| کد مطلب: ۱۰۹۱۶

رویداد

مهرداد-عباد

اشتباه استراتژیک در سبد انرژی

در سال‌های گذشته در قوانین ما عنوان شده بود که بخش خصوصی باید در حوزه احداث نیروگاه ورود کند، بخش خصوصی ورود کرد اما دولت برق تولیدی را زیر قیمت تمام‌شده خریداری می‌کند و یا اینکه خریداری کرده و مبالغ را پرداخت نکرده است. مهراد عباد، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره موضوع ناترازی برق در کشور اظهار داشت: ناترازی برق در ایران زمانی شروع شد که سبد انرژی کشور بعد از انقلاب و جنگ اشتباه تدوین شد. آن زمان قرار شد که بیشتر انرژی کشور از گاز تامین شود و البته ما به نوعی جزء آخرین کشورهایی بودیم که توانستیم از تکنولوژی گازی استفاده کنیم، زیرا تصور بر این بود که سوخت پاک و نامحدودی است. اما در طی زمان با مشکل مواجه شدیم. او افزود: آن زمان ما گاز زیادی را در اختیار داشتیم اما مسئله جداسازی و شیرین‌سازی آن بود که ما این تکنولوژی را در اختیار نداشتیم.

شامانی

دستور توقف اخذ عوارض صادرات لغو شد 

براساس بخشنامه گمرک ایران با لغو دستور توقف دیوان عدالت اداری، وصول عوارض صادراتی مجدداً برقرار شد. به گزارش تسنیم، علی‌اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی با اشاره به لغو دستور توقف دیوان عدالت اداری در خصوص وصول عوارض صادراتی، خواستار اجرایی شدن مصوبه21 تیرماه هیئت دولت شد. هیئت تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری در تاریخ 30 مردادماه دستور توقف عملیات اجرایی وصول عوارض از صادرات را صادر کرده بود. با لغو دستور توقف اجرای تصویبنامه هیئت وزیران درخصوص دستورالعمل بند «ز» تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 موضوع میزان قطعی عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام، مجدداً وضع عوارض از صادرات برقرار خواهد شد.

مجیدرضا-حریری

جهش قیمت دلار نداریم

جهش قیمتی دلار در سال ۱۴۰۳ منتفی است. در ۹ ماه اخیر نوسان نرخ ارز نداشتیم و این به معنای پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد و موفقیت سیاست‌های تثبیت است. به گزارش تسنیم، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در رابطه با موضوع بررسی لایحه بودجه 1403 از نظر تورم و صنعت اظهار کرد: روابط اقتصادی ما با چین یا هر کشور دیگری خیلی تابع بودجه نیست، چون بودجه، یک برنامه‌ریزی برای دخل و خرج دولت در داخل است. او افزود: روابط فعال اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای دنیا کمک بسزایی به تأمین بودجه خواهد کرد و دولت ضمن رفع برخی مشکلات اقتصادی با منابع ارزی می‌تواند با کیفیت بهتری به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه دهد. او گفت: ارزش دلاری این روابط تجاری بسته به ارزان و یا گران شدن قیمت‌های جهانی مواد خام شامل انرژی و نفت و گاز و فولاد کم و زیاد می‌شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی