| کد مطلب: ۱۷۴۳۱

۹ نفر در آتش‌سوزی بیمارستان رشت جان باختند

آتش به جان بیماران

آتش به جان بیماران

ساعت یک‌ونیم بامداد سه‌شنبه، بیمارستان قائم رشت، دچار آتش‌سوزی شد؛ آتشی که جان 9 نفر از بیماران بخش آی‌سی‌یو را گرفت و منجر به انتقال 118 بیمار به دیگر بیمارستان‌های این شهر شد. پس از این حادثه، رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون بهداشت ماموریت داد تا حادثه بیمارستان رشت را بررسی کرده و گزارش را به مجلس بدهند. درحال‌حاضر هم دادستانی استان به ماجرا ورود کرده و پرونده قضایی تشکیل داده است.

علت حادثه هنوز مشخص نیست و تاکنون تنها کانون آن شناسایی شده است: «منشأ حریق این بیمارستان، اتاقک یو.پی.اس و سرور بود.» این را رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت گفت.

شهرام مومنی، درباره حادثه توضیح بیشتری داد: «حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد سه‌شنبه، گزارش حریق در بیمارستان قائم به آتش‌نشانی اعلام شد که آتش‌نشانان دو دقیقه بعد از دریافت خبر در محل  حادثه حضور داشتند. ماموران ما مشاهده کردند که بیشترین میزان حریق در بخش تاسیسات بیمارستان است، این در حالی بود که  ۱۴۲ بیمار در این بیمارستان بستری بودند که به همین علت وضعیت اضطراری اعلام و درخواست نیروی بیشتری شد.»

به گفته او، میزان زیادی دود در طبقات منتشر شده بود، اما حریق فقط در طبقه منفی یک بود. تمام افراد از داخل دود و حریق به سلامت خارج شدند، اما به‌علت بستری بودن برخی بیماران در قسمت آی‌سی‌یو، قطع برق و دود زیاد ۹ نفر از این افراد جان خود را از دست دادند. علت اصلی فوت این افراد قطع برق و انتقال آنها بوده است.

او درباره میزان تجهیزات اطفای حریق بیمارستان به رکنا گفت: «بیمارستان قائم و دو مورد دیگر در شهر رشت، حداقل ایمنی ازجمله سیستم اعلام حریق، خاموش‌کننده‌های پودری و... را دارند، اما سیستم بارنده در زمانی که این بیمارستان تاسیس شد به آن تعلق نگرفت.»

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به روند دریافت تاییدیه‌های ایمنی توسط بخش‌های خصوصی و دولتی گفت: «بیمارستان‌ها همه‌ساله تاییدیه‌های ایمنی را دریافت و به‌روزرسانی می‌کنند و امسال هم جلسات مربوط به ایمنی با رئیس بیمارستان قائم رشت برگزار و قرار شد برخی از نواقص رفع شود که البته هیچ اخطاریه مکتوبی برای بیمارستان قائم ارسال نشده است.»

براساس اعلام او، بیمارستان قائم حداقل ضوابط ایمنی ازجمله سیستم اعلام حریق و خاموش‌کننده‌های دستی و فایرباکس را نسبت به بیمارستان‌های دیگر داشت. پروانه ساختمانی این بیمارستان در سال ۱۳۸۷ صادر شده که در ویرایش جدید آیین‌نامه ایمنی، تمام بیمارستان‌ها مکلف به تعبیه سیستم اطفای حریق شده‌اند.

او با اعلام اینکه وضعیت بیمارستان قائم رشت نسبت به سایر بیمارستان‌های این شهر مناسب‌تر است، گفت: «تمام بیمارستان‌ها نواقصی دارند که در بررسی‌های سالانه و پیگیری‌های لازم، برطرف می‌شوند.»

پس از وقوع حادثه، مسئولان وزارت بهداشت هم بررسی‌هایشان را شروع کردند. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز گذشته در بازدید از بیمارستان قائم رشت، با اعلام اینکه ۹ نفر در این حادثه جان باخته‌اند، گفت که ۱۱۸ بیمار بلافاصله پس از حادثه به بیمارستان‌های مختلف شهر رشت منتقل و پذیرش شدند. تعدادی از آنها در بیمارستان‌های رازی و پورسینا بستری شدند، بیماران شرایط باثباتی دارند و از ۱۱۸ بستری، درحال‌حاضر ۹۰ نفر همچنان بستری هستند و مابقی مرخص شدند.

به گفته او، پیکرها تحویل پزشکی قانونی شده تا علت مرگ کاملاً مشخص شود؛ تیم‌های آتش‌نشانی هم در محل حادثه مستقرند تا علت را پیدا کنند: «تعدادی از بیماران بستری در آی‌سی‌یو به‌واسطه بیماری اولیه و زمینه‌ای شرایط مناسبی نداشتند و به همین علت همچنان در آی‌سی‌یو بستری هستند؛ نه به‌دلیل دودگرفتگی. امیدواریم با پیگیری‌های کادر درمان بهبودی کامل پیدا کنند و مرخص شوند.»

کریمی با بیان اینکه بخش آی‌‌سی‌یو در مجاورت محل آتش‌سوزی قرار داشته، توضیح داد: «آتش‌سوزی در داخل آی‌سی‌یو اتفاق نیفتاده و دودگرفتگی داشتیم و دود ناشی از حریق وارد این بخش شده است؛ البته پزشکی قانونی باید علت مرگ را مشخص کند. بااین‌حال بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فوتی‌ها بر اثر سوختگی نبوده است.»

به گفته او، دودگرفتگی وسیع بود و آتش‌سوزی در قسمت سرور و یو.پی.اس‌ها رخ داده و باید تعمیرات لازم انجام شود و سازمان آتش‌نشانی بررسی‌های کامل را انجام دهد تا بیمارستان دوباره پروانه بگیرد و تاییدیه‌های ایمنی را دریافت کند، سپس به ارائه خدمت ادامه دهد. براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، بیمارستان فعلاً شرایط مناسبی برای شروع خدمت ندارد، درحال‌حاضر هم دادستانی استان به ماجرا ورود کرده و پرونده قضایی تشکیل داده است.

در این میان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم با اعلام اینکه قصور احتمالی در این حادثه به مراجع قضایی اعلام می‌شود، گفت: «این بیمارستان در سال ۹۴ ساخته شد و مجوز ۱۵۰ تخت داشت. در این حادثه ۱۴۲ بیمار حضور داشتند که به‌علت اتصالی برق که در مجاورت بخش مراقبت‌های ویژه (ای‌سی‌یو) بوده تاکنون ۹ نفر از بیماران جان باخته‌اند و ۹۵ بیمار نیز در بیمارستان‌های دیگر پذیرش شدند.»

مجید احمدی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت هم در توضیح آخرین وضعیت حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان قائم به ایسنا توضیح داد که از ۱۴۲ بیمار بستری در بیمارستان، متاسفانه ۹ نفر جان باخته‌اند و ادامه داد: «سایر بیماران بلافاصله با ازخودگذشتگی پرسنل بیمارستان و همراهی عوامل امدادی به بیمارستان‌های همجوار منتقل شدند و روند درمانی آنها ادامه دارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی