اسدالله ابراهیمی کارشناس صنعت هواپیمایی:
شرکتهای هواپیمایی باز هم از دور خارج خواهند شد
بر اساس آنچه دولت چهاردهم در بودجه سال آینده پیشبینی کرده نرخ بنزین هواپیما افزایش ۱۱ برابری در هر لیتر خواهد داشت.
بر اساس آنچه دولت چهاردهم در بودجه سال آینده پیشبینی کرده نرخ بنزین هواپیما افزایش ۱۱ برابری در هر لیتر خواهد داشت. اسدالله ابراهیمی، کارشناس صنعت هواپیمایی در گفتوگو با «هممیهن» به موضوع اشاره کرده و گفته چنین تغییراتی تاثیر منفی در سیستم ناوگان هوایی کشور خواهد داشت.
او عنوان کرد گرانی سوخت هواپیما شرکتهای خصوصی را از دور خارج خواهد کرد؛ هرچند هماکنون نیز با مشکل تعداد هواپیما و پرواز مواجه هستیم. ابراهیمی گفته قطعاً سازمان هواپیمایی کشور و صنف هواپیمایی برای این گرانی با دولت و مجلس رایزنی خواهند کرد چراکه این روند آنها را متضرر خواهد کرد و مسافران را کاهش خواهد داد.
دولت در بودجه سال ۱۴۰۴ خواستار افزایش ۱۱ درصدی نرخ سوخت هواپیماها شده است، تاثیر این افزایش قیمت را چگونه میبینید؟
مطمئناً تاثیر زیادی دارد و حتی روی پروازهای خارجی به مقصد ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود و به مشکل خواهند خورد. در مجموع هر تغییر کوچک حتی اگر مالی نیز نباشد ایجاد حواشی خواهد کرد و تاثیر منفی در سیستم ناوگان هوایی خواهد داشت.
دبیر انجمن هواپیمایی عنوان کرده که بلیت هواپیما در ازای هر ساعت/ صندلی در نهایت ۲۵۰ هزار تومان گران خواهد شد، با توجه به اینکه هماکنون نیز مسافران در تهیه بلیت هواپیما با مشکل مواجه هستند چه تاثیری در روند ناوگان هوایی کشور در سال بعد خواهد داشت؟
همین اعلام افزایش قیمت بلیت میتواند تاثیر منفی بگذارد چه برسد به اینکه این افزایش قیمت عملی شود و رخ دهد. هماکنون ارزانترین قیمت بلیت هواپیما در مسافتهای کوتاه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که اگر بالا برود و مثلاً به حدود ۲ میلیون و 400 هزار تومان برسد، قطعاً باعث ریزش محسوس مسافران خواهد شد.
فکر میکنید شرکتهای هواپیمایی توان تامین بنزین با نرخ سال بعد را خواهند داشت؟
شرکتهای هواپیمایی دولتی که عملاً زیانده و ورشکسته هستند و به واسطه کمکهایی که از دولت میگیرند توانستهاند که سرپا بمانند. شرکتهای هواپیمایی خصوصی نیز همین داستان را دارند و مطمئناً با گرانی نرخ سوخت به مشکلات بیشتری خواهند خورد و شاید برخی از آنان از رده خارج شوند و از این صنف بیرون بیایند و پول خود را در جای دیگری سرمایهگذاری کنند، که این کار به صنعت گردشگری ما لطمه شدیدی خواهد زد.
اگر قیمت بنزین هواپیما گران نشود، شرکتهای هواپیمایی با شرایط فعلی کم و بیش راه را ادامه خواهند داد اما کوچکترین اتفاق و شوکی، مسیر آنان را سخت خواهد کرد. ناوگان هواپیمایی کشور بسیار مشکل دارد و تعداد آن نسبت به میزان تقاضا بسیار کم است، اکثر پروازهای مسیرهای غیر شلوغ پر هستند تنها به این دلیل که تعداد پروازها کم و تقاضا زیاد است.
ناوگان هواپیمایی کشور بسیار محدود شده و اکثر هواپیماها به دلیل تحریمها نمیتوانند برای سرویس به خارج از کشور بروند چون به مشکل خواهند خورد و سرویس آنها در ایران نیز زمان زیادی میبرد و این باعث خواهد شد در مسیری که باید روزی ۱۰ پرواز صورت بگیرد، این تعداد به شدت کاهش یابد که باعث افزایش نرخ و نارضایتی مسافران شده است.
هواپیماهای خارجی در ایران برای بنزین زدن مشکل دارند؟
نه آنها مشکلی ندارند، البته در حال حاضر فقط سه شرکت هواپیمایی خارجی یعنی امارات و ترکیش و قطر ایرویز به ایران سفر دارند که چون مسافت آنها به ایران نزدیک است از بنزین کشور خودشان استفاده میکنند.
فکر نمیکنید دولت با گرانی بنزین هواپیما تنها به دنبال حل مشکلات خود است و به شرکتهای هواپیمایی توجهی نکرده است؟
دولت باید یک بودجه کلانی برای شرکتهای هواپیمایی دولتی بگذارد و قطعاً بخش خصوصی نیز با توجه به مشکلات اقتصادی نیاز به کمک دارند. دولتها معمولاً راهکارهایی را پیشنهاد میدهند که خیلی تاثیرگذار نباشند و بعد از مدتی آن را برمیگردانند ولی برخی تصمیمات عجولانه و بدون کارشناسی است. البته برخی از مردم هستند که هر چقدر قیمت بلیت گران شود باز هم از هواپیما استفاده میکنند اما مطمئناً گرانی سوخت باعث ریزش مسافر خواهد شد.
همین مسئله باعث نخواهد شد تا شرکتهای هواپیمایی برای عدم گرانی سوخت با دولت و مجلس رایزنی کنند؟
قطعاً سازمان هواپیمایی کشور و صنف هواپیمایی این کار را انجام خواهد داد چون در صورت گرانی بنزین به شدت متضرر خواهند شد چراکه مسافر اگر نتواند بلیت تهیه کند به سمت ناوگانهای دیگر مانند قطار و ماشین شخصی خواهد رفت که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.