جهـان در بهت و حیرت

در شرایطی که براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تعداد کشته‌شدگان جنگ ۸ ماهه اسرائیل علیه غزه به ۳۶ هزار ۱۷۱ نفر رسیده‌است، واکنش‌های بین‌المللی به جنایت اسرائیل در حمله به چادرهای پناهندگان در رفح که باعث کشته‌شدن بیش از ۴۵ شهروند آواره فلسطینی شد، ادامه دارد.

فعالان حقوق بشر و رئیس‌جمهور ترکیه، دولت‌های غربی و آمریکا را همدست اسرائیل در این جنایت عنوان کرده‌اند. رهبران جهان و سازمان‌های بین‌المللی پیش از این بارها نسبت به حمله اسرائیل به رفح هشدار داده‌بودند. بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار آواره فلسطینی از نقاط دیگر نوار غزه در پی حمله اسرائیل مجبور به پناه بردن به رفح شده‌اند. ب

نیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از بمبارانی که باعث آتش‌سوزی گسترده در چادرهای آوارگان و کشتار ۴۵ نفر شد، این واقعه را «یک اشتباه تأسف‌بار» توصیف کرد، اما دولت اسرائیل همچنان اصرار دارد که عملیات حمله زمینی به رفح را به‌‌رغم هشدارها مبنی بر تلفات گسترده غیرنظامی همچنان عملی کند.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیتی نتانیاهو گفته‌است که عملیات در نوار غزه دست‌کم ۷ ماه دیگر طول می‌کشد. تصاویر منتشرشده از قتل عام در اردوگاه آوارگان رفح، با واکنش‌های احساسی شدیدی در سراسر جهان مواجه شده‌است. بسیاری از فعالان حقوق بشری، ایالات متحده آمریکا را به دلیل در اختیار گذاشتن سلاح‌هایی که در این حمله به کار برده‌شد، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

حلمی الاعرج، یک فعال حقوق بشر در رام‌الله در کرانه باختری گفت: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که آمریکا در این جنایت همدست است، آنها همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنند و سلاح در اختیار آنان می‌گذارند، ضمن اینکه کاملاً حمایت سیاسی و دیپلماتیک در اختیار اسرائیل قرار داده‌اند.»

محمد عیده، رئیس یک سازمان مردم‌نهاد در فلسطین می‌گوید: «من برای جهان هشدار فوری صادر می‌کنم که درحالی‌که نسل‌کشی اسرائیل وارد هشتمین ماه خود می‌شود نوار غزه به منطقه قحطی‌زده بدل شده‌است.» به گفته وی «سیاست اسرائیل این است که به جمعیت گرسنگی بدهد تا آنها را از نوار غزه بیرون بریزد.»

عمر عاشور، استاد مطالعات امنیتی و نظامی در مؤسسه مطالعات تکمیلی دوحه با اشاره به بمب‌های آمریکایی استفاده‌شده در حمله به اردوگاه آوارگان رفح می‌گوید: «بمب‌های هدایت‌شونده نقطه‌زن آمریکا موسوم به GBU-39 که در این حمله استفاده شده‌اند، همیشه دقیق نیستند و فقط ۸۰ تا ۹۰ درصد از مواقع به هدف برخورد می‌کنند.»

وی می‌گوید با توجه به حاشیه خطای بالای این سلاح‌ها، استفاده از آنها در حمله به منطقه‌ای متراکم از جمعیت مانند رفح، باعث کشتار گسترده غیرنظامیان می‌شود.

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از «سکوت» رهبران غربی در مورد فاجعه رفح انتقاد کرد و گفت که این رهبران در «بربریت اسرائیل همدست هستند.»

وی گفت: «رهبران اروپایی به دلیل سکوت‌شان در خون‌آشامی اسرائیل همدست هستند و به‌ویژه دست آمریکا به خون آغشته است.» اردوغان ادامه داد: «سازمان ملل حتی نمی‌تواند از پرسنل خودش هم محافظت کند. منتظر چه چیزی هستید تا اقدامی بکنید؟ روح سازمان ملل در غزه مُرد.»

کد خبر : ۱۶۷۹۸