| کد مطلب: ۶۳۰۲

اوکراین باید به ناتو بپیوندد ‏

اوکراین باید به ناتو بپیوندد ‏

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با اشپیگل:

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با اشپیگل:

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو از آلمان درخواست کرده تا بودجه دفاعی خود را به‌سرعت افزایش دهد و انتظار دارد به‌زودی مذاکراتی برای ارسال جت‌های جنگنده برگزار شود.

آقای استولتنبرگ، ماه گذشته که به اوکراین سفر کردید، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از غرب خواست تسلیحات دوربرد، جنگنده‌های ساخت کشورهای غربی و تانک‌های بیشتری را در اختیار کشورش قرار دهند. آیا اوکراین از حمایت کافی ناتو برخوردار است؟

میزان حمایت‌های متحدان ناتو از اوکراین بی‌سابقه است. آنها تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، توپخانه‌های مدرن و سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته را به اوکراین می‌فرستند. آلمان با ارسال تانک‌های لئوپارد 2 و سامانه‌های دفاع هوایی مانند آیریس-تی و پاتریوت نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه بر این، شرکای ناتو طی دو ماه اخیر 9 واحد نظامی اوکراینی را تجهیز کرده و آموزش داده‌اند. متحدان ناتو تسلیحات را به دست اوکراینی‌ها می‌رسانند.

‌به‌‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها جت‌های جنگنده ساخت غرب را ارسال نمی‌کنند. آیا این کار اشتباه است؟

عرضه تسلیحات متناسب با تحولات جنگ صورت گرفته است. ارسال تسلیحات ضدتانک سبک در ابتدای جنگ اهمیت بسیاری داشت. بعد از آن، تمرکز‌ها روی هویتزر‌ها و پدافندهای دفاعی قرار گرفت و بعد از آن روی تانک‌ها.

‌آیا گزینه ارسال جت‌های جنگی، حداکثر تا زمانی که اوکراین ضدحملات خود را آغاز کند، روی میز قرار می‌گیرد؟‌

برخی از کشورها مانند لهستان و اسلواکی قبلا جنگنده‌های خود را بااینکه جنگنده‌های مدل MiG-29 طرح دوران شوروی هستند، ارسال کرده‌اند. ما چه با متحدان خود در ناتو و چه با اوکراین همواره درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که آیا برای ارسال جنگنده‌های غربی ضرورتی وجود دارد یا نه. انتظار دارم این موضوع در نشست وزرای دفاع ناتو در ماه ژوئن نیز بررسی شود. آنچه به اندازه عرضه تسلیحات اهمیت دارد، حفظ و نگهداری از آنهاست. تعداد فوق‌العاده زیاد مهمات و قطعات یدکی، به ظرفیت تعمیر و نگهداری هر روزه و 24 ساعته نیاز دارد.

‌روس‌ها هم همین مشکلات را دارند. قدرت نیروهای مسلح پوتین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جنگجویان روسیه ‌روحیه بد، تجهیزات بد، آموزش بد، لجستیک بد و رهبری بدی دارند. اما آنها کمبود کیفیت را اغلب با کمیت جبران می‌کنند. ما همچنین باید بدانیم که روس‌ها از نظر تجهیزات و نیرو در اوکراین شکست‌های قابل‌توجهی را متحمل شده‌اند، اما نیروهای هوایی و نیروهای دریایی این کشور کم‌وبیش بی‌عیب و نقص است. همین موضوع برای قابلیت‌های سایبری آنها نیز صدق می‌کند.

‌آیا فکر می‌کنید که اوکراینی‌ها برای ضدحملات فصل بهار تجهیزات کافی در اختیار دارند تا ولادیمیر پوتین را وادار کنند سر میز مذاکره بنشیند؟

‌اوکراینی‌ها قبلا در شمال این کشور، در خارکیف، در جنوب و در خرسون ثابت کرده‌اند که توانایی آزادسازی مناطق تصرف‌شده را دارند. حالا، ما آنها را برای آزادسازی مناطق بیشتری آماده می‌کنیم. البته که خود اوکراینی‌ها باید برای چگونگی و زمان آغاز حمله تصمیمات عملیاتی بگیرند.

‌در ماه مارس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا وعده دادند در عرض 12 ماه یک میلیون قطعه مهمات توپخانه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهند. این کشورها هنوز با عملی کردن این موضوع فاصله زیادی دارند و خرید مشترک مهمات نیز کارساز نبوده است.

من از مسئولیت‌پذیری اتحادیه اروپا و هماهنگی‌ها برای ارسال مهمات اعضای خود استقبال می‌کنم. جنگ در اوکراین کمبودهای انبارهای تسلیحات نظامی و ظرفیت تولید ما را نمایان کرده است. ما هم الان در حال بررسی این موضوع در ناتو هستیم. آلمان، فرانسه، ایالات متحده، نروژ و چندین کشور دیگر هم‌اکنون قراردادهایی را با صنایع نظامی خود امضا کرده‌اند که امکان افزایش تولید را فراهم می‌کند. با این حال در درازمدت فقط یک راه برای افزایش ظرفیت وجود دارد: باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

‌شما از ایده اختصاص 2درصد از تولید ناخالص داخلی به‌عنوان حداقل میزان افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو حمایت کرده‌اید. اما این 2درصد 9 سال پیش تنظیم شده بود و فعلا از میان 30 کشور عضو، فقط 7 کشور اعلام کرده‌اند که سال گذشته به این هدف رسیده‌اند. هدف از تعیین اهداف جدید زمانی که قبلی‌ها به نتیجه نرسیده‌اند، چیست؟

توافقی که به‌طور مشترک در سال 2014 در ولز به‌دست آوردیم تفاوت قابل‌توجهی را ایجاد کرده است. تا آن زمان، بودجه دفاعی رو به کاهش بود. اما از آن زمان افزایش پیدا کرده البته نه آن‌قدر که من دلم می‌خواهد.

‌آلمان همچنان به 2درصد نرسیده است.

آلمان، همانند بسیاری از متحدانش ابراز کرده به‌زودی قصد دارد به هدف 2درصد دست پیدا کند.

‌در حال حاضر به نظر نمی‌رسد دولت آلمان بتواند در بلندمدت این وعده خود را عملی کند.

انتظارم این است که تمام اعضای ائتلاف که به هدف 2درصد نرسیده‌اند، خیلی زودتر برای آن اقدام کنند. از تعهد آشکار آلمان برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه دفاعی و 100میلیارد یورویی که برای سرمایه‌گذاری دفاعی کنار گذاشته است، استقبال می‌کنم.‌ آلمان تصمیم گرفته تا هلی‌کوپترها و جنگنده‌های نسل پنجم را خریداری کند.‌ می‌خواهد سامانه‌های دفاع هوایی‌اش را تقویت کند. همه ما می‌دانیم که این موضوع زمان‌بر است. اما آلمان حداقل در مسیر درست حرکت می‌کند.

‌اگر توافق 2درصد تفاوتی ایجاد می‌کرد، چرا اهداف جاه‌طلبانه بیشتری را مشخص نکنیم، مثلا 5/2درصد یا 3درصد که می‌تواند توسعه را تسریع کند؟

خب، دوباره می‌گویم، تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار سران کشورها و دولت‌ها نیست. اما توصیه و انتظار من این است که تمام کشورهای عضو ائتلاف با یک تعهد قوی‌تری موافقت کنند. حتی اگر این عدد را تغییر ندهیم، معنای دیگری پیدا کرده است: در آینده، 2درصد دیگر هدف نخواهد بود، بلکه یک حداقل قطعی، یک کف، به شمار می‌رود که همه باید به آن برسند، نه در یک دهه بلکه در اسرع وقت.

‌دولت آلمان استدلال می‌کند که مسئله بیشتر ارائه توانایی‌های نظامی ضروری است تا تعیین یک عدد مشخص.

2درصد یک عدد تصادفی نیست. تمام متحدان با یک قابلیت‌های خاصی موافقت کرده‌اند که از نظر آنها ضروری است. اینها شامل توپخانه‌ها، تانک‌ها، مهمات، لجستیک، جنگنده، کشتی، زیردریایی و ارتباطات، همه مواردی هستند که برای دفاع از اعضای ما لازم است. اگر این موضوع را در نظر بگیرید، 2درصد کمترین میزانی است که ما نیاز داریم.

‌هر کدام از کشورهای عضو ناتو متعهد شده‌اند که امکانات مشخصی را برای این ائتلاف تامین کنند. چرا سالی یک بار شفاف‌سازی نمی‌کنید که کدام دولت به وعده‌هایش عمل کرده، کدام دولت نکرده؟

ما تلاش می‌کنیم تا حد امکان شفاف باشیم. درعین حال زمانی که درباره میزان دقیق امکانات صحبت می‌کنیم، هرگز به یک دشمن بالقوه این امتیاز را نمی‌دهیم که به تمام این اعداد دسترسی داشته باشد.

‌زمانی که در کی‌یف بودید، زلنسکی گفت حالا وقت آن رسیده که چشم‌انداز روشنی برای ورود اوکراین به ناتو بدهیم. در این باره چه انتظاری از نشست ناتو در اواسط ماه جولای در ویلنیوس دارید؟

من نمی‌توانم تصمیمات سران کشورها و دولت‌ها را پیش‌بینی کنم، اما می‌توانم بگویم که تمام کشورهای عضو ناتو موافقند که اوکراین باید به ناتو بپیوندد. این موضوع در نشست سال گذشته به وضوح مطرح و در ماه دسامبر نیز تکرار شد. اما وظیفه فوری ما در حال حاضر کمک به کی‌یف در این درگیری نظامی است.‌

‌این موضوع می‌تواند زمان زیادی طول بکشد. آیا می‌توانید تصور کنید ناتو این قانون نانوشته خود را نادیده بگیرد که می‌گوید هر کشوری که درگیری‌های حل‌نشده دارد نمی‌تواند به عضویت این ائتلاف دربیاید؟

ما باید مطمئن شویم که روسیه حمله به یک کشور مستقل و مطلق در اوکراین را ادامه نمی‌دهد. چندین طرح پیشنهادی روی میز قرار گرفته‌اند. پیمان امنیتی کی‌یف که پیش‌نویس آن توسط گروهی از کارشناسان از جمله اوکراینی‌ها و سلف من، آندرس فوگ راسموسن تهیه شد، تقویت توان دفاعی و بازدارندگی اوکراین را پیشنهاد می‌کند. این موضوع باید از طریق عرضه تسلیحات در مقیاس بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در قابلیت‌های دفاعی اوکراین انجام ‌شود. کشورهای دیگر طرفدار تضمین‌های مستقیم‌اند. درباره این موضوع باید مفصل صحبت کنیم.‌

‌این امکان وجود دارد که جنگ پس از حمله اوکراین به یک بن‌بست برسد و ما به آنچه که «درگیری منجمد» نام دارد برسیم؛ شرایطی که هیچ درگیری نظامی بزرگی در آن رخ نمی‌دهد اما به آتش زیر خاکستر تبدیل می‌شود. آیا از این موضوع نمی‌ترسید که پس از آن، حمایت از اوکراین از سوی غرب کاهش بیابد؟

پوتین با حمله به اوکراین مرتکب دو اشتباه بزرگ استراتژیک شد. یکی دست‌کم گرفتن کامل اوکراینی‌ها، مردم اوکراین، نیروهای مسلح و رهبری سیاسی آن بود. اما او ناتو و متحدانش را نیز دست‌کم گرفت. اتحاد و عزم متحدان ناتو و شرکایش در حمایت از اوکراین مرا تحت تاثیر قرار داده است. ناتو تا هر زمان که طول بکشد از اوکراین حمایت می‌کند.

‌اگر جنگ طولانی شود این موضوع می‌تواند تغییر کند. ما هم‌اکنون اولین نشانه‌های آن را می‌بینیم.

البته که در 31 کشور دموکراتیک صداهای متفاوتی وجود دارد. ممکن است اختلاف‌نظر داشته باشیم و شما همیشه می‌شنوید که این بخشی از جوامع دموکراتیک است. اما من مطمئنم جوامع آزاد ما می‌دانند که پیروزی پوتین چقدر می‌تواند برای آزادی، دموکراسی یا جمع‌گرایی خطرناک باشد. اگر پوتین در اوکراین به پیروزی برسد، این پیام مخابره می‌شود که وقتی که رهبران مستبد از قدرت نظامی خود استفاده می‌کنند، به هر آنچه می‌خواهند، می‌رسند.

‌شما یک سال پیش می‌خواستید از سمت دبیرکلی ناتو کناره‌گیری کنید و سپس به درخواست کشورهای عضو با تمدید حضور خود به مدت یک سال موافقت کردید. آیا می‌دانید جانشین شما در ویلنیوس چه کسی خواهد بود؟

من کاملا مطمئنم که متحدان ناتو جانشین عالی و خیلی خوبی را انتخاب می‌کنند.

‌اگر باز هم از شما درخواست کنند، ریاست خود را تمدید می‌کنید؟

هیچ برنامه‌ای به جز پایان دوره ریاستم در پائیز امسال ندارم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی