| کد مطلب: ۲۱۱۶

رفــراندومی بـرای بـایـدن

رفــراندومی بـرای بـایـدن

شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و سنای آمریکا چقدر است؟

شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و سنای آمریکا چقدر است؟

جو بایدن در همه جای آمریکا محبوبیت خود را از دست داده است. نگرانی از شرایط اقتصادی افزایش یافته و حق سقط جنین همچنان مقبول است، اما مشکلات اجتماعی اغلب در اولویت دوم قرار می‌گیرند. دموکرات‌ها در حوزه‌های رای‌گیری که سقط جنین برای رای‌دهندگان مهم است و در ایالت‌هایی که مقامات کنونی محبوبیت دارند، شرایط خوبی دارند. اما در چهار ناحیه، دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان رقابت تنگاتنگی دارند که سه ناحیه از آنها در انتخابات 2020 به جو بایدن رای داده بودند. در دو ماه گذشته نظرسنجی‌هایی که به جمع و تفریق آرای نامزدهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پرداختند، تلاش کردند از سوگیری و متمایل شدن به یک حزب جلوگیری کنند. در جریان برخی از انتخابات‌ها مانند آنچه در سال‌های 2016 و 2020 اتفاق افتاد، شاهد خطاهای احتمالی بوده‌ایم. در آن سال‌ها، نظرسنجی‌ها معمولا میزان حمایت از دموکرات‌ها را دست‌بالا می‌گرفتند. این همان شلیک اشتباهی است که ناظران از آن می‌ترسند. اگر دموکرات‌ها بتوانند 52 کرسی مجلس سنا را به دست آورند - دو کرسی بیشتر از تعدادی که الان در اختیار دارند - تغییرات کمی در دولت فدرال اتفاق می‌افتد. اما اگر دموکرات‌ها فقط 47 یا 48 کرسی به‌دست آورند، تحولات بزرگی رخ خواهد داد.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا معمولا رفراندومی برای حزب حاکم محسوب می‌شود و دموکرات‌ها روز سه‌شنبه باید از سال‌ها سابقه سیاسی خود در کنترل مجلس سنا دفاع کنند. دموکرات‌ها 50کرسی از مجلس سنا به‌علاوه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که رای غلبه بر تساوی را دارد، کنترل می‌کنند. انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 در فضای سیاسی بی‌سابقه‌ای در حال رخ دادن است. این انتخابات نوعی ارزیابی ملی است که برای اولین بار پس از آغاز همه‌گیری کرونا، بعد از حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا و در دوران پس از ممنوعیت سقط جنین برگزار می‌شود. درحالی که جمهوری‌خواهان با سوار شدن بر موج اقتصاد متلاطم، تورم بالا، نگرانی از جرم و جنایت برای خود رای جمع می‌کنند، بحث بر سر حق سقط جنین و نگرانی‌ها از خشونت با اسلحه، دست دموکرات‌ها در انتخابات سنا را بالا نگه داشته است.

با اینکه به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها انتخابات مجلس نمایندگان را از دست می‌دهند، سوال اینجاست که آیا این فضای عجیب و غریب کنونی می‌تواند به حزب دموکرات کمک کند؟ از سال 2002 یعنی از زمان جرج بوش تاکنون حزب رئیس‌جمهور وقت، اکثریت خود در انتخابات میان‌دوره‌ای را از دست داده است. موفقیت دموکرات‌ها بیشتر بستگی دارد که نامزدهای سنا بتوانند از محبوبیت کم بایدن و جو حاکم فراتر روند. محبوبیت بایدن در چهار ایالت کاهش بسیاری پیدا کرده است. رقابت در آریزونا، جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا بسیار تنگاتنگ است.

نتایج نظرسنجی سی‌ینا کالج و نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد بسیاری از رای‌دهندگان می‌خواهند جمهوری‌خواهان برنده مجلس سنا باشند، اما برای ایالت خود ترجیح می‌دهند به یک دموکرات رای دهند.

با اینکه بایدن در سال 2020 در این چهار ایالت برنده انتخابات بود، اما اکثریت جزئی رای‌دهندگان گفته‌اند ترجیح می‌دهند به نامزدی رای دهند که باور دارد دونالد ترامپ برنده انتخابات سال 2020 بوده یا اینکه اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد. نتیجه انتخابات 2020 همچنان مشکل اصلی ترامپ است که در کمپین‌های انتخاباتی در حمایت از نامزدهای جمهوری‌خواه که هزاران نفر را از سراسر آمریکا جلب می‌کند، در این‌باره صحبت می‌کند.

مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی

در آریزونا ایالتی که هر دو حزب در دادگاه بر سر ممنوعیت کامل سقط جنین مبارزه می‌کنند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که موضوع سقط جنین برای رای‌دهندگان مهم است. درحالی‌که رای‌دهندگان در سه ایالت دیگر نشان می‌دهند که مشکلات اقتصادی بهانه اصلی رای دادن‌شان است. حدود 44درصد از رای‌دهندگان در آریزونا مشکلات اقتصادی و 40درصد دیگر موضوعات اجتماعی را دلیل انتخاب نامزد موردنظر خود مطرح کرده‌اند. از میان رای‌دهندگانی که به نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه رای می‌دهند، دموکرات‌ها افراد تحصیل‌کرده را در سراسر این چهار ایالت به خود جذب می‌کنند و در مقابل، جمهوری‌خواهان حمایت رای‌دهندگانی را دارند که به کالج نرفته‌اند.

اگر دموکرات‌ها بازنده انتخابات روز سه‌شنبه باشند، به دلایل از دست دادن کرسی‌های کنونی خود در کنگره نیست، بلکه رقابت بر سر کرسی‌های آزاد این نتیجه رقم خواهد خورد. کرسی آزاد مربوط به حوزه رای‌گیری جدیدی است که هر کدام از احزاب (نه فقط حزب مخالف) باید کار خود را از صفر شروع کنند.

جمهوری‌خواهان برای تسلط بر مجلس سنا به یک کرسی و برای مجلس نمایندگان فقط به پنج کرسی نیاز دارند. براساس آخرین رتبه‌بندی‌های گزارش کوک‌پلیتیکال، دستکاری در مرزبندی‌های منطقه الکتورال نشان می‌دهد تعداد کرسی‌های رقابت واقعی امسال به 59کرسی از 435 کرسی کل کاهش یافته است. از میان این تعداد کرسی، 19کرسی یا کرسی آزادند یا کرسی جدیدی که با تقسیم‌بندی‌های مجدد تشکیل شده‌اند. رتبه‌بندی کوک پنج کرسی را در پوشه «احتمالا جمهوری‌خواه» قرار می‌دهد که برای آنها رقابت سنگینی شکل نگرفته است.

چرا جذب کرسی‌های آزاد برای احزاب کار سخت‌تری است؟‌

چندین دلیل وجود دارد؛ اول اینکه مقاماتی که در آن حوزه انتخاباتی مشغول به کارند برای خود اسم و رسمی ساخته‌اند. آنها برند خود را دارند. به‌طور کلی اگرچه رای‌دهندگان از مجلس نمایندگان آمریکا شکایت دارند اما در کل، قانون‌گذار حوزه خود را دوست دارند. افرادی که الان روی کار هستند می‌توانند با استفاده از شبکه‌هایی که در اختیار دارند حمایت مالی برای خود کسب کنند. ساختار کمپین آنها از پیش مشخص شده و یک کارمند مورد اعتماد حاضر و آماده در اختیار این نامزدها قرار دارد. آنها نیازی ندارند نگران رقیب اصلی خود باشند. جسی فرگوسن، استراتژیست پیشکسوت دموکرات می‌گوید:‌ «نامزدهای کرسی‌های آزاد با هر تعریفی از خود وارد نمی‌شوند که همین موضوع، آنها را در برابر آنچه که رقیب‌هایشان تعریف کنند، آسیب‌پذیر می‌کند.» تمام این موارد به این معنی است که فضای سیاسی ملی آمریکا می‌تواند در رقابت‌های آزاد نقش تصمیم‌گیرنده‌ای داشته باشد. در این انتخابات تعداد رای‌دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند بسیار کمتر است. اما این جمعیت که توجه کمتری به سیاست دارند و همانند حامیان تندروی احزاب، ایدئولوژی ثابتی ندارند، معمولا در شرایط اقتصادی موجود کفه ترازو را سنگین‌تر می‌کنند. در جایی که دموکرات‌ها تصور می‌کنند برای کسب کرسی آزاد شانس دارند، معمولا به این دلیل است که ویژگی‌های اساسی آن منطقه به نفع آنهاست یا نامزدهای این مناطق نسبتا شناخته‌شده هستند.

نظرسنجی‌های جهت‌دار

اگر نظرسنجی‌ها حمایت از دموکرات‌ها را دست‌کم گرفته باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ خیلی از نظرسنجی‌هایی که در هفته‌های منتهی به کمپین انتخابات میان‌ترم منتشرشده از سوی مراکزی بوده که یا صراحتا به مشتریان جمهوری‌خواه خود وابستگی داشته‌اند یا به سادگی آمار و ارقامی را منتتشر می‌کنند که به نفع حزب‌شان است. مجله اکونومیست براساس طرحی به بررسی نظرسنجی‌های رقابت نامزدهای سنا در ایالت نیوهمپشایر پرداخته و به این نتیجه رسیده که تمام هفت نظرسنجی‌ای که از اول اکتبر توسط کمپانی‌های نظرسنجی انجام شده به شدت به نفع جمهوری‌خواهان بوده است. پیش‌بینی کارشناسان اکونومیست نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان به‌راحتی می‌توانند برنده انتخابات مجلس نمایندگان باشند اما پیش‌بینی انتخابات مجلس سنا کار دشواری است؛ با اینکه شواهد نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان قدرت بیشتری داشته باشند.

در فلوریدا چه اتفاقی می‌افتد؟

انتخابات در فلوریدا همیشه استرس‌زاست. رای‌دهندگان باید تا آخر شب برای دیدن نتایج رای‌گیری در این ایالت منتظر بمانند. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر دو به یک اندازه معتقدند که می‌توانند برنده این ایالت باشند. تعداد رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده از حزب دموکرات در این ایالت از حزب جمهوری‌خواه کمتر است. در دو هفته گذشته، نظرسنجی‌های متعددی نشان دادند که ران دوسانتس، فرماندار فلوریدا و مارکو روبیو سناتور این ایالت، هر دو از حزب جمهوری‌خواه پیش‌رو هستند.

اوان راس، مشاور پیشکسوت دموکرات به پلیتیکو می‌گوید: «موضوع تمام شده است. اتفاق‌های خوبی نخواهد افتاد». راس درباره رقابت فرمانداران فلوریدا صحبت می‌کرد که می‌تواند آن را به هر رقابت بزرگتری تعمیم داد. از زمانی که کوبایی-آمریکایی‌های بیشتری به سمت دوسانتیس گرایش پیدا کرده‌اند، ممکن است باعث شود برای اولین بار از سال 2002 یک فرماندار جمهوری‌خواه روی کار بیاید. برای همین است جو بایدن و دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در روزهای باقیمانده به انتخابات در این ایالت کمپین زده‌اند. یک هفته پیش پنج میلیون و 800هزار نفر در رای‌گیری زودهنگام ایالت فلوریدا شرکت کرده‌اند. برای آمریکایی‌ها که با افزایش تورم و جهش قیمت گاز زندگی می‌کنند، اقتصاد مهم‌ترین مسئله‌ای است که آنها را به پای صندوق‌های رای می‌آورد.

در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا، هم‌اکنون نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه برای کسب 35 کرسی از 100 کرسی سنا رقابت می‌کنند. با اینکه بیشتر نظرسنجی‌ها نتیجه را به نفع جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد اما دموکرات‌ها شانسی برای تغییر نتیجه در چندین ایالت را به نفع خود دارند مانند نیوهمپشایر و کلورادو. بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان مشارکت در اکثر ایالت‌ها بالا بوده و کارشناسان شاهد انرژی جمهوری‌خواهان و اشتیاق دموکرات‌ها در میدان‌های اصلی نبرد هستند. اما تغییر شیوه رای‌گیری، پیش‌بینی نتیجه را سخت‌تر کرده است. آمریکایی‌های مضطرب و قطبی‌شده به مکان‌های رای‌گیری زودهنگام هجوم آورده‌اند یا از طریق پست رای خود را ارسال کرده‌اند. میزان مشارکت در اکثر ایالت‌ها با سطح بی‌سابقه انتخابات سال 2018 برابری می‌کند و رای‌دهندگان تنش‌های بالا گرفته بر سر روند دموکراتیک رای‌گیری را از نزدیک نظاره می‌کنند. انرژی بالا قبل از روز انتخابات درحالی‌که نشانه‌هایی از امید برای هر دو حزب وجود دارد، همانطور که به دنبال یافتن نشانه‌هایی از ضعف و قدرت یکدیگر می‌گردند، بازتابی از این موضوع است که چگونه شیوه رای دادن یک ملت پس از دوران همه‌گیری کرونا و هرج و مرجی که دونالد ترامپ پس از انتخابات 2020 راه انداخت، وارد وادی ناشناخته‌ای شده است.

امروزه آمریکایی‌های بیشتری پیش از روز انتخابات یا به صورت حضوری یا از طریق پست رای می‌دهند و در عین حال جمهوری‌خواهان بیشتری تمایل دارند از این شیوه‌های جدید خودداری کنند و در همان روز انتخابات به پای صندوق‌های رای بروند. موضوعی که باعث شده کارشناسان انتخابات و فعالان سیاسی در شمارش آرای اولیه احتیاط کنند. اما با این حال همه به دنبال دیدن اعداد هستند. جمهوری‌خواهان تا حد زیادی در سراسر آمریکا عملکرد بهتری دارند.

نتایج رای‌گیری زودهنگام در ایالت‌های کلیدی مانند نوادا و فلوریدا و در ایالت دموکرات کالیفرنیا نسبت به مجموع آرای انتخابات 2020 بیشتر است. اما در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا و آریزونا که رقابت بزرگی میان نامزدهای سنا و فرمانداری وجود دارد، شمارش آراء زودهنگام در همان سطح یا بیشتر از دو سال پیش است. تصویری که ارائه شده، تصویری از یک انتخابات میان‌دوره‌ای با تمایل بالا و اشتیاق گسترده جمهوری‌خواهان و تا حدی تنش‌های کمتر است که البته هنوز ناتمام است، چون تاکنون نزدیک به نیمی از ایالت‌ها میزان کل آرا را براساس حزب ثبت‌نام شده اعلام می‌کنند. نشانه‌های برتری جمهوری‌خواهان همسو با نظرسنجی‌هایی است که در روزهای باقیمانده به انتخابات، شانس قوی‌تری دارند. کمپین‌هایی که با بی‌سابقه‌ترین واکنش‌ها به رئیس‌جمهور دوره اولی و نارضایتی گسترده رای‌دهندگان از مسائل اقتصادی همراه بود. مایکل مک‌دونالد، کارشناس مشارکت رای‌دهندگان در دانشگاه فلوریدا به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «اگر به ایالت‌هایی که رقابت داغی در آنها شکل گرفته، نگاه کنید، دموکرات‌ها در ارسال برگه‌های پستی همانند جمهوری‌خواهان یا بهتر از آنها عمل کرده‌اند. اما در ایالت‌های دیگر دموکرات‌ها عملکرد خوبی ندارند.»

احزاب مختلف رویکردهای متفاوتی در شیوه تشویق رای‌دهندگان به رای دادن دارند. دموکرات‌ها از اعضای حزب خود می‌خواهند که در رای‌گیری زودهنگام شرکت کنند؛ یا حضوری یا پستی. اما بسیاری از جمهوری‌خواهان انتقادات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین را درباره رای‌های پستی در انتخابات 2020 تکرار می‌کنند و با محکوم کردن این شیوه‌ها از رای‌دهندگان می‌خواهند تا پیش از انتخابات یا در روز رای‌گیری به صورت حضوری رای دهند.

داده‌های نوادا ایندیپندنت نشان می‌دهد که مجموع آرا از کانتی‌های روستایی و جمهوری‌خواه حاکی از مشارکت بالا و زودهنگام است، درحالی‌که آمار کلارک کانتی، قلب قدرت دموکرات‌ها در ایالت لاس‌وگاس پایین‌تر از حد عادی است. ایالت نوادا دارای سیستمی غیرمتمرکز است که در آن برخی از کانتی‌ها مجموع آرا را به صورت روزانه اعلام می‌کنند. بسیاری از کانتی‌ها این نتایج را هفتگی اعلام می‌کنند.

در مجموع براساس داده‌های نظرسنجی جان کوویلون که سابقه همکاری با نامزدهای جمهوری‌خواه را دارد، پیشتازی دموکرات‌ها را در مشارکت زودهنگام، سه درصد گزارش کرده که حزب جمهوری‌خواه را بسیار عقب‌تر از پیش‌تازی‌های پیش از موعد انتخابات‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

فقدان شور و اشتیاق دموکرات‌ها در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، به‌شدت در ایالت فلوریدا مشهود است؛ ایالتی که رقابت انتخاباتی نامزدهای مجلس سنا و فرمانداری توجه ملی زیادی به خود جلب نکرده و نظرسنجی‌ها از پیش‌رو بودن نامزدهای جمهوری‌خواه، سناتور مارکو روبیو و فرماندار ران دیسانتیس در رقابتی سالم خبر می‌دهد. داده‌های «پروژه انتخابات ایالات متحده» نشان می‌دهد حدود 23درصد از جمهوری‌خواهان در فلوریدا در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند. میزان مشارکت دموکرات‌ها 21درصد بوده است. دموکرات‌ها سال‌هاست که در روز انتخابات مشارکت قابل‌توجهی دارند. در ایالتی مانند جورجیا که پیشتازی حزب را در رای‌گیری زودهنگام مشخص نمی‌کنند، به سختی می‌توان تشخیص داد که کدام حزب پیشرو است. میزان مشارکت در ایالت جورجیا رو به افزایش است. از روز پنجشنبه تاکنون بیش از 1/2میلیون نفر در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند که 8/1میلیون نفر از تعداد کل مشارکت‌کنندگان در انتخابات سراسر 2018 بیشتر است.

دموکرات‌ها امیدوارند که با حضو پرشور سیاه‌پوستان که در انتخابات 2020 به شدت از نامزدهای دموکرات حمایت کردند، در رقابت‌های تنگاتنگ سنا و فرمانداری ایالت جورجیا نتیجه را به نفع دموکرات‌ها بچرخانند. محتمل‌ترین سناریو این است که جمهوری‌خواهان به آن پنج کرسی که برای به دست آوردن قدرت نیاز دارند، دست پیدا می‌کنند. نظرسنجی‌هایی که در ایالت‌های کلیدی به‌طور مرتب انجام می‌شوند، نشان می‌دهند که دموکرات‌ها می‌توانند برنده مجلس سنا باشند. براساس این نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ها در ایالت‌های پنسیلوانیا و آریزونا پیشرو هستند. اما پیش‌بینی مجلس نمایندگان کمی مشکل‌تر است، چون هیچ نظرسنجی بی‌طرفانه و غیرحزبی وجود ندارد.

نیت کوهن، تحلیل‌گر سیاسی نیویورک‌تایمز معتقد است که اگر دموکرات‌ها همان شیوه‌ای را که برای جمع‌آوری آرای مجلس سنا برای مجلس نمایندگان نیز به کار ببرند، می‌توان تصور کرد که بتوانند نتیجه مشابهی را در این انتخابات رقم بزنند. اما با این حال بیشتر تحلیل‌ها نتیجه مجلس نمایندگان را به نفع جمهوری‌خواهان نشان می‌دهند. دموکرات‌ها برای پیروزی در مجلس سنا اعتماد به نفس بیشتری دارند، چون در آنجا فقط باید از 14 کرسی خود دفاع کنند، درحالی‌که جمهوری‌خواهان باید از 21 کرسی دفاع کنند. اگر جمهوری‌خواهان برنده هر دو مجلس کنگره آمریکا باشند، موقعیت خوبی برای جلوگیری از اهداف قانونی بایدن و علاقه‌ای برای تبدیل بایدن به یک رئیس‌جمهور ناموفق دارند. جمهوری‌خواهان می‌توانند تحقیقات درباره پسر جو بایدن، هانتر بایدن و دیگر مقامات حزب دموکرات را آغاز کنند. اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس سنا را به‌دست آورند می‌توانند تمام انتصاب‌های کابینه و قضایی را منحل کنند، مثلا اگر کرسی خالی در دادگاه عالی ایجاد شود انتخابات میان‌ترم پیچیدگی دیگری نیز دارد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی