| کد مطلب: ۱۹۳۸۴

جایزه‌ای که الگویش روح‌الله خالقی است

نشست خبری دومین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی، روز یکشنبه ۲۱ مردادماه با حضور آروین صداقت‌کیش نماینده هیئت‌داوران، بهنام ترابی، دبیر علمی و محمدرضا عزیزی، دبیر اجرایی در دانشگاه مهر البرز برگزار شد.  در ابتدای این نشست، عزیزی با بیان اینکه ما سال گذشته اولین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی را در سطح دانشجویی برگزار کردیم، ادامه داد: «رویکرد این جایزه نگاه به شخصیت آهنگسازی تاثیرگذار معاصر کشور، روح‌الله خالقی است. هنرمندی جریان‌ساز و تاثیرگذار، با نگاهی که در آهنگسازی به شیوه کار علینقی وزیری و ابوالحسن صبا داشت و ما ارکستر موسیقی ملی‌مان را مدیون ایشان هستیم.

قصد ما ترتیب دادن جایزه‌ای مستقل با رویکرد آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی بود. چنان‌که مرسوم است جوایز آهنگسازی عموماً به‌نام آهنگسازان نام‌گذاری می‌شوند، اما آن‌چه ما انجام دادیم صرف استفاده نمادین از نام استاد روح‌الله خالقی نبود. نحوه انتشار فراخوان و داوری ما با نگاهی به آهنگسازی در موسیقی معاصر موسیقی کلاسیک‌مان با رویکرد استاد خالقی و اساتید ایشان منطبق بوده است.»

او در مورد تفاوت دومین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی با دوره نخست آن هم ضمن اشاره به گستردگی و برگزاری این جایزه در سطح ملی از اضافه‌شدن بخش دومی به‌نام بخش پژوهشی به این جایزه خبر داد. عزیزی همچنین اشاره کرد، برگزارکنندگان این جایزه به‌دنبال خروجی قابل لمسی از آن هستند که در قالب اجرای اثر اول و دوم برگزیده توسط ارکستر سازهای ایرانی جوانان ایران به رهبری آروین صداقت‌کیش نمود پیدا خواهد کرد.

در ادامه آروین صداقت‌کیش به‌عنوان نماینده هیئت‌داوران، همچنین یکی از داوران بخش آهنگسازی و بخش پژوهش با توضیح در مورد بخش تازه افزوده‌شده پژوهشی به این رویداد گفت: «در این بخش قرار است آثاری پژوهشی که محور کارشان روح‌الله خالقی به‌عنوان یک شخصیت، یک پدیده و میراث تاریخی است طبق روندی مورد ارزیابی قرار بگیرند. آثار برگزیده این بخش در مقاله‌نامه این جایزه منتشر خواهند شد. نکته حائز اهمیت، محورهای بخش پژوهشی است که برخلاف جایزه آهنگسازی برای نخستین‌بار است که برگزار می‌شود و طبیعتاً تنظیم فراخوان آن نیازمند دقت نظری بیشتر بود. لازم به ذکر است که تقریباً تمام عناوین درنظر گرفته شده در این بخش در پیوند با شخصیت و آثار روح‌الله خالقی به‌عنوان آهنگسازی برجسته و موسیقی‌دانی تاثیرگذار در اندک دورانی بعد از عهد تجدد و دوران میانی تاریخ معاصر موسیقی ماست.»  او هدف از شکل‌گیری این بخش جدید را ترغیب پژوهشگران و جلب‌توجه آن‌ها به این نکته دانست که پیرامون شخصیت روح‌الله خالقی تحقیق کرده، کار فکری انجام دهند و برآیند کار فکری خود را در اختیار دومین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی قرار دهند.

صداقت‌کیش همچنین تاکید کرد: «چنان‌چه احتمالاً می‌دانید در حال حاضر مجموع گرایش‌های تحقیقاتی در ایران درخصوص موسیقی و تاریخ آن معطوف به این دسته از موسیقی‌دانان و این دوره موسیقی نیست. به همین دلیل و باتوجه به این‌که نام جایزه، مزین به‌نام روح‌الله خالقی است، دوستان اداره‌کننده آن به این نتیجه رسیدند که این گرایش جدید برای گشودن راهی ختم به تحقیق و پژوهش در مورد این دوره از تاریخ موسیقی و شخصیت‌های سرآمد آن مثمرثمر واقع شود.»‌

مسئله دیگری که صداقت‌کیش به‌عنوان نکته حائز اهمیت فراخوان بخش آهنگسازی به آن اشاره کرد تعریف جامع و مانع از کسانی بود که طبق تعریف کمیته داوران مجاز به شرکت در دومین جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی هستند. او با تاکید بر اسلوب آهنگسازی روح‌الله خالقی و همفکرانش (مثلث علینقی وزیری، روح‌الله خالقی و ابوالحسن صبا)، اسلوبی که موسیقی ما براساس آن از دهه ۲۰ تا ۵۰ پایید و پیش رفت، ادامه داد: «در حال حاضر کمتر کسی به شیوه روح‌الله خالقی آهنگ می‌سازد و اگر هم می‌سازد تبدیل به جریان اصلی نمی‌شود، بنابراین کمیته داوران ضمن فکر کردن به این‌که شیوه آهنگسازی خالقی مدنظر باشد، رویکردی دیگر اتخاذ کرد.» او رویکرد اتخاذشده را از این قرار دانست که روح‌الله خالقی، مدل در نظر گرفته شده و با تاکید بر گروه‌نوازی به کلیت آهنگسازی توجه شود.  احمد صدری، سیدحسین میثمی، بابک خضرایی، فواد توحیدی، شهاب جعفری، پیروز ارجمند، آروین صداقت‌کیش، علیرضا میرعلی‌نقی، پویا سرایی، سجاد پورقناد و محمدعلی مرآتی ‌هیئت‌داوران بخش پژوهش جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی و سیامک جهانگیری،  کیوان فرزین، آروین صداقت‌کیش، کارن کیهانی و پویا سرایی نام هیئت‌داوران بخش آهنگسازی این جایزه هستند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی