| کد مطلب: ۱۳۱۴۴

علی مطهری در نشست خبری با تاکید بر بازگشت مجلس به جایگاه قانونی:

اعتراض دارید، به «صدای ملت» رای دهید

با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس در یازدهم اسفند، تحرکات انتخاباتی نیز افزایش پیدا کرده است. جبهه اصلاحات ایران موضع خود را در قبال این انتخابات مشخص کرده است و اصول‌گرایان نیز همچنان درگیری‌های داخلی خود را دارند. تاکنون حداقل چهار لیست از سوی جناح راست منتشر شده و به‌رغم اینکه تلاش‌های زیادی برای ایجاد وحدت داشته‌اند، حواشی رقابت‌ها و تخریب‌های درون‌گروهی بر اصل ماجرای فعالیت‌های انتخاباتی‌‌شان غلبه کرده است. در این میان، علی مطهری در صدر فهرستی قرار گرفت که به گفته او ترکیبی از اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اصول‌گرایان بوده که به‌صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده است. علی مطهری، استاد فلسفه دانشگاه تهران، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس مجلس دهم است.

به گزارش خبرنگار هم‌میهن، صبح روز گذشته، علی مطهری در نشست خبری که خبرگزاری اصول‌گرای تسنیم با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار کرد، حاضر شد و به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد. مسائلی مثل حجاب، فیلترینگ، رفع تحریم‌ها، مشارکت انتخاباتی و کاهش اعتماد عمومی به ساختار سیاسی از جمله مسائلی بود که در این نشست خبری مورد توجه قرار گرفت.

 

«صدای ملت» لیست اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نیست

نماینده ادوار مجلس درباره انتساب «صدای ملت» به جریان اصلاحات، گفت: «صدای ملت یک فهرست مستقل است و وابستگی به گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. البته در این لیست از جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل حضور دارند. برای بستن این لیست با هیچ فرد و جریانی مشورت نکردیم و درخواست حمایت هم نداشتیم. ما برای جلب حمایت با هیچ‌کس مذاکره نکردیم؛ اما احزابی مثل اعتدال و‌ توسعه، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و کارگزاران بیانیه دادند و از لیست «صدای ملت» حمایت کردند. برخی دیگر هم که منع قانونی داشتند، به صورت شفاهی اعلام حمایت کردند. درباره حمایت ما از لیستی در خصوص مجلس خبرگان هم باید بگویم که از لیست جامعه روحانیت مبارز در آستان حمایت می‌کنیم چون آن را معتدل‌تر می‌دانیم.» مطهری اضافه کرد: «اینکه برخی می‌گویند گروه‌های اصلاح‌طلب اعضای لیست «صدای ملت» را تهدید کرده‌اند، من چیزی دراین باره نشنیده‌ام. گروه‌هایی که از لیست ما حمایت کردند، خودشان هیچ فهرستی نداشتند. هیچ ائتلافی انجام نشده است و این احزاب برخلاف تصمیم جبهه اصلاحات، عمل نکردند.»

 

حجاب مسئله اصلی کشور نیست

علی مطهری درباره مسائل مطرح‌شده راجع به حجاب گفت: «درباره موضوع حجاب باید گفت شوراهای عالی در این خصوص قانونگذار نیستند. هرگونه قانون درباره فضای مجازی هم باید توسط مجلس که نمایندگان مردم در آنجا حضور دارند، وضع شود. حجاب مسئله اصلی کشور ما نیست و اغلب مردم کشور پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند. موضوع حجاب نیاز به قانون ندارد و به ایمان و اعتقاد مردم مربوط است. در قانون هم به رعایت پوشش اسلامی اشاره شده است. وارد جزئیات شدن درباره حجاب اصلاً به صلاح نیست و طرحی که در مجلس برای حجاب ایجاد شده، اصلاً کارایی لازم را ندارد و حتماً نیاز به اصلاح دارد. موضوع حجاب با محرومیت و جریمه، پیش نمی‌رود. ما باید جامعه را به حالت طبیعی خود برگردانیم و برخی از بی‌حجابی‌ها به خاطر لجاجت و اعتراض به شرایط است. اگر جامعه به حالت طبیعی برگردد، این موارد هم حل خواهد شد.»

 

مخالف فیلترینگ هستیم

با توجه به افزایش فیلترینگ طی سال‌های گذشته و البته مصوبه جدید شورایعالی فضای مجازی که بحث استفاده از ابزارهای دور زدن محدودیت‌ها را مجدداً داغ کرد، یکی از خبرنگاران حاضر در این جلسه سوال خود را به این مسئله اختصاص داد. نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش، گفت: «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی توجیه درستی ندارد و ما به‌عنوان صدای ملت مخالف فیلترینگ هستیم. هرگونه تصمیم‌گیری درباره مسائل فضای مجازی باید توسط مجلس گرفته شود. شوراهای خارج از مجلس حق قانون‌گذاری ندارند و صرفاً می‌توانند سیاست‌گذار باشند. شورایعالی فضای مجازی و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید سیاست‌گذار باشند و رهبر انقلاب هم در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم گفته بودند که شورایعالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار و مجلس هم قانون‌گذار است.»

 

لزوم ایجاد توازن در سیاست خارجی

استاد دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ایجادشده در عرصه سیاست خارجی کشور، گفت: «باید توازنی میان شرق و غرب ایجاد کنیم. در چند سال اخیر گرایش به سمت شرق داشتیم و در دامن روسیه و چین افتادیم و آنها هم از این شرایط و اضطرار ما به نفع خودشان سوء‌استفاده کردند. درحالی‌که سیاست اصلی ما نه شرقی، نه غربی و ایجاد توازن میان شرق و غرب است. ما نباید مجبور باشیم که فقط با بلوک ارتباط داشته باشیم.» او ادامه داد: «امروز شرایط عوض شده اما حتماً باید دنبال رفع تحریم‌ها باشیم. زیرا در غیر این‌صورت هرگز به وضع مطلوب نخواهیم رسید. وضع موجود هم ناشی از عملکرد مسئولین است که معتقدم قابل حل و اصلاح است اما تحریم‌ها اگر حل نشود، همچنان مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود.»

 

تلاش برای رفع تحریم‌ها

مطهری در پاسخ به یک خبرنگار ژاپنی که سوالی درباره نگاه نمایندگان صدای ملت به دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی پرسید، گفت: «ما در حوزه اقتصاد با دو مسئله مواجه هستیم؛ اول اینکه در مدیریت اقتصادی باید از کارشناسان درجه اول استفاده کنیم. یکی از نواقص ما این است که از کارشناسان درجه دو و سه استفاده می‌کنیم. دوم اینکه با مشکل تحریم‌ها روبه‌رو هستیم که باید آن را برطرف کنیم. تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارد ما به وضع طبیعی برنمی‌گردیم. مجبور هستیم کالا را با قیمت پایین صادر، با قیمت بالا وارد و برای حمل و نقل آن حق بیمه بالاتری پرداخت کنیم. ما باید به‌دنبال رفع تحریم‌ها باشیم. متأسفانه دولت چند ماه در مذاکرات تأخیر کرد و طرف مقابل دیگر پای میز مذاکره حاضر نشد و مسائل سیاسی و بین‌المللی هم تغییراتی را داشت، در هر صورت ما باید در پی رفع تحریم‌ها باشیم.»

 

اعتراضات، وعده‌های بی‌عمل و کاهش اعتماد مردم

نایب‌رئیس مجلس دهم به تشریح نارضایتی‌های مردم پرداخت و ادامه داد: «حوادث سال گذشته حوادث تلخی بود که پیش آمد. عده‌ای در این اعتراضات قربانی شدند و طبیعتاً گله‌مندی و ناراحتی‌هایی وجود دارد اما راه‌حل، رای ندادن نیست؛ راه‌حل این است که به افراد معتدل و عقل‌گرا و افرادی که به دور از شعارزدگی هستند، رای دهیم تا روزنه‌‌ای پیدا شود که بتوانیم در مجلس، یک اقلیت قدرتمند و کارشناسی داشته باشیم تا به مرور زمینه تغییر و اصلاحات را ایجاد کنیم.» مطهری تصریح کرد: «از اعتراضات سال ۹۶ تاکنون، وعده‌های داده شده و عمل نشده، وضع بد معیشت مردم، خصوصاً اینکه هیچ افق روشنی هم وجود ندارد که مردم بدانند یک مدتی ریاضت اقتصادی خواهند کشید و بعد وارد فضای رفاه نسبی می‌شویم، چنین افقی وجود ندارد و هرچه جلو می‌رویم شرایط بدتر می‌شود و یک ناامیدی در میان مردم برای رای دادن ایجاد شده است اما به هرحال هیچ‌وقت نباید دست از حمایت از انقلاب برداریم، بالاخره اشتباهات و رویه‌های غلط و آسیب‌زا وجود داشته، برخی مردم در اعتراضات کشته شدند، یا حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، باعث ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم به نظام شده است. این موارد به مرور باید اصلاح شود.»

 

بازگشت مجلس به رأس امور

مطهری در پاسخ به سوالی درباره نقش مجلس در ساختار سیاسی کشور، گفت: «مجلس در قانون اساسی اختیارات وسیعی دارد. به وزرا رأی اعتماد می‌دهد، می‌تواند از آنها سوال یا آنها را استیضاح و برکنار کند. مجلس می‌تواند از رئیس‌جمهور سوال یا او را استیضاح و برکنار کند. مجلس تنها نهاد قانون‌گذاری در کشور است؛ اگرچه امروز به ‌واسطه ایجاد شوراهای‌ عالی که دست به قانون‌گذاری می‌زنند، جایگاه این قوه کمی تنزل پیدا کرده است. از سوی دیگر، ایجاد هیئت عالی نظارت مجمع و بررسی مصوبات مجلس، اختیارات قانون‌گذاری قوه مقننه را تحت‌الشعاع قرار داده است. درحالی‌که ما در قانون اساسی چنین چیزی نداریم و به‌نظر می‌رسد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در نقش شورای نگهبان دوم عمل می‌کند.»

 

تغییر در سیاست‌گذاری‌ها

علی مطهری در پاسخ به سوال «هم‌میهن» درباره اینکه اگر نامزدهای تحت حمایت «صدای ملت» در انتخابات پیروز و وارد مجلس شوند، چه تغییراتی را رقم خواهند زد؟ گفت: «در انتخاب فهرست «صدای ملت» از شاخصه‌های تخصصی استفاده شده است. از تمام اقشار در این لیست نماینده داریم. این افراد، افراد مجرب و متخصصی هستند. اعضای این فهرست با حضور در مجلس می‌توانند کمک‌کننده برای رفع مشکلاتی چون مسائل بازنشستگان و نظام سلامت کشور باشند. مشکلات کشور قطعاً اولویت‌بندی خواهد شد و برای حل آن‌ها برنامه و طرح ارائه می‌کنیم.»

 

برنامه «صدای ملت» برای هیئت رئیسه مجلس

مطهری در پاسخ به سوالی راجع به برنامه «صدای ملت» برای هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم، اظهار داشت: درباره اینکه در مجلس آینده برای هئیت‌رئیسه چه برنامه‌ای داریم، کمی زود است. ابتدا باید ببینیم ترکیب مجلس به چه صورت خواهد بود. درباره میزان مشارکت، شواهد و قرائن نشان می‌دهد مشارکت خیلی بالا نیست؛ هرچند که از انتخابات ۹۸ بالاتر خواهد بود، اما اینکه گفته می‌شود میزان مشارکت ۷۰ درصد است را بعید می‌دانم.» مطهری تاکید کرد: «اگر جمعیت ۷۰ نفری معتدل در مجلس داشته باشیم، می‌تواند زمینه‌ساز دولت کارآمد بعدی باشد. طبیعتاً کنار کشیدن از انتخابات یعنی میدان را به تندروها بدهیم که این برای کشور مناسب نیست؛ نظام جمهوری اسلامی حاصل فداکاری‌ها و شهادت‌های بسیار است و ‌مردم اصل انقلاب و ‌نظام را قبول دارند و صرفاً قائل به اصلاح هستند. فکر‌ می‌کنم میزان مشارکت در حدود ۵۰ درصد خواهد بود. به جای رای ندادن، رای اعتراضی خود را به لیست «صدای ملت» بدهید تا نشان دهید که نسبت به شرایط اعتراض دارید.»

 

ایران و گروه‌های مقاومت

یکی دیگر از سوال‌های پرسیده‌شده از سرلیست فهرست «صدای ملت»، راجع به حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه بود. مطهری اظهار داشت:‌ «درباره حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه باید بگویم که هر زمان آمریکا دست از حمایت از اسرائیل برداشت، ایران نیز از حمایت مقاومت دست بر خواهد داشت. این گروه‌ها از لحاظ مالی و تسلیحاتی مستقل هستند. مثلاً نیروهای یمنی و فلسطینی خودشان سلاح می‌سازند و ایران تسلیحاتی به آنها نمی‌دهد، بلکه حمایت ایران، حمایت معنوی است. طبیعتاً مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و باید همه کشورهای اسلامی به آن‌ها کمک کنند. این صحیح نیست که آمریکا با هواپیما به صورت روزانه تسلیحات به اسرائیل بفرستد اما کشورهای اسلامی از جمله ایران ساکت بنشینند؛ این از عدالت و انصاف دور است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی