| کد مطلب: ۱۳۲۲۵

مانع دیکتاتوری شوید

مانع دیکتاتوری شوید

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره تاثیر مشارکت ضعیف در انتخابات بر آینده کشور گفت: «یک انتخابات پرفروغ، یک سرمایه ملی در کشور است و این مسئله در مراودات بین‌المللی لحاظ می‌شود. نکته مهم دیگر این است که خود نهاد انتخابات را نباید در کشور تضعیف کرد. اگر این نهاد انتخابات ضعیف شد، هم در داخل کشور مشکل‌ساز می‌شود و هم در خارج از کشور.» او ادامه داد: «این موضوع در داخل کشور زمینه دیکتاتوری را فراهم می‌کند و مردم مجبورند اقلیت را بپذیرند. این مسئله برای مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کند و انتخابات از اعتبار می‌افتد. در خارج از کشور نیز عدم اعتنا است، یعنی صحنه بین‌المللی، صحنه تمرکز بر روی جایگاه دولت‌ها است که آیا پشتوانه واقعی دارند یا خیر.»

باید دولت وحدت ملی تشکیل شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روند یکدست‌سازی در کشور گفت: «این فکر کمی در کشور لانه کرده، ولی خوب نیست. به نظر من درست نقطه مقابل این فکر باید در کشور پیاده شود. یعنی دولت وحدت ملی باید در کشور ایجاد شود. یعنی همه رجال سیاسی که فکری برای اداره کشور دارند، افکار مترقی برای کشور دارند، تخصص دارند، باید در حکومت حضور داشته باشند. چرا این حرف را عرض می‌کنم؟ من در این تجربه ۴ دهه خود در حکومت، دیده‌ام که افراد چپ یا راست بوده‌اند، اصلاح‌طلب یا اصولگرا. به نظرم هیچ‌کدام از این جریانات ظرفیت رساندن بار مسئولیت کل مردم ایران را ندارند. یعنی سطح نخبگی در ملت ایران خیلی بیشتر از حد این جریانات سیاسی است و ما باید آن را بپذیریم.» او ادامه داد: «اگر دولت‌ها و مجلس جریانات سیاسی را به مشارکت دعوت کنند، جدا از اینکه عقبه مردمی‌شان قوی می‌شود، فکرشان نیز قوی‌تر می‌شود یعنی زمانی که تضارب آرا ایجاد می‌شود، فکر هم قوی‌تر می‌شود. بله، ممکن است که سرعت عمل کاهش پیدا کند، ولی دقت عمل را بالا می‌برد.»

رای اعتراضی پرهزینه است 

لاریجانی درباره فضای کشور در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم گفت: «من این بحث را بار‌ها در رسانه‌ها مشاهده کرده‌ام که مطرح می‌کنند فضا به دلایل مختلف سرد است. برخی معتقدند که شرایط اقتصادی در این رای دادن‌ها تاثیر داشت، چون اصلاحات عمیقی در این خصوص صورت نگرفته و از این جهت مردم در عسرت هستند. برخی دیگر، بخشی از رفتار‌های حکومت را چه در امر انتخابات و چه امور دیگر قبول ندارند. من فکر می‌کنم همه این حرف‌ها ممکن است در جای خود درست باشد. مشکلات اقتصادی وجود دارد و بخش‌هایی از حکومت درست کار نکرده باشند؛ نمی‌توان تلقی مردم را نادرست دانست. اما سوالی مطرح می‌شود که آیا نتیجه این است که در انتخابات شرکت نکنند؟ یا نتیجه این است که به‌گونه‌ای در انتخابات شرکت کنند که به اصلاح امور بیانجامد؟» او ادامه داد: «اگر این امور درست باشد که برخی از آنان درست است و اگر مردم تصور کنند با رای ندادن درست می‌شود این همان چیزی است که یک عده‌ای می‌پسندند. حضور بیشتر مردم و رای دادن به کسانی که می‌خواهند تغییر ایجاد کنند باعث حرکت مسیر به سمت اصلاحات می‌شود. هرچند که ممکن است گام‌های آن وسیع نباشد. یک نکته‌ای ممکن است در ذهن مردم باشد و آن همین بیان شما است؛ یک رای اعتراضی ممکن است حکومت را به خود بیاورد. به نظرم این روش پرهزینه‌ای است چراکه یک عده از این سوءاستفاده کرده و شرایط را سخت‌تر می‌کنند.»

نباید زندگی کردن با اقلیت عادت شود 

رئیس سابق مجلس در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر مردم با رای خودشان اشکالاتی را که دستگاه حکومت دارد، رفع کنند و نشان بدهند که رای ما برای رفع مشکلات است، دو سود دارد. یک: گام اصلاحی برداشتند. دو: مشارکت سیاسی موثری که وظیفه یک انسان مسئول است. اگر خدایی ناکرده رای ندادن‌ها شرایط را به سمت یک دیکتاتوری ببرد، خسارت بسیار بزرگی است.» او ادامه داد: «اینکه رهبری تاکید می‌کنند مردم حضور چشمگیری در انتخابات داشته باشند، برای جلوگیری از خطر دیکتاتوری است و نباید برای حکومت‌ها زندگی کردن با اقلیت عادت شود و باید بدانند که پشتوانه آنان رای اکثریت باشد.»

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی