| کد مطلب: ۱۶۷۰۷

واکنش‌ها به حمله به رفح

واکنش‌ها به حمله به رفح

پس از حمله یکشنبه شب ارتش رژیم اسرائیل به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه، فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت، دست‌کم 41 فلسطینی از جمله زنان و کودکان به‌شهادت رسیدند و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند. وی افزود: «اطلاعات دریافتی از رفح در مورد حملات روزافزون به خانواده‌هایی که به دنبال سرپناه هستند، وحشتناک است.» به گفته لازارینی، از ابتدای حمله ارتش رژیم اسرائیل به نوار غزه، ۱۹۲ کارمند آنروا در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند که این امر بی‌سابقه است. حمله به رفح در شرایطی رخ داده که رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه هفته پیش با صدور حکمی توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را خواستار شد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس، نوشت: «با بمباران اردوگاه آوارگان وابسته به آژانس آنروا در منطقه رفح که روز گذشته انجام شد، سریال جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین ادامه دارد.» وی نوشت: «این جنایت جدید را به دادگاه‌های بین‌المللی ارائه خواهیم کرد تا پرونده شواهد و دلایل نزد هیئت‌های آن‌ها تقویت شود و مسئولان این جنایت‌ها عملاً تحت تعقیب عدالت بین‌‌المللی قرار گیرند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست ماهانه اعضای شورا به خبرنگاران گفت: «طی روزهای اخیر تحولات زیادی رخ داده است. دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی)، یوآو گالانت (وزیر جنگ این رژیم) و سه مسئول حماس درخواست حکم بازداشت کرده است. این تصمیم مهمی از سوی دادستان است؛ ما باید به کار دادگاه احترام بگذاریم و اجازه دهیم که بدون تهدید فعالیت خود را انجام دهد.»

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان و سرسخت‌ترین متحد اروپایی اسرائیل نیز پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران حکم دادگاه لاهه را لازم‌الاجرا خواند و از اسرائیل خواست که حملات به رفح را فوراً متوقف کند. وزیر خارجه آلمان گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه برای همه و همچنین برای هدایت جنگ توسط اسرائیل اعمال می‌شود. هیچ گروگان اسرائیلی آزاد نخواهد شد اگر تعداد بیشتری از مردم به اقامت در چادرها مجبور شوند».

علاوه بر آلمان، سه کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند و نروژ که قرار است رسماً کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند، حملات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر مرزی رفح، جایی که افزون بر یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند را محکوم کردند. مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند طی سخنانی حملات مرگبار رژیم صهیونیستی را مصداق بارز نقض دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری دانست.

وزیر امور خارجه اسپانیا نیز تداوم عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه رفح را با وجود حکم دادگاه لاهه، اهانت‌آمیز توصیف و تصریح کرد که دستورات دادگاه لازم‌الاجرا است.

این دیپلمات اسپانیایی اضافه کرد: به نظرم این بار باید صدای خود را بلند کنیم، نه برای برقراری آتش‌بس بلکه دفاع از قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برخلاف حمایت‌های بی‌دریغ همیشگی از رژیم صهیونیستی، با تاکید بر اینکه از انجام حملات اسرائیل در رفح خشمگین است، تاکید کرد که این عملیات قربانیان زیادی میان آوارگان داشته است و باید متوقف شود. مکرون بدون اشاره به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری که دستور توقف درگیری‌ها در رفح را صادر کرده است، نوشت: من خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری هستم.

گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا نیز در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری اسکای تی‌جی ۲۴ تاکید کرد: «وضعیت سختی وجود دارد که در آن مردم فلسطین بدون توجه به حقوق مردان، زنان و کودکان بی‌گناهی که هیچ ارتباطی با حماس ندارند تحت فشار قرار می‌گیرند و این دیگر قابل توجیه نیست.»

وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای جنایت رژیم اسرائیل را محکوم و ابراز نگرانی کرد که این بمباران تلاش‌های میانجی‌گرانه جاری را پیچیده کند و مانع دستیابی به توافق برای آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و تبادل اُسرا و بازداشت‌شدگان شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی