| کد مطلب: ۳۰۱۶۷

فصل جدید غول صنعت استریم/نتفلیکس با امضای قراردادی انحصاری حق پخش جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۷ و ۲۰۳۱ را از آن خود کرد

نتفلیکس با امضای قراردادی انحصاری، پخش زنده مسابقات جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۷ و ۲۰۳۱ را به دست آورد.

فصل جدید غول صنعت استریم/نتفلیکس با امضای قراردادی انحصاری حق پخش جام جهانی فوتبال زنان 2027 و 2031 را از آن خود کرد

نتفلیکس با امضای قراردادی انحصاری، پخش زنده مسابقات جام جهانی فوتبال زنان 2027 و 2031 را به دست آورد. این اولین معامله بزرگ این پلتفرم استریم در ورزش-صنعت فوتبال است. در سال‌های اخیر توجه جهانی به ورزش زنان افزایش یافته و به تبع آن، تماشای جام جهانی فوتبال زنان نیز با استقبال مواجه شده است. این قرارداد هم می‌تواند آغاز فصلی جدید برای صنعت استریمینگ در دنیا باشد و هم شکل پوشش رسانه‌ای رقابت‌های ورزشی زنان را تغییر دهد.

یک لحظه تاریخی

نتفلیکس با امضای قراردادی انحصاری برای پخش زنده مسابقات جام جهانی زنان 2027 و 2031 در ایالات‌متحده و پورتوریکو، اولین معامله بزرگ خود را در بازار فوتبال به دست آورد. درواقع نخستین‌ باری است که نتفلیکس حقوق پخش زنده یک رقابت ورزشی را به طور کامل خریداری می‌کند. به گزارش گاردین، فیفا این معامله را «قرارداد تاریخی حقوق رسانه‌ای در فوتبال زنان» توصیف کرده است.

این بدان معناست که این پلتفرم استریم برای اولین‌بار حقوق پوشش کامل یک رقابت فوتبال را به دست آورده که شامل پوشش به زبان‌های مختلف خواهد بود. جام جهانی 2027، از 24 ژوئن تا 25 ژولای در برزیل برگزار می‌شود و 32 تیم در آن شرکت خواهند کرد. میزبان مسابقات 2031 هنوز مشخص نشده است.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در این باره گفته است: «این لحظه‌ای تاریخی برای حقوق رسانه‌ای ورزشی است. نتفلیکس به‌عنوان یک برند شاخص و شریک جدید بلندمدت فیفا، سطح بسیار بالایی از تعهد خود را برای رشد فوتبال زنان نشان داده است. این توافق، پیامی قوی در مورد ارزش واقعی جام جهانی زنان فیفا و بازی‌های جهانی زنان به جامعه ارسال می‌کند.»

بلا باجاریا، مدیر ارشد محتوا در نتفلیکس نیز درباره این قرارداد گفته که شاهد رشد چشمگیر علاقه به جام جهانی فوتبال زنان هستند. علاقه‌ای که نشانه‌هایش در رقابت‌های 2019 فرانسه و 2023 استرالیا و نیوزیلند نیز دیده می‌شود. به باور او، پخش این مسابقات در نتفلیکس و حواشی آن باعث می‌شود اشتیاق جهانی به تماشای رقابت‌های ورزشی زنان افزایش یابد. 

در دوره پیشین، شبکه‌های فاکس و تلموندو، حق پخش مسابقات جام جهانی را در ایالات‌متحده و پورتوریکو در اختیار داشتند و طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از دو میلیون نفر از طریق فاکس و تلموندو، پیروزی اسپانیا بر انگلیس را در جام جهانی زنان 2023 تماشا کردند. برای دو دوره آتی، این حق به نتفلیکس اعطا شده که براساس گزارش‌ها، تا نوامبر 2024، 66/7 میلیون مشترک در ایالات‌متحده داشته است.

آزمون و خطای نتفلیکس

این اولین‌بار نیست که این غول صنعت استریم، وظیفه پخش زنده مسابقات ورزشی را بر عهده می‌گیرد. نتفلیکس گام‌های ابتدایی پخش زنده ورزشی را با پوشش مبارزه بوکس مایک تایسون و جیک پاول برداشته است. رقابتی که میان تایسون کهنه‌کار 58 ساله و پاول، اینفلوئنسر 26 ساله برگزار شد. پاول که بوکسوری آماتور است، با ویدئوهای یوتیوبش به شهرت رسید و پس از مدتی تصمیم گرفت وارد دنیای حرفه‌ای بوکس شود و با افراد مشهور مبارزه کند. مبارزه او با تایسون که لقب «مرد آهنین» را داشت، در راستای همین برنامه‌اش بود که با پوشش زنده نتفلیکس، 60 میلیون خانوار توانستند این مسابقه را به‌صورت زنده تماشا کنند، هرچند شکایاتی در مورد مشکلات فنی پخش وجود داشت.

نتفلیکس همچنین دو بازی NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکایی) را در تاریخ 25 دسامبر به‌عنوان بخشی از یک قرارداد جدید سه ساله برای نمایش مسابقات روز کریسمس پخش خواهد کرد. مضاف بر اینها WWE (یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشتی کج حرفه‌ای در جهان) با نتفلیکس پیش‌تر قراردادی منعقد کرده بود تا برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های WWE به‌صورت انحصاری از این پلتفرم نمایش داده شود. این قرارداد که از سال 2025 آغاز می‌شود، یک قرارداد 10ساله به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار بوده است. 

به گزارش بی‌بی‌سی، برخلاف ایالات‌متحده، در بریتانیا جام جهانی زنان ازجمله رویدادهای ورزشی است که باید به پخش‌کنندگان رایگان ارائه شود. جام جهانی 2023 از بی‌بی‌سی و آی‌تی‌وی پخش شد و دیدار نهایی اسپانیا-انگلیس که با پیروزی اسپانیا به پایان رسید، 12 میلیون بیننده داشت.

افزایش محبوبیت فوتبال زنان

انتخاب نتفلیکس به‌عنوان پخش‌کننده انحصاری جام جهانی زنان در ایالات‌متحده، نشان‌دهنده تغییرات بزرگی در صنعت پخش تلویزیونی و ورزش است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل چنین انتخابی، محبوبیت روزافزون پلتفرم‌های استریم مانند نتفلیکس در سال‌های اخیر باشد که سهم قابل توجهی از بازار تماشای تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند. این پلتفرم‌ها با ارائه محتواهای متنوع و باکیفیت، مخاطبان زیادی را جذب کرده‌اند. فوتبال زنان نیز در این سال‌ها به‌شدت محبوب شده و روز‌به‌روز بر شمار تماشاگران و علاقه‌مندان آن افزوده می‌شود. نتفلیکس با خرید حق پخش جام جهانی زنان، نشان داده که به اهمیت این ورزش و مخاطبان آن پی برده است.

نکته‌ای که در مورد پخش جام جهانی فوتبال زنان از طریق نتفلیکس وجود دارد، نیاز علاقه‌مندان به خرید اشتراک این پلتفرم است. شبکه‌های فاکس و تلموندو که حق پخش را در دوره گذشته در اختیار داشتند، به طور مستقیم از مخاطبان برای تماشای بازی‌های جام جهانی زنان حق اشتراک دریافت نمی‌کردند، زیرا این شبکه‌ها عمدتاً از طریق تبلیغات، اسپانسرها و درآمد حاصل از فروش حق پخش به سایر شبکه‌ها یا پلتفرم‌ها، هزینه‌های تولید و پخش برنامه‌های خود را پوشش می‌دهند. اما باید در نظر داشت برای دسترسی به شبکه‌های فاکس و تلموندو، معمولاً به اشتراک تلویزیون کابلی یا ماهواره‌ای نیاز است. این اشتراک‌ها هزینه‌هایی دارند و شامل دسترسی به مجموعه‌ای از شبکه‌های تلویزیونی می‌شوند. 

مسئله دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود، دسترسی کاربران نتفلیکس به پخش زنده این مسابقات در کشورهای دیگر است. تا اینجای کار، به نظر می‌رسد تنها آن دسته از کاربران که ساکن ایالات‌متحده و پورتوریکو هستند، به تماشای مسابقات دسترسی دارند. اما جزئیات بیشتر در ادامه و احتمالاً نزدیک به ایام مسابقات مشخص خواهد شد. 

در هر حال ورود نتفلیکس به پخش زنده مسابقات ورزشی، آن هم یک رویداد جهانی، می‌تواند آینده پخش زنده رویدادهای ورزشی را متحول کند. باید دید این شرکت در رویداد پیش رو چه عملکردی از خود نشان می‌دهد و آیا کاربران این پلتفرم با پیگیری مسابقات از طریق نتفلیکس، به این شرکت برای دریافت حق پخش مسابقات دیگر نیز چراغ سبز نشان می‌دهند؟ 

دیدگاه

ویژه بیست‌و‌چهار ساعت