| کد مطلب: ۱۰۹۶۰

حمایت از اسرائیل زحمت کمتری دارد

حمایت از اسرائیل زحمت کمتری دارد

یک نماینده ارشد دموکرات در کنگره آمریکا اخیراً گفته است، حمایت از سیاست دولت اسرائیل که در بسیاری موارد به ضرر فلسطینیان می‌شود، آسان‌تر است، چون لابییست‌های حامی اسرائیل، حضور نسبتاً مؤثرتری در کپیتول هیل دارند. جیم هایمز، عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اخیراً در دیداری با مردم حوزه انتخابیه‌اش گفته است: «فلسطینی‌ها ادعاهای بسیار مشروعی دارند» و «در معرض بی‌عدالتی بی‌رحمانه» قرار گرفته‌‌اند. وی اما افزود، گروه‌های حامی اسرائیل، شامل جی‌استریت و آیپک، کاری می‌کنند که بسیاری از اعضای کنگره، به صورت واکنشی طرفدار اسرائیل باشند، صرفاً به این خاطر که این موضع «مسیری است با کمترین مقاومت در مقابلش».

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، آمریکایی‌ها خود را حامی اسرائیل حساب می‌کنند، اما وقتی پای نحوه حملات اسرائیل علیه حماس در غزه در میان است، حمایت‌شان کاملاً بی‌قیدوشرط نیست. نظرسنجی اخیری نشان داد، ۶۱ درصد حامی آتش‌بس در غزه هستند، با این حال، تنها ۱۴ درصد از اعضای مجلس نمایندگان، علناً از آتش‌بس حمایت کرده‌‌اند. منتقدان به RS می‌گویند، گروه‌های حامی اسرائیل، کمک‌های مالی بسیاری به کارزارهای انتخاباتی می‌کنند، دیدارهای مکرری با نمایندگان کنگره دارند و به آن‌ها فشار می‌آورند تا از کارهای دولت اسرائیل حمایت کنند. هایمز در این جلسه که فایل صوتی آن به دست RS رسیده، گفت: «آیپک که گروه راست‌گرای حامی اسرائیل است و جی استریت که گروه چپ‌گرای حامی اسرائیل است، سالی ۶ تا ۸ بار به دفترم می‌آیند. من هیچ‌وقت، حتی یک بار در این ۱۵ سالی که در این کار بوده‌ام، مراجعه‌ای از یک گروه حامی فلسطین نداشته‌ام. از کسی انتقاد نمی‌کنم. صرفاً دارم حقایق را توضیح می‌دهم.» او با اشاره به مشروعیت ادعاهای فلسطینیان گفت: «کسی نیست که داستان آن‌ها را بگوید.» هایمز افزود: «آیپک ۶۰ سال است که دارد این کار را می‌کند.»

لارا فریدمن، رئیس بنیاد صلح خاورمیانه درباره اظهارات هایمز گفته است: «کنجکاوم بدانم منظورش از این عبارت چیست که «مسیری که کمترین مقاومت را دارد»؟ آیا منظورش این است که «این مسیری است که از لحاظ حمایت در کارزار برای من پاداش به همراه دارد» یا از طرف دیگر «از این مسیر، من از پیامدهای منفی، مثل اینکه کسی حمایتی گسترده از رقیب من در انتخابات مقدماتی کند، اجتناب می‌کنم.» کمک‌های مالی حامیان اسرائیل در سال گذشته، بیشترین میزان در سی سال گذشته بوده است. سال آینده هم انتظار می‌رود گروه‌های منصوب به آیپک، ۱۰۰ میلیون دلار در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها خرج کنند تا نمایندگان دموکراتی را که به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی‌کنند یا بیش از حد درباره حقوق فلسطینیان حرف می‌زنند، کنار بزنند. تأثیر این هزینه‌کردن‌ها در کارزارها، بین اهالی کنگره معروف است. برایان برد، نماینده دموکرات سابق کنگره در سال ۲۰۱۴ به نیویورکر گفته بود: «هر نماینده‌ای در کنگره می‌داند که آیپک ارتباط غیرمستقیمی با حجم گسترده حمایت مالی دارد، اگر با آن‌ها باشید و حجم گسترده حمایت مالی از رقیب‌تان؛ اگر با آن‌ها نباشید. وقتی رأی‌های کلیدی داده می‌شوند، مسئله نگران‌کننده این است که بسیاری اوقات، سوال در صحن مجلس این نیست که «کار درست برای ایالات متحده آمریکا چیست؟» بلکه این است که «آیپک چه نمره‌ای در این باره می‌دهد؟»»

درحالی‌که بیش از دو ماه از حملات گذشته، اعضای کنگره دارند بیشتر و بیشتر درباره بمباران اسرائیل در غزه ابراز نگرانی می‌کنند و رئیس‌جمهور بایدن گفته است، کارزار بمباران اسرائیل، بدون تمایز بین اهداف است. این‌گونه مواضع، اکنون، نسبت به دو هفته پیش، یعنی زمانی که هایمز در این جلسه این مواضع را داشته، قابل‌قبول‌تر شده‌‌اند. فریدمن اعتبار این تغییر را لااقل تا حدی به تعامل فزاینده رأی‌دهندگان دغدغه‌مند نسبت به آمار مرگ‌ومیر بالای غیرنظامیان در غزه می‌دهد: «تعامل رأی‌دهندگان اهمیت دارد، به‌خصوص از زمانی که این جنگ در غزه شروع شده است. اعضای کنگره حالا دارند درباره آتش‌بس حرف می‌زنند و چیزهای دیگری که در چند هفته اول درباره‌شان نمی‌شنیدیم. حالا دارند کمی همدلی و دغدغه بیشتر نسبت به آنچه در غزه دارد رخ می‌دهد، نشان می‌دهند.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی