همه مسئولیم/نگاهی به شرکتهایی که توانستهاند مسئولیت اجتماعی خود را بهدرستی پیش ببرند
وقتی صحبت از حمایت از جامعه میشود، نتفلیکس و اسپاتیفای از شبکههای اجتماعی خود برای نشاندادن حمایت از جنبشهای اجتماعی بهره میبرند.

گروه فناوری: شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی را بهعنوان یکی از مسئولیتهای خود پذیرفتهاند، میتوانند تغییرات معناداری را در جامعه ایجاد کنند، زیرا زمانی که این کار بهدرستی انجام شود، میتواند تأثیرات گستردهای داشته باشد؛ از مقابله با گرسنگی و بهبود وضعیت سلامتی جوامع گرفته تا توجه به تغییرات آبوهوایی و اقدام در این زمینه. این رفتارها سبب ایجاد اعتماد در کاربر، افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به تغییرات اجتماعی میشود. بهعلاوه، باتوجه به اینکه براساس تحقیقات، 46 درصد از مصرفکنندگان از نزدیک تلاشهای مسئولیت اجتماعی برندها را زیر نظر دارند، این مسئله در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
نسل جدید، حامی مسئولیت اجتماعی شرکتها
مسئولیت اجتماعی شرکتی به اشکال مختلف ظاهر میشود. حتی کوچکترین شرکتها میتوانند از این طریق بر تغییرات اجتماعی تأثیر بگذارند. برخی از رایجترین نمونههای مسئولیت اجتماعی شرکتی عبارتند از: کاهش ردپای کربن، بهبود سیاستهای کار، مشارکت در تجارت منصفانه، در نظر گرفتن تنوع، برابری و شمول، کمک به سازمانهای مردمنهاد، انجام پروژههای اجتماعی و داوطلبانه مجازی، سیاستهای شرکتی که به نفع محیطزیست است، سرمایهگذاریهای اجتماعی و زیستمحیطی آگاهانه.
برای نسلهای میلنیال (متولدین سالهای 1981 تا 1996) و زد (متولدین سالهای 1997 تا 2012)، شرکتهای مسئولیتپذیر اجتماعی مهمتر هستند. آنها معتقدند، شرکتها باید در بهبود جامعه سرمایهگذاری کنند و بهدنبال راهحلهایی باشند که به پیشرفت اجتماع کمک کند. نظرسنجیها نشان میدهد که آمریکاییهای جوان احساس میکنند برندها باید استانداردهای بالاتری داشته باشند و 80 درصد احتمالاً براساس مأموریت یا هدف یک برند، خرید خود را انجام میدهند.
درحالیکه 74 درصد برندها را بهدلیل عبور از مرزهای اخلاقی و مخالفت با ارزشهای شخصی خود تحریم میکنند. بر این اساس، شرکتها لازم است نحوه تلاش خود برای ایجاد تأثیر مثبت بر جهان را به اشتراک بگذارند تا مردم بتوانند ابتکارات اجتماعی آنها را ببینند.
دیدگاه نسل میلنیال و زد بر روند تغییرات در مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر خواهد گذاشت. مسئله تنوع و تکثر در محل کار همچنان گسترش خواهد یافت تا مردم از هر نژاد، جنسیت، فرهنگ و... را در بر بگیرد. بسیاری از برندها در همین راستا، حمایت خود را از موضوعات مهم در شبکههای اجتماعی خود بهشدت نشان میدهند. در ادمه نگاهی به فعالیت چند کسبوکار خواهیم داشت که مسئولیت اجتماعی خود را بهدرستی انجام دادهاند.
نوآوری تجدیدپذیر: جانسون و جانسون
یک نمونه عالی از مسئولیت اجتماعی شرکتی، توسط پیشگام بزرگ داروسازی، جانسون و جانسون روی میدهد. آنها برای سهدهه بر کاهش تأثیر خود روی سیاره زمین تمرکز کردهاند. ابتکارات آنها از استفاده از قدرت باد گرفته تا تأمین آب سالم برای جوامع سراسر جهان را شامل میشود.
استفاده آنها از خدمات یک تأمینکننده انرژی خصوصی در تگزاس به این شرکت اجازه داده تا آلودگی را کاهش دهد و در عین حال جایگزینی اقتصادی و تجدیدپذیر برای مصرف برق خود ارائه دهد. این شرکت همچنان به دنبال گزینههای انرژی تجدیدپذیر با هدف تأمین 100 درصدی انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدپذیر است.
کوکاکولا و مسئله پایداری
بهعنوان یک برند، کوکاکولا تمرکز زیادی بر پایداری دارد. پیام آنها «دنیایی بدون زباله» است و هدفشان جمعآوری و بازیافت هر بطری، 100 درصد قابل بازیافت بودن بستهبندی آنهاست. کوکاکولا قصد دارد تا سال 2030، ردپای کربن خود را تا 25 درصد کاهش دهد.
چندسال پیش کوکاکولا از اولین بطری خود که 100 درصد از پلاستیک گیاهی ساخته شده بود، رونمایی کرد و گفت که هدفش توسعه راهحلهای پایدار برای کل صنعت است؛ «ما میخواهیم شرکتهای دیگر به ما بپیوندند و بهطور جمعی به جلو حرکت کنیم.» دانا برید، مدیر تحقیق و توسعه جهانی، بستهبندی و پایداری شرکت کوکاکولا گفته بود: «ما توجه به بطریهای تجدیدپذیر یا بازیافتی را بهعنوان مزیت رقابتی برای کسب درآمد نمیبینیم.» این مسئولیت اجتماعی آنهاست.
فورد و ساختن جهانی بهتر
فورد برنامههای بزرگی در حوزه مسئولیت اجتماعی دارد. آنها مأموریت آخود را چنین تعریف کردهاند: «ساختن جهانی بهتر؛ جایی که همه آزادانه حرکت کنند و بهدنبال رؤیاهای خود بروند.» آنها سرمایهگذاری در خودروهای برقی را به 22 میلیارد دلار رسانده و هدفشان این است که خودروهایشان تا سال 2050 کربن خنثی شود.
باب هالیکراس، معاون ارشد فورد، مدیر ارشد پایداری، محیطزیست و ایمنی گفته است: «این کار برای مشتریان ما، سیاره زمین و فورد درست است. 95 درصد از انتشار کربن امروز ما از وسایلنقلیه، عملیات و تأمینکنندگان ما نشأت میگیرد و ما با فوریت و خوشبینی برای بهینهسازی هر سه حوزه فعالیت میکنیم.»
جالب اینجاست که این شرکت بر حقوق صاحبان سهام نیز تمرکز کرده است. آنها در حال انجام ممیزی تنوع، برابری و شمول هستند و در عین حال نسبت حقوق و دستمزد جهانی (شامل جنسیت) را برای یکسانسازی زمین بازی برای همه کارمندان دنبال میکنند.
فایزر و دسترسی به مراقبتهای بهداشتی
بنیاد فایزر در سال 1953 تأسیس شد و هدف آن «کمک به ایجاد جوامع سالمتر در سراسر جهان» است. این بنیاد برای انجام این کار، از نوآوریهای مبتنی بر جامعه و ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی شبکه ایمنی پشتیبانی میکند، برابری خدمات سلامت را ترویج میکند و دسترسی عادلانه به واکسنها را امکانپذیر میسازد.
آنها همچنین در زمان بلایای طبیعی، کمکهای خود را در اختیار سایر کشورها قرار میدهند؛ مانند زمانی که در هائیتی، توفان زندگی مردم این کشور را دچار بحران کرد. از طریق برنامه کمکهزینههای نوآوری بهداشت جهانی، فایزر سالانه 100 هزار دلار در اختیار 20 سازمان قرار میدهد تا راهحلهایی را برای رسیدگی به بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن در جوامع خود توسعه دهند. اتحاد ستاره شمالی در اوگاندا یکی از دریافتکنندگان کمکهزینه است.
تامز و کمپینهای مردمی
مأموریت تامز اهدای یک جفت کفش بهازای هر جفتی بود که به فروش میرساند و این منجر به اهدای بیش از 95 میلیون جفت کفش به کودکان نیازمند شده است. با این حال، این شرکت بهدلیل ایجاد وابستگی به کفشهای رایگان با انتقاداتی مواجه شد.
درنتیجه این شرکت استراتژی خود را دوباره ارزیابی کرد. تامز حالا بهجای تمرکز بر کفشهای رایگان، یکسوم سود خود را به کمپینهای مردمی در زمینههای سلامت روان، دسترسی به فرصتها و پایان دادن به خشونت با اسلحه اهدا میکند.
تامز در گزارشی گفته است: «ما آموختیم که اهدای کفش برای بیش از یکدهه شروعی شگفتانگیز و درست برای ایجاد تغییرات معنیدار بود. اما تصمیم به اعطای کمکهای بلاعوض به جامعه ما را قادر میکند تا کارهای بیشتری انجام دهیم. بهجای اهدای کفش، یکسوم از سود خود را ارائه میدهیم. بهعبارتدیگر، یکدلار بهازای هر سه دلاری که میسازیم، تقریباً به اندازهای است که یک شرکت میتواند درحالیکه چراغهای خود را روشن نگه میدارد، به جامعه اهدا کند.»
در نتیجه ابتکارات تامز در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی، آنها تابهحال به بهبود زندگی 105 میلیون نفر کمک کردهاند.
حقوق کارمندان در نتفلیکس و اسپاتیفای
از منظر اجتماعی، شرکتهایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای، مزایایی را برای حمایت از کارمندان و خانوادههایشان ارائه میدهند. نتفلیکس 52 هفته مرخصی والدین با حقوق ارائه میدهد. آنها این مرخصی را میتوانند در هر زمانی استفاده کنند؛ چه سال اول زندگی کودکشان باشد و چه در زمان دیگری که نیاز به این مرخصی وجود داشته باشد.
این در مقایسه با میانگین 18 هفته مرخصی در سایر شرکتهای بزرگ فناوری، امکان مهمی بهحساب میآید. اسپاتیفای نیز برنامه مشابهی دارد. کارمندان میتوانند تا زمانی که فرزندشان سهساله شود از مرخصی والدین استفاده کنند. این برنامه همچنین به کارمندان اجازه میدهد تا یکماه کار انعطافپذیر پس از بازگشت به کار، پس از به دنیا آمدن فرزند خود داشته باشند.
وقتی صحبت از حمایت از جامعه میشود، نتفلیکس و اسپاتیفای از شبکههای اجتماعی خود برای نشاندادن حمایت از جنبشهای اجتماعی بهره میبرند.