| کد مطلب: ۱۶۵۰۱

چهار موش نابینا

چهار موش نابینا

سه روز پیش، دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که به‌دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع وی و سه رهبر حماس به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه است.

جو بایدن این خواسته را محکوم کرده و گفت: «هیچ برابری بین اسرائیل و حماس وجود ندارد». او همچنین اتهام ارتکاب نسل‌کشی توسط اسرائیل در غزه را رد کرد.

این بخشی از الگوی رفتاری طولانی‌مدت بایدن و مشاورانش است؛ سیاستی که اخیراً اجرا شده از جمله یادداشت شماره ۲۰ امنیت ملی دولت بایدن را موظف می‌کند که گزارش‌های منظمی درباره شیوه استفاده از تسلیحات ایالات متحده از سوی کشورهایی که درگیر درگیری‌های مسلحانه فعال هستند، به کنگره ارائه کند تا مشخص شود که آیا دریافت‌کنندگان این تسلیحات در نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر دخیل هستند یا خیر.

امسال اسرائیل جزو هفت کشوری بود که باید چنین گزارش‌هایی درباره‌شان تهیه می‌شد. درحالی‌که شواهد بسیار زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل واقعاً در ارتکاب چنین تخلفاتی مجرم است اما گزارشی که در ماه جاری توسط دولت بایدن منتشر شد به این نتیجه رسید که شواهد برای توجیه کاهش فروش تسلیحات به اسرائیل براساس این اتهام کافی نیست.

در عوض، ایالات متحده تسلیحات بیشتری به اسرائیل ارسال کرد زیرا رئیس‌جمهور در ۱۴ مه به کنگره اطلاع داد که متعهد شده تا بیش از یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل ارسال کند. یک پادکست چپ‌گرا، از بایدن و سه مشاور کلیدی او نام برد که مانع هرگونه کاهش ارسال تسلیحات یا حمایت نظامی از اسرائیل می‌شوند.

اسامی سه تن دیگر عبارت است از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه رئیس‌جمهور. به‌رغم انتقادهای بی‌سابقه، همه آنها در برابر فشارها برای کاهش حمایت از اسرائیل مقاومت می‌کنند. آنل شلین، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که در اعتراض به رفتار دولت بایدن در خصوص اسرائیل استعفا داد، می‌گوید: «به‌طور کلی، به نظر می‌رسد که دولت بایدن عملیات نظامی اسرائیل در غزه را به‌جای دست‌وپنجه نرم کردن با مسائل مهم سیاسی و اخلاقی، یک موضوع روابط عمومی می‌داند.»

موج اعتراضات دانشجویان آمریکا علیه حمایت نظامی ایالات متحده از اسرائیل تا به امروز از نظر مقیاس مشابه اعتراضات علیه دولت آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۸۰ است. مخالفت‌های داخلی در وزارت امور خارجه، نهادی که سه دیپلمات آمریکایی استعفا داده و علناً علیه سیاست‌های دولت بایدن صحبت کرده‌اند، بیشتر مشهود بوده است.

در وزارت کشور، لیندا گرینبرگ کال اولین انتصاب سیاسی یهودی بایدن بود که استعفا داد و رئیس‌جمهور را متهم کرد که از یهودیان برای توجیه حمایت خود از جنگ غزه استفاده می‌کند.

تقریباً ۲۰۰ وکیل شاغل در پست‌های دولتی ایالات متحده یک یادداشت حقوقی تهیه کردند و در آن به این نتیجه رسیدند که «ارائه کمک‌های نظامی بی‌قید و شرط به اسرائیل برای ادامه بمباران نوار غزه نه‌تنها کاملاً غیر‌صادقانه است، بلکه در چارچوب اجرای تعهدات ایالات متحده برای جلوگیری و مجازات مرتکبان به قتل‌عام بسیار متناقض است.»

اما چرا بایدن از کاهش جریان ارسال تسلیحات تهاجمی به اسرائیل خودداری می‌کند؟ پیتر بیکر از نویسندگان روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود به این سوال پاسخ نداده است. در عوض او اختلافات میان مشاوران کلیدی رئیس‌جمهور، از جمله بلینکن، سالیوان و مک گورک را درباره نحوه تعامل با نتانیاهو و واکنش به خشونت‌های جاری توصیف می‌کند و از اقدامات نمادین دولت بایدن مانند تاخیر در ارسال بمب‌های کشنده‌تر به اسرائیل حرف می‌زند.

هنگامی که از شلین در مورد این اختلافات ادعایی پرسیده شد، گفت:«من می‌گویم که اگرچه کاملاً قابل قبول است که شخصیت‌های مختلف سطح بالا در داخل کاخ سفید دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، اما در عمل این اختلافات هنوز هیچ تأثیری بر سیاست‌ها نداشته است و به نظر می‌رسد این سیاست‌ها مستقیماً از سوی خود بایدن اجرا می‌شوند.»

دولت بایدن هنوز به جوش دادن معامله بزرگ اسرائیل با کشورهای مستبد خلیج‌فارس متعهد است. استراتژی «توافق ابراهیم» که در دولت ترامپ با بحرین و امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، با هدف تضمین ثبات در خاورمیانه از طریق قرار‌دادن اسرائیل و کشورهای قدرتمند عربی به‌عنوان پلیس منطقه، و از دور خارج کردن فلسطینی‌ها است.

پیگیری این استراتژی همراه با حمایت ریشه‌دار از اسرائیل به این معنی است که بایدن و دولت آمریکا همچنان به توافق‌نامه آبراهام پایبند هستند. اما انجام این کار مستلزم انکار واقعیت‌های جنگ در غزه است. این چهار موش نابینا -بایدن، بلینکن، سالیوان و مک گورک- همچنان به تعقیب پیگیری این استراتژی بیهوده‌ ادامه می‌دهند و نتانیاهو نقش همسر کشاورز را در داستان کودکانه «سه موش کور» بازی می‌کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی