| کد مطلب: ۱۶۴۳۷

محبوب آذربایجان

محبوب آذربایجان

در حادثه سقوط هلی‎کوپتر رئیس‌جمهور یکی از همراهان او، سیّدمحمّدعلی آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان بود که به‌تازگی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه گذشته، پیروز رقابت شده بود و بنا بر آمار آل‌هاشم با ۸۳۴ هزار و ۱۰۸ رای اعلام شده رکوردار آرای نمایندگان ادوار خبرگان این حوزه انتخابیه بود و در این حادثه شهید شد.

طی سال‎های گذشته آل‌هاشم را با سخنرانی‌هایش در خطبه‎های نمازجمعه تبریز در رسانه‎ها می‎شناسیم. آنجا که خطاب به مسئولان و مردم کشور آذربایجان از آنها می‎خواهد «دست از صادرات نفت به اسرائیل بردارند چراکه جمهوری آذربایجان بیش از ۶۰ درصد نفت رژیم کودک‌کش صهیونیستی را تامین می‌کند از این‌رو نفت آذربایجان می‌تواند مشتریان دیگر داشته باشد و نباید اقتصاد کشور را به یک رژیم کودک‌کش وصل کرد.(آبان‌ماه ۱۴۰۲)» یا پیش از انتخابات دور دوم مجلس اخیر از کاندیداها می‎خواهد که «از تخریب هم دست بردارند».

البته او در سخنرانی‎هایش بارها دولت را نیز خطاب قرار داده که به معیشت مردم توجه کنند. چنانچه در یکی از خطبه‎های نمازجمعه گفته بود:«از مسائل مهم مردم موضوع نان است؛ صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها مردم را به زحمت انداخته است و متاسفانه مشکل‌مان همچنان پابرجاست. امید است دولت سهولت در خرید و تامین نان را جدی بگیرد؛ چراکه مسئله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است و دولت باید در کلان خود این موضع را ‌حل کند. این موضوع مربوط به استان ما نیست و باید دولت یک فکری بکند و در استان آذربایجان‌شرقی نیز مسئولان غله و فرماندار تبریز به صورت جدی به این موضوع عنایت داشته باشند.(۲ تیر ۱۴۰۲)»

و به گفته مردم تبریز که در نمازجمعه‎های او حضور داشتند؛ او رابطه خوبی با مردم داشته و پیگیر مشکلات آنها بود. از جمله خاطراتی که از او توسط مردم تبریز نقل می‎شود این است که وقتی او به‌عنوان امام جمعه تبریز منصوب شد؛ از جمله کارهایی که کرد این بود که دستور داد نرده‌های مصلی را که بین مردم و مسئولان فاصله می‎انداخت، بردارند.

البته او فقط در جایگاه امام جمعه تبریز فعالیت نکرده است. آل‌هاشم که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و عضو شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه بود؛ در سال‌های گذشته با ارتش نیز همکاری داشت و پس از آنکه مدتی در جبهه حضور داشت با حکم مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در ارتش نیز منصوب شده بود، در سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ نیز رئیس سازمان عقیدتی سیاسی این نهاد شد.

بنا بر خاطراتی که درباره او در این دوران هست؛ او همواره رابطه مناسب و تعامل خوبی با مردم و همکارانش داشته است تا جایی که سربازان در ارتش هم خاطرات خوشی را از هم‌صحبتی و همراهی او نقل کرده‌اند.

او همچنین مسئول ستاد نمازجمعه تبریز، مسئول عقیدتی-سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش، رئیس عقیدتی-سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، رئیس اداره عقیدتی-سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی-سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، جانشین اداره عقیدتی-سیاسی نیروی دریایی ارتش، جانشین اداره عقیدتی-سیاسی نیروی زمینی ارتش، معاون هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، جانشین سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا، رئیس اداره عقیدتی-سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا بوده است.

درباره زندگی شخصی و تحصیلات او هم اطلاعاتی که وجود دارد این است که محمدعلی آل‌هاشم، فرزند سیدمحمدتقی آل‌هاشم از روحانیون تبریز بوده است که تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذرانده و سپس برای تحصیل علوم دینی به قم رفت و تا مقطع سطح چهار حوزوی را سپری کرد.

او از شاگردان مقام رهبری در درس خارج به مدت ۱۴ سال بود و همچنین مدرک دکترای فقه و مبانی را داشت. طی ساعات پس از انتشار خبر سقوط هلی‎کوپتر، سخنان آل‌هاشم با زبان ترکی در برابر رهبری پربازدید بود. سخنانی که نشان از نوع رابطه صمیمی و همراهانه او با رهبری داشته است و در سخنانش بر ارتباط تنگاتنگ میان مردم تبریز و رهبری و نظام پرداخته است.

او در سن ۶۲ سالگی در پی حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه شهید شد. امروز مراسم تشییع او و سایر شهدای این حادثه در تبریز برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی