| کد مطلب: ۶۱۴۸

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

Al Jazeera newspaper

ناکارآمدی بمب‌های آمریکایی

به گفته کارشناسان و تصاویر ماهواره‌ای تجزیه و تحلیل‌شده، در نزدیکی قله‌ای از کوه‌های زاگرس در مرکز ایران، کارگران در حال ساخت یک تاسیسات هسته‌ای در عمق زمین هستند که به‌احتمال زیاد فراتر از برد آخرین سلاح ایالات متحده است که برای نابودی چنین مکان‌هایی طراحی شده است. عکس‌ها و فیلم‌های Planet Labs PBC نشان می‌دهد که ایران در حال حفر تونل در کوهی نزدیک به سایت هسته‌ای نطنز است که در بحبوحه بن‌بست تهران با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش، بارها مورد حملات خرابکارانه قرار گرفته است. با توجه به اینکه این کشور پس از فروپاشی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، اکنون اورانیومی تولید می‌کند که نزدیک به سطح درجه تسلیحات است، این تأسیسات تلاش‌های غرب برای متوقف کردن تهران را از توسعه بالقوه بمب اتمی، که ایران به دنبال آن بودن را انکار می‌کند، پیچیده می‌کند. این گزارش روز دوشنبه در بحبوحه اوج‌گیری تنش‌های ایران و آمریکا و بن‌بست دیپلماسی بین دو کشور منتشر شده است. این ماه پنج سال از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای چندجانبه که باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصادش کاهش دهد، گذشت. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اعمال و اجرای یک رژیم تحریمی سختگیرانه علیه ایران و صنایع نفت و پتروشیمی آن ادامه داده است. در همین حال، تهران در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بوده است. بایدن که در زمان امضای توافقنامه 2015 معاون رئیس‌جمهور باراک اوباما بود، قول داده بود که این پیمان را احیا کند، اما دورهای متعدد مذاکرات غیرمستقیم در دو سال گذشته نتوانسته آن را احیا کند. به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان بین‌المللی تخمین می‌زنند که ذخایر ایران بیش از 10 برابر توافق دوران اوباما باشد و اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت «چندین» بمب هسته‌ای برای تهران وجود دارد. ایالات متحده و اسرائیل - که به‌طور گسترده تصور می‌شود زرادخانه هسته‌ای مخفی خود را دارند - گفته‌اند که به ایران اجازه نمی‌دهند سلاح هسته‌ای بسازد. کاخ سفید در بیانیه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است، اما رئیس‌جمهور همچنین گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.» نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالات آسوشیتدپرس در مورد این موضوع، گفت: «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شفاف و تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»
پروژه جدید در کنار نطنز در حدود 225 کیلومتری (140 مایلی) جنوب تهران در حال ساخت است. نطنز از دو دهه پیش که وجود آن مشخص شد، محل نگرانی بین‌المللی بوده است. این تأسیسات که توسط باتری‌های ضدهوایی، حصارها و سپاه پاسداران ایران محافظت می‌شود، در 7/2 کیلومتر مربع (1 مایل مربع) فلات مرکزی ایران گسترده شده است. عکس‌های ماهواره‌ای که در ماه آوریل توسط Planet Labs PBC گرفته شده و توسط AP تحلیل شده است، نشان می‌دهد که ایران در کوه کولنگ گز لا یا «کوه کلنگ» که درست فراتر از حصار جنوبی نطنز است، تونل می‌زند. مجموعه متفاوتی از تصاویر تجزیه و تحلیل‌شده توسط مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین نشان می‌دهد که چهار ورودی به دامنه کوه حفر شده است، دو ورودی به سمت شرق و دو ورودی دیگر در غرب. هرکدام 6 متر (20 فوت) عرض و 8 متر (26فوت) ارتفاع دارند. استیون د لا فوئنته، که رهبری تجزیه و تحلیل کار تونل را برعهده داشت، گفت: «نابود کردن این تونل‌ها با استفاده از سلاح‌های متعارف، مانند... یک بمب سنگرشکن معمولی، بسیار سخت‌تر خواهد بود.» تأسیسات جدید نطنز احتمالاً حتی عمیق‌تر از تأسیسات فردو ایران، در زیر زمین قرار دارد. به گفته ارتش ایالات متحده، چنین تأسیسات زیرزمینی ایالات متحده را به ساخت بمب GBU-57 سوق داد که می‌تواند حداقل 60 متر (200 فوت) از زمین را قبل از انفجار شخم بزند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی