| کد مطلب: ۱۰۵۹۱

ابطال یک انتصاب دیگر رئیسی

اعتراضات اعضای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به نتایج انتخابات نتیجه داد

دیوان عدالت اداری برای دومین بار در سال جاری یک حکم انتصاب دیگر از سوی رئیس دولت سیزدهم را در شعبه بدوی دیوان ابطال کرد. بر این اساس، حکم انتصاب رئیس سازمان نظام‌ روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران ابطال شد. این در حالی است که پیش از این، جمعی از اعضای این سازمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از دخالت‌های خاص در روند برگزاری انتخابات از او خواسته بودند که حکم رئیس جدید که پیشنهاد شورای مرکزی است را صادر نکند. با این حال سیدابراهیم رئیسی این حکم را صادر کرد و حال، حکم صادره توسط نهاد نظارتی ابطال شد. 

این نخستین بار نیست که حکم صادرشده‌ی رئیس‌جمهور توسط دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود. پیش از این هیئت عمومی دیوان عدالت اداری حکم انتصاب میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور را ابطال کرده بود. اگرچه روند انتصاب در سازمان نظام روان‌شناسی با سازمان اداری و استخدامی تفاوت دارد اما اصل موضوع ابطال حکمی است که توسط رئیس‌ دولت صادر شده است. سازمان روان‌شناسی و مشاوره یکی از سازمان‌های مستقل و غیردولتی کشور است که بعد از مجلس ششم مصوب شد. مردادماه امسال دور جدید انتخابات آن برگزار و اعضای جدید شورای مرکزی آن انتخاب شدند. بعداز این فرایند  بود که ۱۵شهریورماه امسال سیدابراهیم رئیسی در حکمی علی فتحی‌آشتیانی را به ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور منصوب کرد. در متن این حکم اشاره شده است که به استناد ماده ۸ قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران و انتخاب و پیشنهاد شورای مرکزی آن سازمان، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منصوب می‌شود اما در کمتر از سه ماه، این حکم توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد. دلیل ابطال چیست؟

خبرگزاری تسنیم ضمن انتشار این خبر و تصویر حکم صادره، چنین نوشته است: «در بخشی از دادنامه شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری آمده است؛ «...لذا این شعبه دیوان بنا به دلائل پیش‌گفته و بنا به جمیع جهات مذکور، شکایت مطروحه را وارد تشخیص و مستنداً به مواد ۱، ۱۰ و ۸۹ قانون مرقوم، رأی به ورود شکایت مبنی بر ملغی‌الاثر گردیدن آئین‌نامه موضوع شکایت و اصلاحات بعدی از زمان تصویب و ابطال آثار و نتایج حاصله از آن از جمله نتیجه انتخابات شورای مرکز و هیئت بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره مورخ ۲۷/۵/۱۴۰۲ و همچنین حکم انتصاب آقای علی فتحی‌آشتیانی به‌عنوان رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به‌شماره ۱۰۵۰۸۲ مورخ ۱۴/۶/۱۴۰۲ صادر و اعلام می‌نماید...».» 

بی‌نظمی در سازمان روانشناسی

22تیرماه امسال جمعی از متخصصان روان‌شناسی و مشاوره ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، نسبت به عملکرد اعضای فعلی شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به‌خصوص در زمینه برگزاری انتخابات این سازمان اعتراض خود را اعلام کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «نسبت به عملکرد اعضای فعلی شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به‌خصوص در زمینه برگزاری انتخابات معترض بوده و خواهشمندیم دستور فرمایید پیگیری‌های لازم برای برگزاری یک انتخاب سالم و در شأن متخصصان رشته روان‌شناسی و مشاوره، تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار گردد.» در این میان پایگاه اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور وابسته به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری از ابلاغ مصوبه 18/5/1402 هیئت وزیران در خصوص «اصلاح آیین‌نامه نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات شورای مرکزی، شوراهای مناطق و هیئت بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» از سوی معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد. براساس این اصلاحیه، در بند (۳) ماده (۴)، بعد از عبارت «فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» عبارت «و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» اضافه و تبصره این بند به عبارت «استعلام از مراجع مذکور به‌منظور احراز صلاحیت داوطلبان موضوع بندهای یک تا چهار ماده ۱۸ قانون صورت می‌گیرد» اصلاح می‌شود. این تصمیم موجب اعتراضات بسیاری از اعضای این سازمان شد اما در نهایت انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره 27 مردادماه امسال برگزار شد. بعد از برگزاری انتخابات، اختلاف‌نظرها و حواشی زیادی بر این انتخابات مطرح شد؛ به‌طوری‌که تعداد زیادی از اعضای این سازمان معتقد بودند انتخابات فاقد مشروعیت و طبق قانون سازمان، مردود است. در این ارتباط ابراهیم نعیمی، دبیر هیئت نظارت مرکزی در واکنش به روند برگزاری گفت: «روندی که سازمان نظام روان‌شناسی در فرایند انتخابات شروع کرد، باعث ایجاد دلخوری و شکاف‌هایی در جامعه روانشناسی شد و ما بعد از انتخابات ۲۷ مرداد این مسئله را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد. باید در سازمان سالم‌سازی صورت بگیرد و افرادی روی کار بیایند که برای ارتقای صنف و رشته فعالیت کنند.» همچنین سیدحسین سلیمی، رئیس هیئت‌اجرایی مرکزی نیز اعلام کرد: «یکی از بزرگترین ایرادات سازمان نظام در ۲۰ سال گذشته این بوده است که ۹۰‌درصد اعضای شورای مرکزی در این سال‌ها ثابت بوده‌اند. در این ۲۰ سال که من دو نوبت در هیئت اجرایی بودم با ساختاری که خودشان تعیین می‌کردند، هربار همان افراد مجدد انتخاب می‌شدند. این افراد حتی عملکرد قابل قبولی هم نداشتند.» 

حال که دیوان عدالت اداری رای بر ابطال داده است، تلاش شد تا با یکی از اعضایی این سازمان که در جریان انتخابات اخیر بود، گفت‌وگویی انجام شود، اما تلاش‌های روزنامه هم‌میهن بی‌نتیجه ماند. با این حال باید امیدوار بود که با توجه به اتفاقات اخیر در این سازمان ، فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که از جمله سازمان‌های مهم و اثرگذار  در حوزه اجتماعی است از هرگونه نگاه‌های سیاسی به دور بماند. البته تعیین‌کننده این رویکرد نهادهای بالادستی هستند که در تلاشند این سازمان را همانند سازمان‌های دیگر از مدار اصلی خود خارج سازند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی