| کد مطلب: ۲۳۸۹۴

بررسی سوابق گرایش سیاسی و ترکیب آرای استانی در استان هایی که تاکنون مدیر عالی دولت در آنها منصوب شده است

آنالیز استانداران

آنالیز  استانداران

تاکنون از میان استانداران اعلام‏‌شده 7 استاندار اصلاح‏‌طلب، 4 استاندار اصولگرا یک استاندار میانه‌‏رو و نزدیک به جریان‏‌های اصلاح‌‏طلب(عارف و تاجگردون) و یک استاندار میانه‏‌رو نزدیک به اصولگراها است. اگرچه تاکنون برتری با چهره‌‏های اصلاح‏‌طلب است اما دولت چهاردهم استانداری سه استان کلیدی و مهم اصفهان، تهران و یزد را به چهره‏‌های اصولگرا داده است.

انتصاب استانداران دولت چهاردهم نیز به تدریج در حال اجرا است و تا لحظه نگارش این گزارش ۱۳ استاندار در سطح کشور انتخاب شده‌اند. وزارت کشور دولت پزشکیان نیز اعلام کرد که در رویکردی مشابه شورای راهبری، کمیته‌ای تشکیل و شاخص‌هایی را تعیین و با انطباق آنها با افراد و گزینه‌های پیشنهادی استانداران انتخاب می‌شوند. 

اما رویکرد در پیش گرفته‌شده همچون انتصاب وزرای دولت با انتقادات فراوانی روبه‌رو است.  «یک نوع بی‌سلیقگی در انتخاب استانداران شکل گرفته است.» این حرف مشترک بسیاری از منتقدین به انتصابات استانداران دولت پزشکیان است. با انتخاب نخستین استاندار، بسیاری رویکرد دولت را امیدوارانه و مثبت ارزیابی کردند.

دومین استاندار اهل سنت پس از انقلاب برای استان کردستان، از بدنه مدیریتی استانداری این استان نیز هست اما با معرفی استانداران یزد و اصفهان، اعتراضات به رویکرد وزارت کشور بالا گرفت. با این تعداد استاندارانی که تاکنون انتخاب شده‌اند، رویکرد دولت چهاردهم آنچنان همسو با انتظارات نبوده است. در ادامه این گزارش میزان آراء پزشکیان و رقیب وی در هر استان و همچنین سوابق و گرایش‌های سیاسی استانداران بررسی شده است. 

کردستان

در استان کردستان مشارکت مردم در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۳ درصد  و در دور دوم ۲۹/۲۴ درصد بود و  پزشکیان در این استان ۷۸/۸۴ درصد آراء را کسب کرد. این استان دوازدهمین استانی بود که  شرکت‌کنندگان آن در انتخابات بیشترین رای را به پزشکیان دادند. انتخاب استانداری اهل تسنن، واکنش‌های مثبت بسیاری در این استان داشته؛ به‌ویژه کسی که در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ و موضوع کوله‌بری اظهارنظر کرده و آن‌گونه که به نظر می‌رسد رویکرد مثبتی نسبت به او وجود دارد. 

آرش زره‌لهونی، استاندار جدید کردستان متولد سال ۱۳۵۴ و کرمانشاهی است. او دکترای اقتصاد بین‎الملل دارد و نماینده حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس یازدهم بود. فرماندار جوانرود، سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، مدیرکل بودجه جمعیت هلال احمر، عضو شورای اسلامی شهر سنندج، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، عضو شورای عالی هلال احمر و معاون امور اقتصادی استاندار کردستان از دیگر سوابق اجرایی زره‌لهونی است.

زره‌لهونی اصلاح‌طلب است و زمانی که در مجلس یازدهم فعال بوده، در مورد کولبرها سخنرانی‌های بسیاری داشته است. وی در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ و اتفاقاتی که در شهرستان جوانرود رخ داده بود، بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاقات صادر کرد و یک تذکر جدی به وزیر کشور و رئیس شورای امنیت وقت کشور درخصوص اتفاقات در این شهر داد و خواستار برخورد جدی با عوامل تیراندازی به شهروندان جوانرودی شد.

بیانیه‌ای که منجر به صدور یک بیانیه از سوی جبهه پایداری استان کرمانشاه بر علیه او شد. پیش از زره‌لهونی اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار پیشین کردستان بود، وی تحصیلات فقهی داشت، خود را وابسته به هیچ جریان حزبی و سیاسی نمی‌دانست و تاکید کرده بود که به مجمع نمایندگان، جریان‌های سیاسی و افراد فعال در ستادهای انتخاباتی در بحث انتخاب مدیران اجازه دخالت نمی‌دهد. 

کهگیلویه و بویراحمد

مردم کهگیلویه و بویراحمد در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ۴۹/۳ درصد مشارکت و در دور دوم ۶۴/۷ درصد مشارکت داشتند. مسعود پزشکیان در دور اول ۴۰ درصد آراء و سعید جلیلی ۳۹ درصد آراء را به دست آورد اما در دور دوم این موازنه برعکس شد و پزشکیان ۴۶/۷ درصد آراء و جلیلی ۵۳/۳ درصد آراء را به دست آورد. کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های با مشارکت بالا در انتخابات است و در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز ابراهیم رئیسی بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. اما انتخاب استاندار در این استان ظاهراً با گرایش سیاسی مردم این استان(براساس آمارها) اندکی متفاوت است. 

یدالله رحمانی که یکی از گزینه‌های نهایی برای استانداری فارس بود، تنها یک روز قبل از اعلام استاندار جدید در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گزینه نهایی در این استان اعلام می‌شود و در نهایت جایگزین سیدعلی احمدزاده می‌شود.

رحمانی متولد ۱۳۴۳ و اهل شیراز است. کارشناسی ارشد اقتصاد دارد و در سطوح مختلف مدیریتی در استانداری استان‌های تهران، فارس، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد فعالیت کرده است. وی در همه دولت‌های پس از هاشمی سمت داشته است؛ در دوران هاشمی‌رفسنجانی سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در دولت احمدی‌نژاد، معاون استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری. رحمانی از دوستان قدیمی غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران است که او نیز از دوستان صمیمی پزشکیان است.

به گفته رسانه‌های محلی در این استان، تاجگردون و محمدرضا عارف در رسیدن رحمانی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد نقش اساسی را ایفا کرده‌اند. بنابر آنچه در یکی از گزارش‌های تابناک کهگیلویه و بویراحمد از جمله حاشیه‌هایی که گریبان استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد را گرفت، عکسی از وی در کنار تاجگردون بود. البته این عکس توسط خود تاجگردون در صفحه اینستاگرامش منتشر شد. اما مخالفان این انتصاب، رحمانی را نوچه تاجگردون خطاب کردند و مدعی شدند: «رحمانی  جزء افرادی است که در شبکه‌سازی تاجگردون عضو است و شروع به کار و استخدامی خود را مدیون این نماینده با نفوذ مجلس است.»

پیش از رحمانی، سیدعلی احمدزاده استاندار این استان بود و انتقاداتی در سطح استان به دلیل آنچه اعطای امتیازات خاص به برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های قومی و سیاسی اعلام شده مطرح بود. وی در مراسم تودیع خود گفته بود: «من هیچ‌جا کوتاهی نکردم، افرادی که انتخاب شدند و می‌گویید ضعیف هستند، همه اینها فرزندان خود شما هستند. من از این استان می‌روم نگران نباشید، ولی دلسوز این استان هستیم.»

خراسان رضوی

مردم استان خراسان رضوی در دور نخست انتخابات مشارکت ۴۹ درصدی داشتند و این رقم در دور دوم به ۵۷/۹۸ درصد رسید. سعید جلیلی در دور نخست ۵۰/۲ درصد آرا را و مسعود پزشکیان ۲۷/۴ درصد آرا را به دست آورد. در دور دوم نیز سعید جلیلی برنده رقابت در این استان بود و ۶۱/۱ درصد آرا از آن وی بود و پزشکیان ۳۸/۹ درصد آرا را به دست آورد.

 در این استان با چنین گرایشی، در نهایت یک اصلاح‌طلب و شاید نواصولگرا استاندار این استان شده است، چراکه او یکی از نزدیکان قالیباف است و از فعالین ستاد انتخاباتی وی نیز بوده است و در مصاحبه‌ای نیز یکی از دلایل برکناری‌اش از سمت مدیرکلی منطقه آزاد کیش را حضور غیررسمی قالیباف در کیش و سکونت در منزل خودش بیان کرده بود. 

غلامحسین مظفری، متولد ۱۳۴۷ در نیشابور است. دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی شهری دارد و نماینده نیشابور در مجلس نیز بوده است. ریاست جهاد دانشگاهی استان خراسان، معاون استاندار خراسان، دو دوره معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار شهرستان نیشابور، و معاون استاندار تهران از دیگر سوابق کاری مظفری است. مظفری گزینه مورد تأیید اصلاح‌طلبان و اعضای ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در خراسان رضوی برای تصدی منصب استانداری بود و اعضای مجمع نمایندگان استان نیز با انتخاب وی به‌عنوان استاندار این استان موافق بودند.

مخالفت با این انتصاب که به گفته وزیر کشور اولویت اول کارگروه استان خراسان بوده، منجر به ایجاد حواشی از همان ابتدای این انتصاب شد. ابتدا در شبکه‌های مجازی عکسی منتشر شد که گفته شد زنی با پوشش نامناسب از بستگان مظفری است و تلاش شد تا با این عکس این انتصاب زیر سوال برده شود. در مراسم معارفه او نیز گروهی شروع به انتقاد کردند که بازداشت شدند اما مظفری برای دلجویی به منزل آنها رفت.  پیش از مظفری، یعقوب علی‌نظری که یک نظامی و فرمانده سپاه امام رضا(ع) در خراسان بود به عنوان استاندار خراسان رضوی در دولت سیزدهم فعالیت می‌کرد. 

گیلان

مردم گیلان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۳۲/۶ درصدی داشتند و از این میزان ۴۸ درصد به پزشکیان و ۳۳ درصد به جلیلی رای دادند. در دور دوم انتخابات میزان مشارکت به ۴۳ درصد رسید و ۶۴/۱ درصد به مسعود پزشکیان و ۳۵/۹ درصد به سعید جلیلی رای دادند. 

هادی حق‌شناس استاندارِ اصلاح‌طلب گیلان متولد ۱۳۴۶ در صومعه‌سرا است و دکترای اقتصاد دارد و جایگزین  اسدالله عباسی از چهره‌های اصولگرای این استان شده است. وی در دولت حسن روحانی استاندار گلستان بوده است و نماینده بندر انزلی در مجلس هفتم و معاون سازمان بنادر و کشتیرانی کشور از دیگر سوابق وی است.

در این استان سه گزینه نهایی برای کسب این سمت مطرح بود که در بین آنها شانس حق‌شناس از همه بیشتر بود. وی مورد حمایت مجمع نمایندگان و جبهه اصلاحات گیلان بود. در نخستین روزهای روی کارآمدن حق‌شناس، فرماندار تالش سه عضو شورای شهر این شهر را به دلیل حضور نداشتن در جلسات عزل کرد که حق‌شناس آن را غیرقانونی اعلام کرد. 

همدان

مردم همدان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۳۹ درصدی داشتند و سعید جلیلی بیشترین آراء را در دور نخست کسب کرد و پس از وی مسعود پزشکیان در جایگاه دوم قرار گرفت. در دور دوم انتخابات، مشارکت همدانی‌ها به ۴۸ درصد رسید و سعید جلیلی ۵۱/۲ درصد و پزشکیان ۴۸/۸ درصد آراء را به دست آوردند. 

در این استان حمید ملانوری به سمت استانداری رسیده است. وی متولد ۱۳۵۱ در کرمان است و ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دارد. در دولت روحانی توسط رحمانی‌فضلی به‌عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور منصوب شده بود و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ نیز بود، سپس در همان دولت دوازدهم استاندار خراسان جنوبی شد. وی در دولت رئیسی  رئیس ستاد قرارگاه جهادی وزارت کشور شد. ملانوری را در دهه نود فعال سیاسی اصولگرا می‌دانستند و انتخاب وی از سوی رحمانی‌فضلی نیز تاکیدی بر این ادعا بود.

وی در انتخابات مجلس دوازدهم از شهرستان رفسنجان کاندیدا شد. اصلاح‌طلبان از وی درخواست کردند که به عنوان کاندیدای اصلاحات در لیست آنها قرار گیرد اما وی این درخواست را نپذیرفت و در نهایت نیز در انتخابات رای نیاورد. در حال حاضر وی را از چهره‌های اعتدالی و مستقل می‌دانند که استانداری استانی اصولگرا را برعهده گرفته است. ملانوری به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی استانداری یزد بود که اعلام شد حزب اتحاد ملت در استان یزد از وی حمایت کرده است اما در نهایت به عنوان استاندار همدان انتخاب شد. 

فارس

میزان مشارکت مردم فارس در دور نخست انتخابات ۳۶ درصد بود و در دور نخست جلیلی ۴۷/۹ درصد آرا و پزشکیان ۴۱/۲ درصد آرا را به دست آورد. در دور دوم میزان مشارکت مردم به ۴۸ درصد رسید و با افزایش مشارکت آراء پزشکیان نیز افزایش یافت. در دور دوم پزشکیان ۵۰/۸ درصد و جلیلی ۴۹/۲ درصد آرا را به دست آوردند. 

حسینعلی امیری استاندار جدید فارس متولد ۱۳۴۵ و کرمانشاهی است که جانشین استاندار اصولگرای پیشین فارس، محمد هادی‌ایمانه شده است.امیری دکترای حقوق عمومی دارد. وی را فردی  معتدل و میانه‌رو می‌دانند؛ هرچند به دلیل سابقه فعالیت در شورای نگهبان، سابقه او بیشتر اصولگرایی ترسیم می‎شود اما خود او معتقد است که مناسبات خود را اسلامی انسانی تنظیم می‌کند چراکه «قضات نباید از جهت قانونی در حزب خاصی و در جناح خاصی فعالیت‌ حزبی و جناحی کنند.» وی در دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور و قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور بود.

مدیرکلی تعزیرات حکومتی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، رئیس کل دادگستری استان‌های فارس، کردستان و خوزستان و عضویت در شورای نگهبان، از دیگر سوابق اجرایی وی است. امیری از نزدیکان علی لاریجانی است و سابقه خوبی نیز با رئیس مجلس دارد و زمانی که به معاونت پارلمانی روحانی منصوب شد، همین مسئله نکته مثبت این انتصاب بیان شد. 

آذربایجان شرقی

درصد مشارکت مردم آذربایجان شرقی در دور نخست انتخابات دور چهاردهم ریاست‌جمهوری ۴۴ درصد بود و مسعود پزشکیان در دور نخست بیش از یک میلیون رای در این استان به دست آورد و با فاصله معناداری از سعید جلیلی (بیش از ۲۴۳ هزار رای) در جایگاه نخست قرار گرفت. در دور دوم درصد مشارکت مردم این استان به ۶۲/۲۲ درصد رسید و ۸۵/۲ درصد مردم این استان به پزشکیان و ۱۴/۸ درصد به جلیلی رای دادند. 

بهرام سرمست استاندار جدید این استان، یک چهره اصلاح‌طلب است. وی متولد ۱۳۴۸ در شهرستان بناب است و دکترای علوم سیاسی دارد. مهمترین سابقه سیاسی سرمست، چهار سال استانداری قم در دولت حسن روحانی بوده است. مدیرکلی سیاسی وزارت کشور، سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور، مدیرکلی سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران، مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در دولت خاتمی، ‌سرپرستی فرمانداری تبریز از دیگر سوابق اجرایی وی است. وی مورد حمایت جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب استان آذربایجان شرقی بود. پیش از وی مالک رحمتی، دانش‌آموخته امام صادق استاندار این استان بود که در سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور دولت سیزدهم حضور داشت. 

اصفهان

اصفهانی‌ها در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۴۱ درصدی داشتند و در دور نخست سعید جلیلی ۵۶/۷۳ درصد آرا و پزشکیان ۲۷/۹۷ درصد آرا را به دست آوردند. میزان مشارکت مردم این استان در دور دوم به ۴۸/۵۶ درصد رسید و از این میزان ۶۰/۶ درصد به جلیلی و ۳۹/۴ درصد به پزشکیان رای دادند. از دیرباز گرایش سیاسی مردم این استان اصوالگرایی بوده است اما بر سر انتخاب استاندار این استان حاشیه‌ها و مخالفت‌های فراوانی ایجاد شد. 

مهدی جمالی‌نژاد، استاندار جدید اصفهان، یک اصولگرا و متولد ۱۳۴۸ در اصفهان است که جایگزین سیدرضا مرتضوی شده است. وی دکترای برنامه‌ریزی شهری دارد و در دولت حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی نیز در وزارت کشور حضور داشته است. هرچند که عده‌ای او را یک تکنوکرات و فردی معتدل معرفی می‌کنند، اما نگرانی از انتخاب جمالی‌نژاد به دلیل حمایت امیرحسین بانکی‌پور (یکی از طراحان و حامیان لایحه عفاف و حجاب)، نماینده اصفهان در مجلس و همچنین جبهه پایداری از او است. او شهردار یزد بوده، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دولت روحانی و رئیسی بوده است. 

یزد

مردم یزد در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۵۸ درصدی داشتند. سعید جلیلی ۴۸/۸۹ درصد آرا و مسعود پزشکیان ۳۷/۹۴ درصد آرا را در دور نخست به دست آوردند. در دور دوم ۶۹/۴۴ درصد مردم یزد در انتخابات مشارکت کردند و ۵۰/۲ درصد به جلیلی و ۴۹/۸ درصد به پزشکیان رای دادند. 

محمدرضا بابایی، استاندار جدید یزد، متولد ۱۳۴۵ و یزدی است. وی دکترای علوم قرآن و حدیث دارد و گرایش سیاسی اصولگرایی دارد. بابایی مورد حمایت اصولگراهای استان یزد برای رسیدن به این سمت بوده است. در حالی که گزینه اصلی جبهه اصلاحات عباس یزدان‌فر بوده و مهدی جمالی‌نژاد نیز در لیست جبهه اصلاحات قرار داشته است. رئیس اداره امور مالی استانداری یزد، بخشدار اشکذر، معاون فرماندار یزد، مدیرکل اداری مالی استانداری یزد، فرماندار مهریز و معاون برنامه‌ریزی استانداری یزد از جمله سوابق بابایی است.

از زمان مطرح شدن نام بابایی به عنوان کاندیدای نهایی استانداری یزد، انتقادها به این انتخاب بسیار بالا بود، چراکه او در زمان انتخابات ۱۴۰۰ در ستاد رئیسی فعالیت داشت و حمله تندی نیز به حسن روحانی داشت. با وجود مخالفت اصلاح‌طلبان، اما بابایی مورد حمایت عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز هست و رسانه‌های محلی نقش عارف را در این انتخاب بی‌اثر نمی‌دانند.

هرچند که خود بابایی هرگونه حمایت عارف از خود را رد کرد و گفت که از سال ۹۴ هیچ ملاقاتی با دکتر عارف نداشته است. هرچند که پایگاه خبری یزدی‌نیوز در سال ۹۵ خبری منتشر کرده است که براساس آن عارف از اصلاح‌طلبان شهر مهریز درخواست کرده بود که برای دور دوم انتخابات مجلس در این شهر از بابایی حمایت کنند و زمانی که با مخالفت اصلاح‌طلبان مبنی بر حضور نام وی در لیست اصولگرایان مواجه شد گفت از نظر او حمایت از بابایی مشکلی ندارد اما اگر مشکلی درباره لیست مشترک وجود دارد بهتر است در این دوره گزینه‌ای ارائه نکنند و سکوت کنند. 

قم

مردم قم در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت ۵۷ درصدی داشتند و در دور دوم این مشارکت به ۶۴/۳۸ درصد رسید. سعید جلیلی در دور دوم ۶۹/۲ درصد آرا و مسعود پزشکیان ۳۰/۸ درصد آرا را به دست آورد. 

اکبر بهنام‌جو، استاندار جدید قم متولد ۱۳۴۶ است و مهندسی عمران خوانده است. وی در دولت روحانی استاندار اردبیل و رئیس مسکن و شهرسازی استان گیلان بوده است، در دولت خاتمی معاون عمرانی استانداری اردبیل بوده و در سال ۷۱ نیز  شهردار انزلی. وی از گزینه‌های اصلی استانداری این استان بود و حمایت حامیان پزشکیان در این استان را داشت. پیش از بهنام‌جو، سیدمحمد آقامیری، فعال سیاسی اصولگرا استاندار این استان بوده است. 

تهران

مردم استان تهران در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت ۳۳ درصدی داشتند. مسعود پزشکیان در دور نخست ۴۰ درصد آرا را به دست آورد و سعید جلیلی ۳۵ درصد آرا. در دور دوم میزان مشارکت مردم به ۳۹/۷ درصد رسید و مسعود پزشکیان ۵۳ درصد و سعید جلیلی ۴۷ درصد آرا را به دست آوردند. 

محمد صادق‌معتمدیان، استاندار جدید تهران، با گرایش سیاسی اصولگرایی است. وی متولد ۱۳۴۹ و کرمانشاهی است و کارشناسی ارشد مدیریت دارد. وی در دولت رئیسی استاندار آذربایجان غربی بود و از مدیران ارشد وزارت اطلاعات در استان‌های آذربایجان غربی و ایلام بوده است. دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استانداری خراسان جنوبی و رضوی از دیگر سوابق اجرایی معتمدیان است.

معتمدیان در میان گزینه‌های احتمالی استانداری تهران قرار نداشت و انوشیروان محسنی‌بندپی، مسعود مرسلپور، مجتبی عبداللهی، علیرضا رشیدیان، و هدایت‌الله جمالی‌پور از گزینه‌های مورد بحث درباره این استان بودند و علیرضا رشیدیان به عنوان گزینه قطعی در این استان اعلام شده بود. وی پس از سقوط دولت افغانستان و روی کار آمدن دولت طالبان سفری به افغانستان داشت. 

لرستان

درصد مشارکت مردم لرستان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۶ درصد بود. در دور نخست مسعود پزشکیان نفر نخست و سعید جلیلی نفر دوم در این استان بودند. در دور دوم انتخابات میزان مشارکت در این استان به ۴۷ درصد رسید. ۵۲/۳ درصد مردم این استان در دور دوم به پزشکیان رای دادند و ۴۷/۷ درصد به سعید جلیلی. 

سیدسعید شاهرخی متولد سال ۱۳۴۴ در خرم‌آباد، از چهره‌های اصلاح‌طلب در استان لرستان است و جایگزین ابوطالب شفقت استاندار پیشین این استان شده است. وی در دولت حسن روحانی استاندار همدان بود، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری لرستان، فرماندار نهاوند، فرماندار شهرستان اسدآباد، شهردار ملایر، شهردار تویسرکان، شهردار قروه همدان از دیگر سوابق شغلی شاهرخی است. نام شاهرخی در میان چهار گزینه احتمالی استانداری این استان قرار داشت. شاهرخی حمایت اصلاح‌طلبان این استان را داشت اما مجمع نمایندگان لرستان نیز از او حمایت کرد و همین موضوع نگرانی‌هایی را برانگیخت چراکه برخی از چهره‌هایی که از شاهرخی حمایت کردند از حامیان سعید جلیلی بودند. 

خوزستان

درصد مشارکت مردم خوزستان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۶/۶ درصد بود. سعید جلیلی آراء نخست در این استان را داشت و مسعود پزشکیان آراء دوم را به خود اختصاص داد. در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشارکت مردم این استان به ۴۰/۷۰ درصد رسید. ۵۳/۲ درصد از شرکت‌کنندگان به سعید جلیلی رای دادند و ۴۶/۸ درصد به مسعود پزشکیان. 

سیدمحمدرضا مولی‌زاده استاندار جدید این استان چهره‌ای اصلاح‌طلب است. وی متولد ۱۳۳۹ و اهل خرمشهر است و تا این لحظه مسن‌ترین استاندار دولت چهاردهم است. وی در مجالس چهارم و پنجم نماینده اهواز بوده است. در دولت خاتمی سفیر ایران در الجزایر بود، در  دولت احمدی‌نژاد  معاون امور مجلس، حقوقی و بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و در دولت روحانی نیز دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بود.

او نخستین استاندار عرب پس از انقلاب است و از فعالان ستاد پزشکیان در جریان برگزاری انتخابات بود. نام او در میان اسامی معرفی‌شده مجمع نمایندگان استان خوزستان قرار داشت و در نهایت نیز بین دو گزینه نهایی این استان قرار گرفت؛ هرچند که به دلیل بازنشستگی احتمال خط خوردن او از این سمت وجود داشت اما در نهایت استاندار خوزستان شد. 

پایان سخن

تاکنون از میان استانداران اعلام‌شده ۷ استاندار اصلاح‌طلب (کردستان، لرستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، گیلان و قم)، ۴ استاندار اصولگرا (یزد، تهران، اصفهان، همدان) یک استاندار میانه‌رو و نزدیک به جریان‌های اصلاح‌طلب(عارف و تاجگردون) (کهگیلویه و بویراحمد) و یک استاندار میانه‌رو نزدیک به اصولگراها (فارس) است. اگرچه تاکنون برتری با چهره‌های اصلاح‌طلب است اما دولت چهاردهم استانداری سه استان کلیدی و مهم اصفهان، تهران و یزد را به چهره‌های اصولگرا داده است.

تحلیل درصد آراء شرکت‌کنندگان در انتخابات دوره چهاردهم و تناسب آنها با استانداران انتخاب شده با توجه به میزان مشارکت کمتر از ۵۰ درصد در اکثر استان‌ها و توجه به این موضوع که ساکتین در انتخابات اگر پای صندوق رای می‎آمدند به احتمال قوی رای‌شان در سبد اصولگرایان نمی‎رفت. پس نه جو اغلب استان‌ها خواهان حضور استانداری از جریان اصولگرایی آن هم از نوع تندرو، ضدتوسعه و عضو ستاد رقیب است و نه رای‌دهندگان به پزشکیان و سبد رای او چنین خواسته‌ای دارند.

  با ترسیم این مسیر،  بعید یا بسیار سخت است که دولت در مسیر گفتمان مطرح‌شده از سوی مسعود پزشکیان برای حرکت به سمت توسعه همه‌جانبه که وجهی از آن توسعه سیاسی است، قرار گیرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی