| کد مطلب: ۱۶۶۱

لشکــر ترامپیست‌ها در راه کنگــره

لشکــر ترامپیست‌ها در راه کنگــره

زیر سوال بردن نتیجه انتخابات 2020 به روال جدید جمهوری‌خواهان تبدیل شده است

زیر سوال بردن نتیجه انتخابات 2020 به روال جدید جمهوری‌خواهان تبدیل شده است

ماه‌هاست که دنیا در حال تماشای لحظه‌به‌لحظه اتفاقات پشت‌پرده‌ای است که روز ششم ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا افتاد. یافته‌های کمیته بررسی حمله ششم ژانویه در هر جلسه دراماتیک‌تر و ناخوشایندتر شده است. لیز چینی، نماینده جمهوری‌خواه وایومینگ در آخرین جلسه که قرار بود فصل آخر تحقیقات درباره حمله روز ششم ژانویه باشد درخواست احضار یکی دیگر از عوامل اصلی حمله به ساختمان کنگره را اعلام کرد تا مردم شاید پاسخ‌های مردی را بشنوند که تمام این ماجرا را به راه انداخته است. برگزاری این جلسات مخاطبان تلویزیونی بسیاری را به خود جذب کرده است. جان پردو، خبرنگار اکونومیست می‌گوید که در میان حامیان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این سوال وجود دارد که آیا ترامپ در روز حمله واقعا فکر می‌کرد برنده انتخابات است یا اینکه می‌دانست انتخابات را باخته ولی برخوردی بدبینانه را پیش گرفت. شواهدی که تاکنون در جلسات بررسی منتشر شده ثابت می‌کند که ترامپ می‌دانست که انتخابات را باخته است و در محافل خصوصی به آن اعتراف کرده است. یکی دیگر از شواهد دال بر اطلاع ترامپ از شکست‌اش، امضای دستور خروج تمام سربازان آمریکایی از افغانستان و سومالی چند روز پس از اعلام پیروزی بایدن بود. به گفته پردو این اقدام برای رئیس‌جمهوری که می‌داند برنده انتخابات شده نادر است. احتمال اینکه ترامپ در این جلسه حاضر شود بسیار کم است (با اینکه از لحاظ قانونی موظف است) و اگر حاضر نشود دیگر بر عهده وزارت دادگستری است که بخواهد او را دادگاهی بکند یا نه. این روند وقت‌گیر است و زمان، فاکتوری مهم. چون انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بسیار نزدیک است. انتخاباتی که احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان قوی‌تر شده است. آنها می‌توانند این احضاریه را ملغی و تحقیقات درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن را آغاز کنند.

این جلسات تغییرات خاصی در نتایج نظرسنجی‌ها ایجاد نکرده است، اما برگزاری آنها به شفافیت و ثبت روایت آنچه در روز ششم ژانویه گذشته کمک کرده است. در عین تمرینی برای مقامات است که در برابر اقدامات خود باید پاسخگو باشند. این جلسات در ضمن فرصتی برای لیز چینی است که شجاعت زندگی سیاسی خود را نشان دهد. مهم‌ترین نتیجه‌ای که از این جلسات می‌توان گرفت این است که اگر دونالد ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد و برنده شود رای‌دهندگان می‌دانند که با توجه به رویدادهای گذشته، چه انتظاراتی داشته باشند.

صدها نفر از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را یا زیر سوال برده‌اند یا درباره‌اش اطلاعات نادرستی پخش کرده‌اند. این افراد بیانگر اجماع فزاینده‌ای در حزب جمهوری‌خواه‌ هستند و تهدیدی احتمالی مقابل دموکراسی آمریکایی. آنها نامزدهای انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، دفتر فرمانداری، وزیر ایالتی و دادستان کل ایالتی در نوامبر امسال هستند. خیلی از آنها شانس بالایی برای پیروزی دارند. بعضی‌ها هم هیچ شانسی ندارند. تمام‌شان بر سر حداقل یک مسئله تفاهم دارند: در مشروعیت انتخابات 2020 شک و تردید وجود دارد.

پس از ماه‌ها بررسی‌های نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که بیش از 370 نفر از اکثریت قریب به اتفاق جمهوری‌خواهانی که برای این پست‌ها نامزد شده‌اند، نتایج انتخابات 2020 را زیر سوال برده‌اند یا در مواقعی با وجود شواهد مستدل آن را کاملا انکار می‌کنند. این نامزدها نماینده باوری هستند که میان حزب جمهوری‌خواه در گردش است: شکستن پایه‌های اساسی دموکراسی که در آن رای‌دهندگان سرنوشت انتخابات‌ها را رقم می‌زنند و نامزدها نتایج آنها را می‌پذیرند.

روزنامه نیویورک‌تایمز بررسی کرده که حدودا دو سال بعد از شکست ترامپ، شک و تردید چاشنی رقابت‌های سیاسی در تمام ایالت‌ها شده و اغلب به عنوان یکی از مشکلات کمپین جمهوری‌خواهان مطرح می‌شود. صدها نفر از نامزدهای جمهوری‌خواه ممکن است برنده این رقابت‌ها باشند.

مسئله‌ای که فعلا قرار نیست از ذهن‌ها پاک شود دروغ‌های مربوط به انتخابات و اطلاعات نادرست‌ است. این دروغ‌ها به طرز شگفت‌آوری مقاوم هستند. حتی در میانه برگزاری یک کمپین سیاسی که نامزدها و مقامات حزبی‌شان درباره مشکلاتی مانند تورم و سقط جنین به این موضوع پرداخته می‌شود. روزنامه تایمز برای اولین بار بیش از 240 نامزد را شناسایی کرده که نگرانی خود را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری اعلام کرده‌اند؛ خیلی از آنها طی چند ماه گذشته اتفاق افتاده.

تحلیل روزنامه‌ تایمز، حسابرسی دقیق گسترش انکار انتخابات در حزب جمهوری‌خواه است. این تحلیل نه‌تنها اظهارات نمایندگان بلکه زمان آنها را نیز شامل می‌شود. دیدگاه بسیاری از کاندیداها در طول زمان با تولد توطئه‌های جدید، همانطور که ترامپ درخواست بیعت کرده و میزان مشارکت رای‌دهندگان اولیه نشان داده‌اند، تغییر کرده است. برخی از کاندیداها بعد از حمله به ساختمان مجلس نمایندگان آمریکا کمتر سخن می‌گویند و برخی دیگر به طور مرتب از اخبار نادرست درباره انتخابات حمایت کرده‌اند.

هیچ شواهدی از بی‌نظمی گسترده توسط مقامات دولت ترامپ در وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی، قاضی‌های سراسر آمریکا و حتی بازرسان انتخابات به قصد اثبات تقلب پیدا نشده است.

روزنامه تایمز سوابق عمومی بیش از 550 نامزد جمهوری‌خواه را در 50 ایالت بررسی کرده که شامل حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های سیاسی، خبرنامه‌ها، سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها و داده‌های کمپین‌ها می‌شود. این تحلیل، نامزدهایی را بررسی کرده که صراحتا (و به اشتباه) اظهار کرده‌اند انتخابات 2020 دزدیده شده و آنهایی که مدت کمی به نادرست بودن انتخابات پرداختند و از آن انتقاد کردند.

هزینه ورود به حزب جمهوری‌خواه

تحقیقات نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که حدودا 70درصد از جمهوری‌خواهانی که نامزد انتخابات کنگره آمریکا شده‌اند انتخابات جو بایدن را زیر سوال برده‌اند. تعداد آرایی که جو بایدن در انتخابات 2020 کسب کرد، 7 میلیون و آراء الکترال 74 رای از دونالد ترامپ بیشتر بوده است.

در میان نامزدهای جمهوری‌خواهی که برای کسب پست‌های ایالتی فعالیت می‌کنند و می‌توانند نقش قابل‌توجهی در انتخابات‌ها و بازشماری‌ها داشته باشند (فرمانداران، دادستان‌های کل و وزیران ایالتی)، بیش از نیمی از آنها درباره انتخابات 2020 تردید داشتند. این میزان در میان نامزدهای فرمانداری نزدیک به 65درصد بیشتر بود که حدودا نیمی از آنها شانس برد در انتخابات فرمانداری را دارند.

برای نامزدهای جمهوری‌خواهی که تمایل دارند درباره هر موضوعی به غیر از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کنند، برخی متوجه شده‌اند که پایه حزب‌شان و رهبر غیررسمی آن، دونالد ترامپ، اجازه نمی‌دهد که از این موضوع عبور کنند. صحبت کردن درباره دزدیده شدن انتخابات در بسیاری از موارد به هزینه دریافت جواز حزب جمهوری‌خواه تبدیل شده است.

جمهوری‌خواهان ویسکانسین این درس را به روش سخت‌تری یاد گرفتند.

در اوایل ژوئن، ترامپ سرنوشت انتخابات اولیه جمهوری‌خواهان برای فرمانداری ایالت ویسکانسین را با حمایت از تیم مایکلز، یکی از غول‌های ثروتمند ساختمان‌سازی به جای ربکا کلیفش، معاون فرماندار پیشین ایالت و محبوب جمهوری‌خواهان محلی، تغییر داد. این حمایت البته با تقاضاهایی همراه بود.

در مناظره‌ای که در ماه جولای برگزار شد، مایکلز گفت که لغو نتایج انتخابات 2020 در ویسکانسین را در اولویت‌بندی خود قرار نمی‌دهد. روند قانونی غیرمنطقی که در هر صورت به عنوان یکی از مشغولیات ذهنی ترامپ باقی ماند.

مایکلز با اشاره به فرماندار وقت دموکرات می‌گوید: «حالا باید روی شکست تونی اِوِرز در پاییز امسال تمرکز کنم.»

غرشی از اقامتگاه مارالاگو بلند شد. طبق گفته‌های افرادی که از این مکالمه خبر داشتند، از دستیاران مایکلز خواسته شد که از جنبش لغو اعتبار انتخابات حمایت کنند. مایکلز هم یک تغییر جهتی داد و سپس گفت که مسئله درستی این انتخابات او را خیلی خیلی عصبانی کرده و وعده داد که لایحه لغو مجوز انتخابات را اگر قانون‌گذاران تصویب کنند، امضا می‌کند.

مایکلز در روزهای آخر انتخابات اولیه حزب داشت یک تئوری توطئه انتخابات را ترویج می‌کرد که برگرفته از فیلم «2000 قاطر» بود و وعده می‌داد که لایحه‌ای را امضا می‌کند که 10رای الکتورال ویسکانسین از انتخابات 2020 را پس بگیرد.

چه کسی و چگونه تخم شک و تردید را می‌کارد

از میان بیش از 370 نامزدی که نسبت به انتخابات 2020 شک و تردید داشتند، نیمی از آنها مشغول فعالیت هستند و تقریبا تمام‌شان شانس حفظ جایگاه خود را دارند. حدودا یک‌پنجم نامزدها اعضای کنونی کنگره آمریکا هستند که روز ششم ژانویه 2021 به نتایج آراء الکتورال اعتراض داشتند، تمایزی که براساس گزارش اخیر نیویورک‌تایمز از لحاظ سیاسی (و مالی) سودآور است.

چند ماه پس از یورش به ساختمان کنگره آمریکا، نزدیک به 80درصد از معترضانی که در انتخابات نوامبر شرکت می‌کنند طی اقداماتی قانونی عملا سوال‌هایی را درباره انتخابات 2020 ترویج دادند. اقداماتی شامل امضای نامه‌های کنگره که ادعا می‌کند مداخله نامناسب و تقلبی گسترده در رقابت 2020 رخ داده، حمایت از قانونی که به نظر می‌رسید برای حل مشکلاتی باشد که در دوران انتخابات شکل گرفتند و پیوستن به گروه جدید صداقت انتخابات که از بسیاری از این طرح‌ها تبعیت می‌کند. نامزدهایی که توسط روزنامه تایمز شناسایی شده‌اند شامل افرادی هستند که انتخابات 2020 را به دو شیوه باصراحت و زیرکانه زیر سوال برده‌اند.

عده‌ای کمتر از یک‌سوم افراطی‌ترین جمهوری‌خواهان بدون هیچ شواهدی اعلام کرده‌اند که در انتخابات 2020 تقلب یا دزدی شده است.

از میان عده کمتری از نامزدهایی که صراحتا اعلام کرده‌اند انتخابات دزدیده شده، نزدیک به 36 نفر شانس برنده شدن در انتخابات را دارند. کای آی‌وی، فرماندار وقت آلاباما، لانس گودن، نماینده تگزاس و مت گائتس، نماینده فلوریدا، هر سه توئیت‌های نادرستی را، گاهی چندین بار، منتشر کرده‌اند که انتخابات دزدیده شده است. نامزدهای جدید مجلس سنا مانند مایک کالینز از جورجیا، جو کنت از ایالت واشنگتن و آنا پائولینا لونا از فلوریدا نیز از نمونه‌های دیگری هستند. مایک کالینز در ویدیوی اخیر خود در حالی که با یک سلاح به سمت دوربین حرکت می‌کند، می‌گوید: «شما رای‌های قانونی که در ایالت جورجیا به صندوق ریخته شده‌اند را می‌شمارید؟ دونالد ترامپ برنده این ایالت بود. ختم کلام.» کالینز در انتهای ویدیو به شی‌ای که به نظر می‌رسد دستگاه رای‌گیری باشد شلیک می‌کند و منفجر می‌شود. جو بایدن با بیش از 11هزار رای در ایالت جورجیا برنده شده بود.

بیشتر افرادی که نسبت به نتیجه انتخابات 2020 مرددند، آن را به کلی انکار نکرده‌اند. اما شک خود را با پیشنهادهایشان، ‌گاهی به‌طور مرتب بیان کرده‌اند. آنها می‌گویند سوال‌های بی‌پاسخی وجود دارد یا بررسی‌های بیشتری باید درباره آنها انجام شود.

برخی از آنها می‌گویند که نمی‌دانند چه کسی برنده حقیقی انتخابات است یا اینکه قبول کرده‌اند جو بایدن رئیس‌جمهور است، اما لزوما نه به خاطر اینکه منصفانه برنده شده است. برخی دیگر می‌گویند که در انتخابات بی‌نظمی و دخالت‌هایی وجود داشته اما شاید تاثیری در نتایج نداشته‌اند. ‌

بقیه حرف خود را عوض کرده‌اند. مل دان بولداک، نامزد مجلس سنا از نیوهمپشایر. در مناظره‌ای که در ماه آگوست برگزار شد، بولداک گفت: «به همراه 120 ژنرال و دریاسالار نامه‌ای را امضا کردم که می‌گفت ترامپ برنده انتخابات است و لعنتی، من پای نامه‌ام می‌ایستم.» او در ادامه تاکید کرد: «من اسبم را عوض نمی‌کنم عزیزم.» اما در 15 سپتامبر عوض کرد. بولداک در فاکس نیوز اعلام کرد: «تحقیقات بسیاری درباره این موضوع انجام دادم. می‌خواهم قطعی بگویم که این انتخاب دزدیده نشده است.»

برخی از نامزدها استدلال‌شان را با مقایسه خود با دموکرات‌هایی که به نتایج آراء الکتورال کالج در سال‌های 1968، 2000، 2004 و 2016 اعتراض کرده‌اند، نشان داده‌اند. در تمام این موارد، فقط عده کمی از دموکرات‌ها اعتراض کرده بودند که عملا تاثیری نداشته‌اند.

عده‌ای خود را با دموکرات‌هایی مقایسه کردند که می‌گفتند روس‌ها در انتخابات 2016 دست داشته‌اند (با اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که روسیه با پخش اطلاعات نادرست در آن انتخابات مداخله کرده است اما به طور مستقیم دخالت نداشته)

دلایل مطرح شده برای شک و تردید در انتخابات در طیف گسترده‌ای قرار گرفته اما اکثر آنها حول محور شیوه رای‌گیری و مداخله می‌چرخند. عده‌ای از نامزدها مشکلات خود را با سخت‌افزارهای رای‌گیری، گاهی به طور مبهم و گاهی با اشاره مستقیم به تئوری‌های مردود توطئه اعلام کرده‌اند. یکی از این تئوری‌ها شامل ماشین‌های رای‌گیری است که توسط شرکت «سیستم‌های رای‌گیری دومینیون» فروخته شده. این شرکت متهم است که رای‌ها را تغییر داده‌ تا روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند. دیگران هم گفته‌اند عده کثیری از مردم از شناسنامه‌های افرادی استفاده کرده‌اندکه در قید حیات نیستند و تقلب کرده‌اند اما چندین تحقیق و بررسی نشان داده‌اند که جعل هویت رای‌دهندگان غیرمعمول است.

پسر جو بایدن نیز به یکی از شخصیت‌های تکراری تئوری‌های توطئه حول محور انتخابات 2020 تبدیل شده است.

اخیرا یک تئوری ثابت‌نشده مبنی بر تبانی رسانه‌های خبری، فیس‌بوک و اف‌بی‌آی برای مداخله در انتخابات 2020 که احتمالا به منظور تغییر نتیجه انتخابات بوده، پس از حضور مارک زاکربرگ در پادکست برنامه جو روگن، توجه بیشتری را به خود گرفته است. زاکربرگ گفت که فیس‌بوک موقتا دسترسی به ماجراهای خبری منفی در نیویورک‌پست را که درباره هانتر بایدن است، چند هفته قبل از انتخابات به خاطر هشدارهای اف‌بی‌آی به این کمپانی محدود کرده است. (هم زاکربرگ و هم اف‌بی‌آی گفته‌اند که این هشدار معمولا درباره مداخلات خارجی است و نه لزوما هانتر بایدن.)

مسئله‌ای که نامزدهای جمهوری‌خواه به‌طور اتفاقی از پرداختن به آن خودداری می‌کنند این است که اقدامات آنها به ندرت بازتابی از دیدگاه رای‌دهندگان است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت رای‌دهندگان حامی حزب جمهوری‌خواه باور ندارند که جو بایدن برنده قانونی انتخابات گذشته آمریکا باشد. حتی تلاش‌های جمهوری‌خواهان باسابقه برای از بین بردن این دیدگاه خیلی سریع ناکام ماند. کوری گوستافسون، نامزد انتخابات کنگره از ایالت کالیفرنیا در مصاحبه‌ای می‌گوید هر نامزدی که برای مقامی دولتی اقدام می‌کند باید صراحتا و بی‌چون و چرا اعلام کند که نتایج انتخابات 2020 معتبر است و ششم ژانویه یورشی خشونت‌آمیز بود و فاقد صلاحیت خدمت کردن است. گوستافسون شانس کمی برای برنده شدن دارد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی