قبول ندارند.

‌اعتراض موکلین شما به چیست؟

اکثریت خانواده‌ها، در جلسات آخر رسیدگی به این پرونده شرکت نمی‌کردند به‌خاطر اینکه معتقد بودند روند دادگاه به‌صورتی است که از حالت بی‌طرفی خارج شده است و بعضی از آنها از طرح شکایت خود منصرف شدند. چند نفر ماندند به امید اینکه رای عادلانه صادر شود. حکم که ابلاغ شود اگر بالای 10 سال باشد، برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور می‌رود، رسیدگی می‌شود و رای قطعی صادر می‌گردد. اگر زیر 10 سال باشد به تجدیدنظر می‌رود. به هر جهت ما به این رای اعتراض خواهیم کرد. دست‌کم خانواده‌هایی که در دادگاه حضور داشتند و ماندند اعتراض می‌کنیم اما در مورد آن‌ دست از خانواده‌هایی که کناره‌گیری کردند و گفتند حکم را قبول ندارند، نمی‌دانم اعتراض دارند یا خیر.

‌گفته می‌شود تعدادی از شاکیان از شکایت صرف‌نظر کرده‌اند. در مجموع چند خانواده همچنان این شکایت را پیگیری می‌کردند؟

حدود 21 یا 22 نفر همچنان پیگیری می‌کردند.

‌در حکمی که صادر شده است، اسامی متهمان اعلام نشده است. آیا افرادی که متهم این پرونده هستند را در جلسات دادگاه دیده‌اید؟

براساس قانون، تا زمانی که رای قطعی نشود، اسامی متهمان اعلام نمی‌شود. اما متهمان در جلسات دادگاه حضور داشتند و آنها را از نزدیک دیدیم و اسامی آنها هم واقعی بود و درباره آنها تحقیق کردیم. اسامی درست بود.

‌چرا بعضی از خانواده‌ها از پیگیری این پرونده‌ها انصراف دادند؟

آنها معتقد بودند که بعضی از متهمان پرونده در دادگاه حضور پیدا نکرده‌اند. تعدادی از مقامات هستند که در این موضوع مسئولیت مستقیم دارند و گفته بودند مسئولیت قبول می‌کنند. یا افرادی که از روز اول با ابهام سخن گفتند و گزارش عدم‌واقع دادند. اما اینها منع تعقیب خوردند که ما به این منع‌تعقیب اعتراض کردیم که جواب اعتراض هنوز نیامده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی